Satsa på dressyren...

ylvalill

Trådstartare
Efter att i väldigt många år ha haft som enda mål med mitt hästliv att få min nuvarande häst frisk och ridbar börjar jag nu få nog. Vill satsa på min egen ridning och har insett att för det behöver jag en ny häst. Mitt, hittills lite luddiga mål, är att kunna rida MSV med ett godkänt resultat inom 5 år. Men nu kommer då frågan - vad krävs för att jag skall kunna ta mig dit? En ny häst givetvis, en tränare och en hel del ambition och j*vlar anamma, nåt mer? Är det alls realistiskt?

Jag har ridit i en herrans massa år och tror mig ha en hyffsat god grund att stå på men har naturligtvis hur mycket som helst att slipa på. Har så gott som ingen tävlingserfarenhet alls (bara ridit enstaka klubbtävlingar). Egentligen är det inte heller själva tävlandet som lockar mig, mer att tävla med mig själv och att utvecklas.

Funderar på att försöka hitta mig en något äldre läromästare som har tävlat en del så att jag kan fokusera på att utbilda mig, inte hästen, men jag vet inte alls om det är rätt väg att gå? Kanske blir det hur dyrt som helst att köpa en häst som är färdig för MSV? Men en yngre förmåga borde kräva mycket mer tid och kunskap, och vara en större chansning, eller?

Är det mer eller mindre ett krav att ha hästen uppstallad på en riktig "träningsanläggning" för att jag skall kunna uppnå mitt mål? Min erfarenhet av sådana ställen är att det ofta blir så opersonligt och så otroligt mycket prestige i allt. Samtidigt vet jag att det kan vara lite svårt med tränandet om man står i ett stall med mestadels skogsmullehästar.

Vet inte ens i vilken ände jag skall börja, känner bara att jag måste ha en plan för min ridning för att kunna tycka att det är kul att fortsätta hålla på. Kan nämligen inte tänka mig ett liv utan hästar, men jag trivs verkligen inte i det läge som jag sitter i nu.

Är det någon som har gjort liknande satsning? Hur bar du dig åt? Vad kan kan du rekommendera/inte rekommendera? Alla tankar gällande detta är välkomna!
 
Sv: Satsa på dressyren...

Go for it!

Vad gäller häst så köp en 'gammal' häst, dom är dyrast mellan 6-13 år (ca) sedan brukar det sakta dala, men om du köper en som är 16-19 år så har dom hunnit bli väldigt billiga (många verkar tro att hästar inte lever förbi 20 : P). Så håll utkik efter dom lite äldre, ofta har dom bra rutin och gått msv c-msv b med flera ryttare och är bra på att lära ut!

Yngre hästar säljs oftast för förväntad prestation, så dom kan blir bra dyra, utöver att man behöver lägga mycket tid (pengar) på att få dom dit man vill, om man ens klarar det. I min mening behöver man ha ridit dom svåra programmen för att kunna utbilda en häst dit. (Till LB kan man lära sig själv och hästen samtidigt, men sen är det klokast att veta vad man gör. Jämför med en (bil)väg, till LB är det inte så långt, så då hinner man inte så långt åt fel håll (man kan hitta rätt iaf med lite tur). Innan msv b hinner man långt ut i skogen innan man inser att man är vilse : P).

Sålänge det inte är för krångligt att ta dig till träningar så spelar det ingen roll var du står uppstallad så länge du trivs. Ridhus är klart gött, men har man inte det så har man inte det. Mina syskon och jag själv har ridit på elitnivå på ponny utan ridhus på gården : P Har en bra ridbana och ett (nästan ännu bättre) fält (som inte odlas på) att rida på, men har haft bra instruktörer hela vägen.

det är nog det viktigaste i processen, en bra ridlärare!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 897
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 212
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp