Sätta igång efter fång???

baltobus

Trådstartare
Hej. Jag undrar om det finns någon som har bra tips på hur jag sätter igång min häst efter att den har haft fång?
Han fick "lindrig" fång (upptäcktes tidigt)för ett par veckor sen. Han hade boxvila i 5 dagar och åt medicin. Nu är han bättre och går i hagen igen (dock MAGERT bete).
Veterinären sa att jag kan börja rida honom om han inte har några besvär efter14 dagar. Och som han flyger runt i hagen nu, :bump:så ser jag inga besvär.

Så till igångsättningen. Om han är pigg och frammåt är det okej att börja trava honom lite lätt efter ett par dagars skrittande, eller hur ska jag göra?

Alla förslag är välkomna:idea:

Sv: Sätta igång efter fång???

Jag hade varit väldigt försiktig även om de klassade det som lindrig fång.Mjukt underlag och ingen igångsättning förrän tidigast 1 månad efter avslutad behandling.Men jag är också extremt försiktig. Men mjukt underlag hade jag satsat på och 1 veckas skritt till att börja med.

Jag hade tagit ut honom och promenerat !
Gör så första veckan så märker du på honom
hur han mår , sen kan du börja rida honom så smått

Hej från hambo

En del veterinärer förespråkar minst 2 månaders vila efter även ett lätt fånganfall. Det är vad jag skulle föreslå.

Våran ponny fick fång och först vi fång verkade honom,han fick smärtstillande och sen fick han stå i box vila i 6 (!) månader med sand som underlag .
Precis utanför stallet byggde vi en utebox även där med sand.
Han är idag tack och lov helt "återställd" vad det verkar.
Viktigaste är att dom får vård direkt av både vetrinär och en KUNNIG hovslagare. Samt som vanligt att man ger dom tid att läka.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
875
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka