Sv: Sätta igång 3åring
Longera ett par gånger i veckan med någon typ av inspänning, anpassat efter hästen, typ pessoa eller chambong.
Rid i paddocken eller rid ut ett par dagar i veckan, det kan ju vara bra att kolla så att allt fungerar innan man rider ut så jag håller mig i padocken tills jag tycker hästen känns "van" och trygg med ryttare igen.
Jag lägger in bommar nästan omgående när jag rider i paddocken med mina treåringar nu på hösten, alltså enstaka bommar på marken som vi skrittar och travar över.
Efter ett par veckor så höjs dom till ca 40 cm, som man kan trava över nån dag i veckan.
Bra ridövningar är ju
övergångar: skritt-halt skritt-trav trav-galopp
Trava runt fyrkantspåret och bryt av till skritt innan hörnpasseringarna och sätt igång i trav när ni går ur hörnorna.
Vidareutveckla detta till att trava på friskt framåt på raksträckorna och sakta i hörnorna.
Lär hästen från marken att flytta sig åt sidan och forma sig för tryck vid skänkelläget, och sedan blir det ganska enkelt att få hästen att förstå samma sak när man sitter på. tex Be om detta i hörnpasseringarna och lägg små volter i hörnorna.
Jag gillar att rida ut och "busa" lite lagom så dom får lite framåtbjudning och tycker det är roligt att bli ridna, det ska helst vara en stabil häst med som inte är rädd för något. Unghästarna ser och lär utav den äldre kamraten och kopierar beteendet, det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Och kom ihåg att det viktigaste av allt är mycket beröm