Sätta igång häst

Matilda02

Trådstartare
Snälla, kan någon som har erfarenhet av att sätta igång hästar hjälpa mig. Min 7åriga ponny har haft lång vila, från början av december tills nu. Jag ska då börja sätta igång honom igen men vet inte hur jag ska gå till väga för att inte skada honom. Han har gått på bete i stor hage med andra hästar under dessa 4 1/2 månaderna. Försökte hitta en annan tråd men hittade ingen som haft vila så länge på bete. Jättetacksam för något schema eller så.

Har du ingen veterinär du kan rådfråga? Det gjorde jag när det var dags att sätta igång min häst. De gav mig anvisningar på hur jag skulle göra.
Igångsättningarna kan skilja sig beroende på varför hästen vilat osv.

Har du ingen veterinär du kan rådfråga? Det gjorde jag när det var dags att sätta igång min häst. De gav mig anvisningar på hur jag skulle göra.
Igångsättningarna kan skilja sig beroende på varför hästen vilat osv.
Han har varit på vintervila, som sedan bara blev längre och längre tyvärr. Jag vet inte vart jag ska fråga isåfall? Vart ska jag ringa?

Snälla, kan någon som har erfarenhet av att sätta igång hästar hjälpa mig. Min 7åriga ponny har haft lång vila, från början av december tills nu. Jag ska då börja sätta igång honom igen men vet inte hur jag ska gå till väga för att inte skada honom. Han har gått på bete i stor hage med andra hästar under dessa 4 1/2 månaderna. Försökte hitta en annan tråd men hittade ingen som haft vila så länge på bete. Jättetacksam för något schema eller så.

Gått på bete? Under vintern?
Så väldigt lång vila har det inte varit så att det skulle vara alltför kompicerat. Frågan är varför han har vilat. Ligger det en skadehistorik bakom? Då måste ju en veterinär kunna ge dig råd om hur du ska göra. Annars är det väl bara att börja skritta ut, tömköra, promenera, gå över bommar etc. Hade ponnyn bra kondition innan vilan så tar det inte alltför lång tid att komma igår. Men som sagt, varför har han vilat?

Gått på bete? Under vintern?
Så väldigt lång vila har det inte varit så att det skulle vara alltför kompicerat. Frågan är varför han har vilat. Ligger det en skadehistorik bakom? Då måste ju en veterinär kunna ge dig råd om hur du ska göra. Annars är det väl bara att börja skritta ut, tömköra, promenera, gå över bommar etc. Hade ponnyn bra kondition innan vilan så tar det inte alltför lång tid att komma igår. Men som sagt, varför har han vilat?
Gått i hage*.
Nej ingen skadehistorik.

:eek: :eek:
Vet du inte ens hur du ringer till veterinären? Vad gör du om hästen skadar sig eller måste vaccineras osv?
Men dit man ringer när hästen skadar sig ringer man väl inte om man vill rådfråga? Jo jag vet hur man ringer till veterinären, tack. Men eftersom det inte ligger någon skada bakom vet jag inte om de skulle vara villiga att ge mig ett schema-ish.

Men dit man ringer när hästen skadar sig ringer man väl inte om man vill rådfråga? Jo jag vet hur man ringer till veterinären, tack. Men eftersom det inte ligger någon skada bakom vet jag inte om de skulle vara villiga att ge mig ett schema-ish.
En veterinär är en veterinär och aldrig något annat, hur kan det misstolkas?
Men du vill sätta igång hästen utan att skada den eller har jag läst fel? :confused:
Ringa kan man alltid göra, vad är det värsta som kan hända?

Jag tänker lite såhär:
Ut och skritta dör hästen inte av. Några travsteg.

Om jag börjar träna (mig själv)
Så kan jag gå en långpromenad trots att jag inte tränat på länge. Kan springa några hundra meter utan problem och sedan gå igen.

På samma sätt sätter jag igång min häst. Har själv inga tränings/tävlings ambitioner.
Korta pass med lite intervall. Som sedan ökas vart efter hennes kondition blir bättre.
Hon har aldrig tagit skada.

Lite tjafsig tråd den här blev...

Ring veterinären du, o tala om precis som det är o be om lite råd. Under tiden, ut o skritta, det tar inte hästen skada av. Den har ju dessutom gått i stor hage hela vintern o lär ha rört på sig en hel del, det är inte som att du sätter igång en häst som har stått på boxvila.

Har du ingen kunnig människa i närheten du kan fråga? Det är mycket lättare när man sett hästen och dig.

När jag sätter igång brukar jag ta det sakta vad gäller hastigheten, tar hellre längre turer i sakta tempo. Sen ökar jag skritten så det inte bara är lufsande, lägger in trav. Kräver lite samling.

Brukar nog ta en vecka eller något med långsam skritt ca 40 minuter.
Andra veckan snabbare skritt med lite trav.
Tredje mer samlat arbete utan att kräva för mycket.
Lägger in gallopp.
Mer samling.
Märker jag att jag ökar för fort en vecka går jag tillbaka till föregående och kör v 2 på v3.

Gäller att vara lyhörd och känna på hästen om det blir för mycket, och visst är det roligt att rida igen men rid inte för mycket.
Genom alla veckor brukar vi ta en längre tur i enbart skritt, skritta är så stärkande.
Rider alltid ut skog och grusväg.

Man brukar säga att en igångsättning ska vara lika lång som hästen stått. Det är en sanning med modifikation tycker jag. Det beror lite på varför hästen vilat skulle jag vilja säga.

I ditt fall så har hästen bara vilat "för att det blev så". Inte för att den varit skadad. Jag hade varit ok med en kortare igångsättning. Skritta första veckan och sedan hade jag lagt in mer och mer trav kommande 3 veckor. Du kan lätt skritta 1 timme ute. Det är inte värre än en promenad för en människa. Vecka 5 hade jag lagt in kortare galoppass för att vecka 6 göra det lite mer "normalt". Från vecka 7 hade jag börjat jobba hästen och från vecka 8 hade jag varit uppe i mer träning. Därefter hade jag ansett att hästen var fullt igång och jag hade börjat träna "på riktigt" om målet var att tävla exempelvis.

Skritt skritt skritt och åter skritt.Sen brukar man säga att galopp är skonsammare än trav, så när jag satt igång hästar har jag haft mkt skritt gärna i skog och mark, sen lite trav och sen galopp i fältsits.Ju mer flås hästen får backtränar jag korta sträckor.Skritta över bommar.När hästen blivit starkare kan man göra enkla travhopp.

Ett sätt för att säkerställa att man inte går för fort fram är intervaller. Skritta igång först. Lägg sen in 1-2 min trav. Skritta 5 min. 1-2 min trav. Skritta 5 min.

I början kan tre intervaller räcka. Sen lägger du till en intervall med trav varannan dag i en vecka. Veckan efter lägger du varannan dag på en minut på travintervallet. Osv. Du kan även korta skrittiden mellan. Så i slutänden är det tex 3 min trav - 2 min skritt - 3 min trav osv.

På så sätt riskerar man inte att komma i läger där man travar tio minuter i sträck men 8 av minuterna är ingen vidare kvalitet och sliter mer än de bygger upp.

Man kan använda intervallerna för galoppen med.

Igångsättningarna och de första stegen/sprången stärker mest. Så att fatta galopp och galoppera 2-3 språng och sen upprepa stärker mer än fatta galopp och galoppera 30 språng. Samtidigt sparar det hästen och när den både är stärkt och har bättre kondition kan den sen galoppera längre sträckor i balans.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10