Sätta igång häst efter vila..

Vickan_85

Trådstartare
Har ett 10 årigt arab sto, som har vilat i ca 1 år snart, pga att jag fått barn. Har i några dagar varit ute å gått med henne och i går sadlade jag å hoppade upp..Hon fick total panik, blev spänd, körde upp huvudet så högt hon kan å trippade fram några steg tills hon blev stående å börja studsa å hoppa. :crazy:

Jag klev av, annars hade hon nog fixat det åt mig.. vad ska jag göra nu? Blev aningen skraj och balansen kändes inte som den bästa.

Någon som har nåt tips på hur man går vidare? :)
 
Sv: Sätta igång häst efter vila..

Backa tillbaka lite och börja jobba hästen från marken ett par veckor samt även före du sitter upp sen. Kontrollera utrustningen! Om hästen stått en längre tid (som 1 år faktiskt bör räknas som ;) ) så har muskler försvunnit och sadeln kan mycket väl trycka otrevligt.
 
Sv: Sätta igång häst efter vila..

börja med att promenera, longera eller bara skritta ut på en kort tur i skogen eller något. Man kan ju inte kräva något av en häst som stått i 1 år! Och kolla även utrustningen :)
 
Sv: Sätta igång häst efter vila..

Fast det var ju de hon gjorde, hann ju inte ens skritta iväg ;)

Till TS, som de andra skrivit så verkar det som att du behöver börja lugnare med din häst och backa bandet några steg. Longera och tömkör lite med sadel innan du sitter upp och då i en sadel du vet ligger bra. :) Hon behöver nog bara fräscha upp minnet lite.
 
Sv: Sätta igång häst efter vila..

Tack för tipsen :bow: vi har promenerat å longerat i ett par dagar nu men hon har varit het å aningen dryg att ha å göra med..
tror faktiskt att hon testar mig på nytt! :crazy:

Å sadeln märkte jag inte ligger riktigt som den ska längre... får väl se om jag kan få henne å sätta lite muskler å hoppas att den passar igen, annars har vi en lång å krånglig process framför oss.. inte det lättaste å få tag på sadel till arab!:cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 853
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp