Sätta häst i galoppträning

Cleese

Trådstartare
Har en unghäst (arab) som vi satsar på att starta i galoppen. Nu funderar jag på hur det går till att sätta hästen i träning hos galopptränare. Kan man lämna en oinriden häst? Anledningen till att jag frågar är att vi har så dåliga förutsättningar för att rida in hästen hemma. Ingen ridbana eller ridhus, bara grusvägar. Därtill är det bara jag som rider hemma, så det känns ju minst sagt osäkert att ta ut en unghäst ensam i skogen för inridning.. (Tycker jag i alla fall, fast jag är kanske lite feg också?) Vår andra unghäst (som inte ska gå på bana) lämnar jag iväg för inridning och skolning hos beridare, men det är kanske inte det som är aktuellt i första hand för en ung galoppör som rids tidigare än hästen som ska utbildas till rid/dressyrhäst.
Alltså, 1) kan man lämna en oinriden häst för träning?
2) Om kriteriet går i augusti, hur tidigt behöver man lämna iväg hästen då?

Hoppas någon kan hjälpa mig här i galoppforumet!

Sv: Sätta häst i galoppträning

Självklart går det bra att lämna in en oinriden häst hos tränare, mer jobb bara! Jag rider in mina själv, dock har jag svårt med hjälp i år och blir nog tvungen att lämna iväg en som ska ridas in nu under vintern, att rida i skog ensam med unghäst ser jag inte som något negativt, snarare åt andra hållet, mina är inridna så och jag har inga problem med att ridan ut på dem ensamma.
Och sen måste du ju veta om du ska sätta hästen i träning hos amatör eller proffs, det är stor prisskillnad.

Är ditt mål att starta i Kriteriet anser jag att det är hög tid att sätta igång hästen nu, för månaderna springer iväg fortare än man tror, tro mig, denna säsong har bara dundrat förbi, bokstavligen!
Jag började rida mina regelbundet i December förra året, försiktigt och med massor av styrketräning, gjorde bara två snabbjobb innan kval och har fått väldigt fina resultat med Nariaat, årets Kriterivinnare! Och 2005 siktar vi på att få ut brorsan (Makheen) på banan och vi kommer givetvis ge er en match om Kriteriesegern, för Nariaat väntar Derbyt. Ser verkligen fram mot säsongen 2005 med spänning.

Såg Nariaat på Kriteriet - imponerande! Grattis och hoppas han fortsätter gå så bra!
För oss är det iofs inte dags förrän 2006 i kriteriet, men då vår "icke-galoppör" var i inridningsålder nu och jag hittat någon som tar emot henne för skolning kom ju tankarna upp även för "lillen". Han är redan en krutdurk med egen vilja som jag inte är så sugen på att rida in ensam. Stoet har jag ju trots allt suttit upp på med sadel och träns i hagen några gånger, men hon är ju en helt annan typ av häst.

Hur fungerar det med professionell respektive amatörtränare? Hur stor är prisskillnaden? Finns det de som är speciellt duktiga på araber? Hur gjorde ni? Är ni nöjda? Har ni tidigare prvat andra tränare? Vad avgjorde ert val?

Många frågor inför första, men långtifrån (!) sista galopphästen!

Den tränaren som står för min häst tar även emot hästar för inridning och då under denna period så kollar dom om det är något för galoppen. Hästarna blir grundridna i skogen vilket är bra för all fortsatt ridning. Det tror jag att det finns många tränare som gör. Priset mellan amatör och proffs finns ju men den stora skillnaden är nog beroende på vart man bor och de olika omkostnaderna som blir. Denna tränaren har araber och det går bra. Anledningen att dom har min häst är att dom rider ute i skogen och jobbar hästarna mycket där. Hästarna får gå ute och får vara hästar det tycker jag är viktigt. Lycka till med den lille! :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Vem står din häst hos? Vi finns i Skåne, men är beredd att flytta hästen när det är dags till tränare oavsett var i landet denne finns, sålänge träningen och förutsättnoingarna känns bra. Vi bor ju själv mitt i skogen med gigantiska naturhagar osv och jag måste erkänna att det oroar mig en del att eventuellt behöva sätta hästen i "asfalt/galler-miljö" för träningens skull, samtidigt som jag ju vill att hästen ska få den bästa träningen som finns tillgänglig. Dilemma!

Tack så mycket, jo Nariaat gjorde bra ifrån sig på Kriteriet, trots att han släppte 5 längder som han sedan sprang in. Jag tror mycket på honom inför kommande säsong, han har rätta viljan och ett riktigt bra huvud. Nu har han inget gjort sedan 15 Augusti, skadade sig hos Annika Källse och blev ordinerad 3 månaders vila, och om det tyckte han INTE. Han tröttnade fort på att bara gå i hage så promenader och åka lite buss gör att han håller humöret uppe, han är nämligen
läromästare för min åring som ska lära sig både det ena och det andra.

Prisskillnaden mellan amatör och proffs varierar, men proffsen tar ofta runt 10 papp/månad. Jag personligen föredrar amatörtränare, detta pga att de oftare har en lugnare miljö att arbeta hästarna i, de får gå i hage många timmar, mer omvårdnad överlag. Detta är min åsikt, då inte sagt att det är några fel i att sätta häst i träning hos proffsen, de är väldigt måna om sina djur de oxå.

Nariaat började jag rida in som 2½ åring, klättrade/klättrar mycket för att de ska bli starka i rygg och bekdel, långa långsamma galopper, varierande underlag mm, listan över hur man tränar kan göras lång. Jag arbetar mycket efter hur hästen känns för dagen, är den pigg/slö, busig? Och sen lägger jag upp träningen efter det, de bestämmer, jag anpassar mig, har fungerat väldigt bra för oss. Har stor fördel av att bo nära skjutfältet, massor av miltals långa sandvägar att rida på, perfekt, är väldigt likt underlaget på Täbys DT. Mina hästar föredrar att springa på tyngre underlag än hårt.

Inskaffade nu för ett par månader sedan ett engelskt fullblod, som jag vill starta som 2-åring, ska gå Steg 3 nu i December för att uppgradera licensen, honom vad det tänkt att jag skulle börja rida in nu i November men det verkar som att jag får vänta, han är otroligt överbyggd bak och växer ordentligt, får ont av det. Jag har inte bråttom, han får ta den tid han behöver, det viktiga är att han är jämn och fin både psykiskt och fysiskt när jag väl sätter igång honom. Ser fram mot att få möta lite engelska motståndare, det är mkt större konkurrens där än inom araberna. Ska bli spännande att se skillnaden mellan att träna araber och att träna engelska, det säga att skillnaden är stor, ska bli kul med en ny utmaning.

Hon heter Bodil Blomqvist hon har araber som Riyal och Gold strike i träning, min är ett engelskt fullblod. Jo dom bor mitt i skogen och går sina jobb på en hed, detta gör att hästarna blir lätta att reglera och kontrollera. Jag har ofta hört bra kommentarer från jokeys som att deras hästar är fina att rida. Jag vet inte riktigt vad dom tar i träningsavgift då jag rider av min kostnad men några 10 papp är det absolut inte inte ens hälften tror jag.
Jag har inte den erfarenheten att amatörstall är lugnare snarare tvärtom. Ett proffs vet man har hela dagen till att ta hand om sina hästar med de flesta amatörer har en 8 timmars jobb vid sidan. Jag ser ingen direkt skillnad på amtör och proffs träning det viktiga är att hästen har det bra och att jag kan ha en öppen dialog med tränaren.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 591
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?