Sätta fart på rumsrenheten?

U

Unichorn

Nu börjar det bli lite tjatigt att torka kiss hela tiden, är det nån därute som har bra tips vid rumsrenhetsträningen?

Det vi gör nu är: * Går ut det första vi gör på mogonen (för att sedan komma in och ta hand om 2-3 olyckor som skett under natten) * Går ut direkt efter lek, mat och sömn * Skriver upp (började igår) när vi varit ute och vad som hänt ute och inne * Ger godbit och beröm varje gång hon gör något ute * Går sista svängen sent på kvällen

Hon blir snart 4 månader. Har jag för brottom? Som det är nu går vi ut varje timme de första timmarna på förmiddagen för att sedan gå ut varannan timma resten av dagen. Väntar vi mer än 2 h är det oftast för sent. Ibland säger hon till när hon behöver gå ut, men ibland är det precis som om hon smyger iväg och gör detta. Igår var vi ute 10 ggr... och då hade vi ändå 4 olyckor att ta hand om under dagen... Någon som har några bra tips för att hon ska förstå bättre och försöka hålla sig lite längre? :confused:

Tacksam för alla tips :D

Sv: Sätta fart på rumsrenheten?

Min DP var också lite svår att få rumsren, hon höll på ungefär som din valp gör. Vi var ute stup i kvarten kändes det som men ändå så gjorde hon något inne när man inte märkte det. De första veckorna kunde det också hända något under natten men sedan när hon började sova hos mig i sängen sov hon hela natten och då hände inget, bara någon enstaka gång. Sen var det precis som att det "växte" bort för helt plötsligt minskade olyckshändelserna drastiskt och ingen alls under natten. Då var hon ca. 4,5 månader. Men jag kunde inte lita helt på henne innan hon var 6 månader gammal, efter det har hon kissat inne ca. 3 ggr. Det är nog helt enkelt så att det är olika från valp till valp, men hur som så kommer hon bli rumsren tillslut. Det är bara att ha tålamod. :) Hoppas att mitt svar gav dig något! :D Är det en liten eller stor ras?

Då får vi vänta på "den drastiska minskingen" nu då :D
Det är en liten retriever-tjej :)

Haha, du får nog göra det. ;) Hur många gånger om dagen äter hon?
För när jag minskade från 4 till 3ggr/dag blev det bättre! :)

Hon äter 4 ggr, ska minska till tre om 1½ vecka hade vi tänkt.

Innan valpen är 4 mån kan den inte rent fysiskt hålla sig. Precis som små barn innan en viss ålder! Du kan alltså inte kräva att valpen ska vara rumsren när den endast är 4 mån.

Det är bara att kämpa på. När min valp var 4 mån var vi ute 15-20 gånger om dagen. När hon var 5 mån var hon nästan rumsren, det hände dock fortfarande att det kom en liten skvätt då och då.

Visserligen verkar vi gå ut mer än 10 ggr idag, men 20? Hu lyckas man med det; jag menar det är ju 24 h på ett dygn och 8 av dem bör man ju sova... Du måste verkligen varit ute jämt!

Tidigare har jag hört att tidigast vid 12 veckor kan de börja hålla sig, men vid 4 mån kanske det är mer säkert då? Jag kräver givetvis inte av henne att hon SKA vara rumsren nu, men ju fortare desto bättre förstådds. Så därför motages tips tacksamt :D

Verkar som att månad 5 kommer att vara välkommen!! ;)

Min labbe var godtagbart rumsren vid 10 veckors alder (hande kanske en olycka i veckan efter det, om ens det), men jag har nog haft tur :)

Iaf, det vi gjorde var att passa HELA tiden, konstant verkligen, i 2 veckors tid. Han fick inte manga chanser att gora fel :D
Om han borjade kissa inne sa lyfte vi upp honom och sprang ut med honom sa att han fick avsluta utomhus.
Anvande kommando nar han kissade ("puppy wee", vi bor ju i England :D) och beromde, lekte en liten stund efterat ocksa.
Pa natterna bodde han i sin bur och dar hande det aldrig nagon olycka :bow:
De forsta natterna var sista promenaden kl 1 pa natten, och den forsta 5-5.30 pa morgonen (tror att den allra forsta natten var vi ute en gang daremellan ocksa). Sen har vi gradvis okat pa tiden. Nu nar han ar 9 manader sa gar vi ut sista rundan kl 23 och forsta kl 8.

Vår valp blir 13 veckor på fredag och är deffinitivt inte rumsren.
Vi går ut hyfsat ofta, men hon är förhållandevis duktig. Det är en svår årstid känner jag, hade varit mycket enklare under sommarhalvåret. Inte roligt eller behagligt att sätta sig och kissa/bajsa ute när det är blött, verkar hon tycka.

Hon sover i sin bur hela natten, fungerar alldeles utmärkt. En liten transportbur bara. Annars går vi ut med jäma mellanrum under dagen, var och varannan timme, lite olika.

Lycka till med tränandet!

Har funderat många gånger på att bära ut henne, men jag tror inte att grannarna skulle uppskatta det :rofl: (Bor i lägenhet och delar trapphus med ett antal familjer). Nån gång när vi har sett henne har vi dock burit henne till dörren.

Skönt att ha en sån snabb valpis :crazy:

men det ger sig väl snart får vi hoppas.

Armani__

Jo, den tanken har furit genom huvudet den med "tänk om vi hade skaffat valp på sommaren. Då är man ju ute hela tiden ändå och man behöver inte klä på sig som en michelingubbe innan man kommer iväg" Kan tilläggas att det har hänt att man skyndat sig jättemycket och så har hon kissat för att det tog för lång tid att ta på sig vantarna.. :p Fast, brukar vi tänka sen, hade vi skaffat en valp i sommras så hade vi ju inte fått just våran vove :)

När ni har hundarna i burar under natten får de inget vatten då? Kanske skulle ta bort vattenskålen nattetid? eller är det elakt :angel:

Armani__

Jo, den tanken har furit genom huvudet den med "tänk om vi hade skaffat valp på sommaren. Då är man ju ute hela tiden ändå och man behöver inte klä på sig som en michelingubbe innan man kommer iväg" Kan tilläggas att det har hänt att man skyndat sig jättemycket och så har hon kissat för att det tog för lång tid att ta på sig vantarna.. :p Fast, brukar vi tänka sen, hade vi skaffat en valp i sommras så hade vi ju inte fått just våran vove :)

När ni har hundarna i burar under natten får de inget vatten då? Kanske skulle ta bort vattenskålen nattetid? eller är det elakt :angel:

Tanken har slagit mig också, det där om sommaren, men som du sa, då hade man inte fått just sin älskade valp!
Och ja, vi har också råkat ut för det där att hon har kissat, precis när man håller på att klä på sig, då blir man så arg på sig själv, haha.. Tänk om jag bara kunde vara lite snabbare.. :p

Nej, vår valp får inget vatten under natten, har inte ens tänkt på att det skulle kunna vara elakt :eek:. Hon lever än så länge, och verkar inte ens vela gå upp på morgonen, det är så man verkligen får TVINGA upp henne när det är dags att stiga upp, direkt ut och kissa/bajsa och sedan in och äta och dricka. Morgonen fungerar bäst, haha :D

Då blir det vattenskål -bort inatt..! Nej det är väl inget elakt på natten ska de ju faktiskt sova och inget annat helst..

Blir spännande imorn bitti!

Innan valpen är 4 mån kan den inte rent fysiskt hålla sig. Precis som små barn innan en viss ålder!

Olika mellan raser och individer- precis som att det skiljer hos olika barn.

Lillen var i princip rumsren vid 4 månader. Han är 4 och en halv nu och det kan gå 4 timmar utan problem innan han går ut om han är trötter, han vill inte ut & behöver inte heller. Behöver aldrig ut efter lek, tar ut honom när han sovit längre stund och efter mat som han nu sen nån vecka får 3 ggr/dag. Det blir mellan 5-8 vändor per dag. Händer en olycka nån gång i veckan.

Han har inte fått tillgång till vatten nattetid förrrän senaste veckorna (de ska sova på natten inte fara runt & skvalpa vatten, leka etc), nu har han det bara pga flytt så han sover i köket och jag inte bryr mig om att ta upp den om jag inte diskar den på kvällen. Kvällsmat aldrig senare än 20. Sista vändan tidigast halv elva, upp vid åtta (kan drygas ut till halv nio utan problem nuförtiden). Hände rätt ofta olyckor på natten innan men han var alltid instängd i sin komposthage då så han hade tidningar där. Tror det hjälper att de har en begränsad yta att vara på.

Innan hade han gärna för sig att lägga en kisspöl lite då & då under köksbordet men sen vi flyttade och han fick ett nytt köksbord har det slutat helt.. han kom väl ur den dåliga ovanan kanske.

Lycka till, det kommer! :) Och min erfarenhet säger som nån annan skrev, lita på dem brukar jag göra först när de är runt halvåret.

Jag har aldrig nekat mina djur vatten det känns jättefel.
Däremot tycker jag att du kan skaffa ett set kompostgaller och göra en natthage, lägg in bädden och låt vovven vara där på natten, jag skulle ha buret bredvid sängen, då hör man vad som sker.

vi hade nog inte några olyckor inne direkt när min var liten, men jag var jätte noga med att få ut honom innan han fick tid att göra något inne. räckte med att han slog upp sina blå så var vi ute...nästan.
nattetid....h*n kanske behöver en kisse tur på natten också??

Fast vad är egentligen skillnaden ?

Du säger åt henne att stänga in valpen i en kompostbur ( vilket jag tycker är bra ) men där har den inte heller tillgång på vatten, så vad är skillnaden ?

Vet många uppfödare som rekommenderar att man tar upp vattnet nattetid. Och varken barn eller valpar behöver vatten när de ska sova (undantaget när de är riktigt små såklart).

Jag kan inte se det medicinska/fysiska behovet om djuret inte har en sjukdom.

jag har oxå en valp på 5,5 månader. Har fram tills för 2v sedan sovit i kompostbur på 1x1m, med sin bädd, gosedjur mm samt vattenskål. jag upplever att dom blir fortare rumsrena om utrymmet är mindre, dom vill inte pinka och bajsa där dom sover. Låter jag henne vara i hela huset kan hon smyga undan och göra sina behov på skymd plats...Numera stänger jag av så att hundarna vistas bara i kök/hall nattetid och dagtid när jag är hemma så är det fritt överallt. Jag har schäfertik och chihuahua tik, detta system har fungerat på båda två.:)

När Ruby var liten sov hon i bur på natten, och var även i buren delar av dagen när hon sov. Hon såg buren som sin borg, och fick alltid mat och tuggben där inne. Hon hopade själv in i buren och la sig, så hon hade absolut ingenting emot den.
Jag fick hem henne när hon var nästan 4 månader gammal, och hon kissade bara inomhus TVÅ gånger under hela valptiden. Jag bor på landet och bar ut henne det första jag gjorde på morgonen (klockan 6) och det sista jag gjorde på kvällen (oftast strax efter midnatt). När hon hade varit ute på morgonen sov vi några timmar till och sen bar jag ut henne igen. Hon fick helt enkelt aldrig tillfälle att kissa på golvet, jag var alltid steget före. Dagtid var vi ute 4-5 timmar om dagen på gården och när vi var inomhus så sov hon. Och sen gick vi ut igen...
När hon var 5 månader gammal tog jag bort buren och sen dess har hon sovit i min säng. Hon är nu lösligt rumsren och kan hålla sig i över 12 timmar om det är dåligt väder. Ösregnar det så blankvägrar hon att gå ut genom dörren, och lyfter jag ut henne så rusar hon tillbaka till trappan och sitter där och vill in igen.
Hon har blivit magsjuk några gånger och då har hon suttit vid dörren och pipit, jag öppnar och släpper ut henne och då går hon ut och spyr. Första gången hon gjorde det var hon bara sex månader! DUKTIG tjej!

Ruby hade en vattenskål i sin bur, men egentligen är det väl inte nödvändigt att de har vatten nattetid - då ska de ju som sagt SOVA.
En annan sak som är viktigt för rumsrenheten är att tänka igenom vilka tider hunden äter, att man inte ger dem kvällsmaten för sent på kvällen så att de blir nödiga mitt i natten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 209
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka