Sätta igång hästen

N

NoGo

Jag ska börja rida en 9-årig maxad d-ponny som haft problem med benen innan, förmodligen p.g.a. dålig ridning av sin förre ägare, men han har inte haft några problem på över ett år och han hinner inte ridas så jättemycket av sin matte, så han har inte jättestarka ben eller jättebra kondition, hur bör jag sätta igång honom och hur bör jag fortsätta?
tacksam för svar!

Sv: Sätta igång hästen

Skritta ett par veckor(beror på hur länge hästen har stått), börja med 20-30 minuter och öka succesivt till en timme eller en och en halv. Börja sedan klättra och bygga muskler. Tömköra är jättebra också! Börja sedan lägga in lite trav som du sedan sakta ökar.
Var uppmärksam på hästen hela tiden om den blir trött och svettig så du inte går fram för fort, och glöm inte att sedan öka fodret i och med att den jobbar hårdare. Viktigt att skritta av och skritta fram länge!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 129
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 729
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈