Sätta igång 3åring

Anyo

Trådstartare
Skall nu sätta igång min 3 åring efter sommmar vila. hon har alltså gått i hage sen 3års testet . Så har ni några bra övningar ? Ganska så milda gärna. Hon har inte tappat nån vidare muskulatur vad jag ser på utsidan men dock lagt på sen en del efter betet :) Så mata på lite igångsättnings tips som ni kör med.

Sv: Sätta igång 3åring

Longera ett par gånger i veckan med någon typ av inspänning, anpassat efter hästen, typ pessoa eller chambong.

Rid i paddocken eller rid ut ett par dagar i veckan, det kan ju vara bra att kolla så att allt fungerar innan man rider ut så jag håller mig i padocken tills jag tycker hästen känns "van" och trygg med ryttare igen.

Jag lägger in bommar nästan omgående när jag rider i paddocken med mina treåringar nu på hösten, alltså enstaka bommar på marken som vi skrittar och travar över.
Efter ett par veckor så höjs dom till ca 40 cm, som man kan trava över nån dag i veckan.

Bra ridövningar är ju
övergångar: skritt-halt skritt-trav trav-galopp
Trava runt fyrkantspåret och bryt av till skritt innan hörnpasseringarna och sätt igång i trav när ni går ur hörnorna.
Vidareutveckla detta till att trava på friskt framåt på raksträckorna och sakta i hörnorna.
Lär hästen från marken att flytta sig åt sidan och forma sig för tryck vid skänkelläget, och sedan blir det ganska enkelt att få hästen att förstå samma sak när man sitter på. tex Be om detta i hörnpasseringarna och lägg små volter i hörnorna.

Jag gillar att rida ut och "busa" lite lagom så dom får lite framåtbjudning och tycker det är roligt att bli ridna, det ska helst vara en stabil häst med som inte är rädd för något. Unghästarna ser och lär utav den äldre kamraten och kopierar beteendet, det kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Och kom ihåg att det viktigaste av allt är mycket beröm :)

Eftersom man rider 3-åringarna så korta pass så brukar ju igen direkt "igångsättning" behövas.

När hästen kommer in från betet ägnar man ju förslagsvis de första veckorna åt att repetera vad hästen fick lära sig på våren (acceptera ryttaren och dess inverkan, gå i alla gångarter på kommando, longering och tömkörning). Och ridpass på 15-20 min klarar vilken frisk häst som helst utan någon särskilt kondis.

Sedan kan man öka kraven då man ser att hästen är med på noterna och minns vad den fick lära sig innan sommarlovet. Och då ökas ju långsamt också intensiteten på träningen.

Men det viktigaste att komma ihåg är ju att det är unghästar och inte färdiga ridhästar man har att göra med. De behöver inte aktiveras mer än 3-4 dagar i veckan och man får känna av hur mycket de orkar. Vissa växer färdigt tidigt och orkar mera än andra som är sena i utvecklingen och fysiskt inte hänger med.

Sommarmagen är inget att bry sig om. Är de väldigt överviktiga så får man ju hålla tillbaka lite på fodret, men annars så försvinner oftast magen på unghästar allt eftersom de rids.

Ooh va mycke tips. Och rädd och rädd vet ja inte men som alla hästar är hon ju tittig och kanske backar undan för något hon tkr är lite farlig. Men hon ´tuffnar till efter ett tag och ser "faran" i vitögat :) Men ska prova allt du skrivit :) mycke bra tusen tack :D

Vi har ju börjat repetera hela proceduren igen med Sadeln osv. Hon reagerade ju lite på den genom att dra åt sig rumpan lite med sen föll det på plats. Så tänkte sätta min upp i linan idag och se hur hon reagerar på det :) Ja tror nog hon kommer acceptera det men, man ska aldrig säga aldrig med bebisar :) tack jätte bra tips :)

hm läser ditt svar och läser mitt igen.. Jag har lyckats slarva lite så jag tror nog inte att någon hänger med riktigt på vad jag menar.

Jag gillar att rida ut och "busa" lite lagom så dom får lite framåtbjudning och tycker det är roligt att bli ridna, Jag vill helst ha sällskap av någon på en äldre stabil häst som inte är rädd för något. Unghästarna ser och lär utav den äldre kamraten och kopierar beteendet, det kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Sådär menade jag ;)

Alltså även om din unghäst är jättekäck och knallar på överallt kan den lära sig olater av en annan häst som är med vid uteritterna.
Fast det beror mycket på hur hästen är som individ också, men jag vill inte chansa.

Tänk på att volterna i hörnorna inte är för små ca 10 meter brukar vara lagom och bara skritt och trav. Men detta är något jag gör först när hästen är riden några veckor på hösten. Olika hästar är olika smidiga har man ett "kylskåp" till unghäst är denna övningen jättejobbig.

Jag kom dessutom att tänka på en övning jag fick göra för Peter Eriksson en gång som nog passar finfint även för unghästar.
Vi red på en stor volt (halva ridbanan) i samma tempo samma takt ganska länge.
Det gick ut på att lära hästen att gå i ett och samma tempo tills man ber om något annat. Funkar i alla gångarter på alla hästar.

Och en sak som jag tycker är grymt viktig låt hästen ha huvudet precis var den vill, den kommer söka sig framåt neråt när den blir stark nog

Okej :) Just nu är det så himla blött i skogarna hemma så känner att ja inte vill ge mig ut o lervällingen. Men bara det torkat upp så :)

Hon söker sig ner jätte fint direkt från starten så det är det inga problem med.Jag brukar inte hålla mig så mkt till huvudets postition när hon är så ung, hon går liksom ner självmant. Igår var ju första ridningen på henne i linan och det tog hon jätte bra :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama