Satans långt och hopplöst!!!

sissu

Trådstartare
Liten uppdatering.

Bruksnordishingst som kom till mig Okt-03. Kastrerades ganska omgående då han var en fara både för sig själv, andra hästar och sin omgivning, tog ca 4 månader för såret att läka helt. Blev något bättre, men klarade ej att gå med andra hästar mer än ston, men fick han det så var han helt blockerad och mådde dåligt av kontrollbehovet. Han red dem inte utan ville bara överkontrollera.

Fick gå ensam och lugnade sig, men den inre stressen fanns fortfarande kvar även om den inte visade sig på utsidan lika ofta och till slut så började han visa magkatarrsymtom, trots fri tillgång på grovfoder, lösdrift och ett för övrigt mkt. lugnt och stilla liv och omgivning.

Självbehandlade honom och han blev lugnare och mer harmonisk och alla symtom försvann och han var super ett tag och hoppet verkligen steg för framtiden. Vi började att kunna lägga in LITE planering i arbetet och rida lite smått med andra, även om det hände att han kunde få för sig att ge sig på dem om de överträdde hans område eller när vi red förbi andra hästar. Han kunde börja gå med andra hästar, valackar utan att eliminera dem men han har inget behov av sällskap igentligen de bara finns där och den som ev. vågar komma förbi ofrågandes åker på en smäll direkt, men han jagar dem inte utan anledning längre.

Han släpptes ner i sommarhagen i Maj med grabbarna och allt gick bra förutom att stona gick i hagen igemter, ca 20 meter bort och dem hade han full kontroll på från sin utsiktsplats. Han kunde kosta på sig att gå några meter från utsiktsplatsen för att äta lite efter ngr. dagar, men så fort de rörde sig så var han på plats igen för att "diskutera" deras förehavande med dem. När han var uppe i stallet och ett sto ev. kom in eller gick ut så fick han spelet igen som fanns från början men som varit borta en stund.
Sedan var det kurs för några veckor sedan i stallet och han skötte sig exemplariskt personlighetesmässigt trots många nya hästar på besök, han var lite frånvarande och nonchalant men höll sig lugn, veckan efter fick han vila och tänka, då kom även ett nytt sto till stallet, och då brakade det löst igen, det var ju fart i stohagen då de skulle rangordna sig och det blev för mycket för honom på andra sidan bäcken.
Alla hans magsymtom kom tillbaks och han rasade tillbaks inte till ruta 0 men väl till ruta 2 igen.

Då åkte han upp med en annan grabb till vinterhagen där han ej kan se stona och åter behandling och han mår nu mkt. bättre igen. Men denna hage ligger runt paddocken och där jobbar de ju sina ston, och när de kommer och när de går därifrån så får han spelen igen, så han har inte den lugn och ro han skulle behöva för sitt huvud och jag kan inte gömma honom någon annanstans.

Jag har inte ridit ut på honom sedan i Mars tror jag det var, då han försökte vräka mig ur sadeln för att kunna ge sig på två andra hästar som kom på vägen. Den gången satt jag kvar och fick honom lugn, men jag vågar helt enkelt inte riskera att han kommer lös och jag vill inte ens tänka på vad som hade hänt/händer om jag åkt/er av när vi möter främmande hästar.

Jag har gott/går på rehabiliteringspromenader för att vänja honom vid att se andra hästar och behålla lugnet, när han mår skapligt bra i huvudet och magen så går det bra under promenaderna och han blockerar sig ej och sköter sig, men så helt plötsligt så kan han få mindre spel igen, men från marken har jag kontroll. Jag har nu kämpat länge upp och ner och börjat tröttna allvarligt på att alltid få bakslagen. Jag kan "läka" honom från fysiska åkommor och han är supertrevlig att ha att göra med igentligen, han lyssnar och älskar människan, han var verkligen vad jag sökte i min nya häst, men vi har ston och det är det som ställer till det hur lustigt det än kan låta.

Nu börjar jag fundera på om han hamnat fel och om han inte skulle må bättre att säljas och få bo hemma med endast en valackkompis och sin ägare ute i skogen, ge honom tillbaks en skyddad "verkstad" som han hade innan han kom til mig utan ston. Då skulle det inte vara några problem alls med honom. Jag kan inte ge honom det boendet idag och jag kan ju inte be alla stoägare att flytta på sig för min och hästens skull.

Så nu står jag här och vet vare sig ut eller in, jag brukar inte ge upp, men han mår ju dåligt och jag kan inte göra något åt detta med ston och kontrollbehovet och jag mår dåligt och även om det går framåt igen så känner jag att hoppet dalat för vad händer i höst igen när stona går i hagen igemter i vinterhagen?!? Då är vi tillbask igen och hur länge skall man hålla på?

Min kära förstående sambo som får ta allt gnäll säger lite försiktigt, - men ge honom åtminstånde ett år, du fixar detta. Men gör jag det?

Ledsen att det blev långt men jag var tvungen att få ur mig lite!

MVH/

Har du provat munkpeppar på honom?? och/eller serenity calming från equimins....bevisligen mår han ju väldigt dåligt..du kan nog inte i egen person få honom harmonisk dygnet runt.

Kanske det skulle gå att ta ett testosterontest på honom? Jag vet dock inte vad man gör om det skulle visa sig att han har högt testosteron trots kastreringen...

:rofl:

En dag åt han det, det vare i början sedan ansåg han att det var nog!! Tyvärr så är han sådan att han verkligen bara stoppar i sig det han själv anser sig behöva i "rehabiliteringsväg" :mad: så många kronor har rullat genom fingrarna :devil: och många gångers handmatning för hans eget bästa.

Och du har helt rätt, jag kan inte ge honom det han behöver för att må riktigt bra för han får inte plats i vårt radhus.

Men samvetet jag lever med då, jag förstår ju honom men kan inte göra så mkt. stundtals. Men å andra sidan så skulle troligen inte problemen visa sig alls under bättre förhållanden, men då får någon annan njuta av min häst som jag valde. Det är svårt som attan..

MVH/

Vad är det för prov? Har aldrig hört talats om detta, vill veta mer.
Allt jag får höra är att det kan ta dig, han lugnar sig, hormonerna kan slå fel på vägen ut ur en kastration m.m.

MVH/

men då får någon annan njuta av min häst som jag valde. Det är svårt som attan..

Mmmm men är det inte dags att DU faktiskt får njuta av en häst någon gång ;)
Som det ser ut med denna hästen kommer du nog inte få njuta av den på ett bra tag.

Fan Sissu det skall vara roligt att ha häst, inte något som man bara skall gå runt och oroa sig för hela tiden, tycker inte du att du har haft nog av oro så det räcker??

Ja vet :idea: Det ska va kul att ha häst, och det börjar dra lite i den genen nu faktiskt :)för första gången på länge länge så har jag lust att bara ge mig ut i skog och mark på ryggen av en ståtlig riddare. Vill jag ha en häst att gå promenader med i flera år så har jag ju lille russhingsten att promenera med ;). Jag som sa att jag ALDRIG mer skulle skaffa hingst :o

Samtidigt som man både ser och hör så många omkring en i hästvärlden som ger upp så förbaskat lätt. Jag är ju inte så´n, men å andra sidan så skall jag kanske inte vara så egoistisk och tro att jag kan ge hästen det bästa.
I S fall kunde jag definitivt det, men i detta fall börjar jag tvivla p.g.a omständigheterna.

Hittade lite om det där testet så jag skall ringa i morgon och se om jag kan få det och sedan se utifrån det. Han är ju inte klapphingst för jag såg ju hela paketet när det var bortskuret, men en sträng har fortfarande inte förtvinat helt och dess påverkan får jag inget svar om från vettarna. De verkar inte veta :angel:
MVH/

Jag vet faktiskt inte hur man mäter, kanske blodprov? Vet bara att en kompis gjorde sånt prov på sin tokiga valack, och det visade att han hade enormt höga värden, högre än en "vanlig" hingst.

Hujeda :eek:

Jo, det kan tydligen tas genom blodprov, hittade ngr. trådar när jag sökte som jag helt missat tidigare.

Vet du vad som sas i åtgärdningsväg till henne, eller är han som han är och får vara så?

MVH/

Det var en nyköpt häst och köpet gick tillbaka. Vet ej vad som hände med hästen sen.

Du får mig då till :D.

Men han blev ju inte så försen andra dygnet han var hos mig och då fanns det inte ett sto inom synligt eller luktmässigt avstånd, de kom ca tre månader senare och det förstår väl alla att hästar har olika tid på acclimisering :p Alla är inte lika smarta och snabbtänkta :o

MVH/

Har nu pratat med vet. och de sinsimellan och som jag trodde.

Inget att göra :devil: Testosteronhalten kan som sagt va hög, men det finns inget att göra i åtgärd medicinskt eftersom han är "ren" och ej klapphingst, alternativt att det sitter i huvudet och det finns inget heller att göra åt..

Så alternativen som även vettarna kom med var som jag redan gjort, gömma honom, alternativt flytta honom undan allt vad ston heter och se till att magen håller sig hel eftersom det ena ger det andra, för det vore ju synd att droga honom dagligen :o.

MVH/

Du får gömma honom hos mig i skogen :)

Jag har ingen aning vad som fattas honom, men jag tycker hemskt synd om er båda. :(

Du får hänga med på vår 30 mila tur i slutet på augusti med honom, så får han promenera tills han inte orkar tänka på nåt annat än äta, sova, vifta med svansen :)

Oj då.. :crazy:

Jag har inte umgåtts med mer än en enda hingst i mitt liv så egentligen har jag ingenting nyttigt att tillföra med detta inlägg. Vill bara säga att jag håller tummarna för er och hoppas att det löser sig för din bamsehäst.
Kan tänka mig att man är som en vante mot en sådan bjässe när dom får sina spel! :eek:
Du har nog gjort ett bra jobb hittills, kanske dags att låta någon annan ta över.. du får kanske magkatarr själv snart? :(

/Camilla

Finns det någon röd avgång så skickar jag upp honom så kan någon ta honom till Norge och tillbaks :bump:.

Idag satte jag på sele och skacklar, (har ej dragit något på 10 mån. haft sele en ggr. sedan han kom)och sa DRA! Och han drog och han svängde och lyssnade på varenda litet röstkommando. Efteråt skulle han stoppa in hela mitt huvud i sitt för att pussas och gläjden bara lös om honom :love:

Lite senare hade han förföljt en stallkamrat för han ville leka och han fick leka med en skopa och han kastade både den och vatten på sig själv. Så idag har han varit lycklig i allafall.

Då kan man ju inte låta bli att smälta och undra "kan det inte gå trots allt". Han kanske ska vara körhäst och jag får lära mig det och sätta min AR åt sidan för hans skull.

Tack o lov så skall nu ena tjejen skicka tilbaks sitt sto och skaffa sig en valack istället så då återstår bara två :devil: :angel:

Men ärligt talat, vad är det för fel på ston. Eller har jag bara otur att fått in de värsta i stallet? På ett ställe i hagen kan han se dem på ca 100m håll och de hade haft en diskussion på detta avstånd och ena stot bara sprutar ur sig på detta avstånd bara genom att de diskuterade.

De är ju pissmärrar av värsta sort två av dom och eggar varandra till att visa sämsta sidor man kan tänka sig..

MVH/

:bow:

Försöker hålla mig cool, men ibland svider det till i magen..

Han är inte ens en bjässe, en liten skrutt på 145 cm, men det räcker. Har hängt som en snorsleta i grimskaftet första dagarna efter han kom. Det snabbaste sättet att få honom lugn när han får sina spel inne är är det dummaste man kan göra. Medans andra backar bort från hans boxdörr så går jag in om jag inte redan är inne och får han att vakna ur sin blockering, då blir han lugn när han förstår att jag finns där, men jag har min flykktväg utstakad i förväg :o.

MVH/

Haha, såg det när jag kikade in på din bildsida. :D
Han ser "liten och behändig ut", nä men, han är en häst som jag antagligen skulle falla för. Stilig färg, otroligt söt och allt det där.

Vad du är modig! (jag är nog en av dom som backar :crazy: )
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 444
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar