Säsongsbunden seghet på vår/sommar

koira

Trådstartare
Har idag en hanhund på 4 år som varje år får, vad jag kallar, en sommardipp.
Inträffar varje år, sen jag fått honom vid 8 v ålder, runt april och håller i sig till juli ungefär.
Det märks markant eftersom jag tränar mycket med honom och vet vart jag har honom någonstans.
Under dessa perioder blir han seg, slö, stänger av hjärnan om det blir för mycket att ta in vid träning, sover mer, flåsar, orkar mindre överlag.

Tidigare år har jag piskat upp mig själv för att jag tränat för dåligt eller gjort allt för ointressant, men när det nu händer samma sak för fjärde året i rad så börjar jag undra...
Samtidigt känner jag att jag inte hinner överträna honom eftersom snön ligger kvar till februari-mars och i april börjar han sega ner sig.

Det som är väldigt märkligt är att han går ner sig så väldigt, så tävling är inte att tänka på den här delen på året, för han är inte kontaktbar.
Men framåt augusti-september, då jäklar, full rulle, tävlar som mest då och det går klockrent hela hösten framåt vintern.

En klubbkompis sa att hennes gamla malle har pollenallergi och blir helt kass på våren, klarar inte av nånting, inte spår heller.
Hon sa att om hon fått reda på det innan hon lagt ner 6 år på träning som ändå inte fungerade, så hade hon sluppit många gråa hår.

Men min jycke spårar fortfarande gladeligen...
Och jag har funderat massor varenda år på det här.
Vad kan det vara ??
Och om det skulle vara pollen eller liknande, hur testar man för det ??

Sv: Säsongsbunden seghet på vår/sommar

Mina blir också sega vid den här tiden, jag skyller på att de inte är vana vid värmen. Iof är det jättetydligt på mina eftersom de är värre ju varmare och soligare det är.

Jappen har dock blivit bättre (mindre påverkad, kortare period) ju äldre han blir, så jag hoppas det gäller kelpien också :)

Pollenallergiska hundar har klåda och/eller svullna rinniga ögon. Så tror inte det är problemet. Allergi hos hund är superjobbigt och är aldrig enbart trötthet (tyvärr);)

Pollenallergiska hundar har klåda och/eller svullna rinniga ögon. Så tror inte det är problemet. Allergi hos hund är superjobbigt och är aldrig enbart trötthet (tyvärr);)

Så vad menar du då ?
Vad skulle förklaringen då vara till att han inte mår bra under den här tiden på året medan hösten går som på räls ?
Eftersom det är återkommande varje år, samma tidpunkt.
Det är inte samma hund om man jämför vår och höst, t o m klubbkompisarna undrar vad det är med honom.

Senast ändrad:

Jag skulle gissa att han är värmekänslig, det är inte ett dugg ovanligt hos hund. Vad är det för ras? Min tjej är också känslig för värme, för henne börjar det redan nu men vi får se hur det blir i sommar (bara 1 år..). Tycker absolut inte du ska oroa dig utan kanske dra ner på kraven i träningen om du tycker att han verkar trött. Köra svårare grejer i början av passet och sen lättare mer befästa i slutet.

Jag skulle gissa att han är värmekänslig, det är inte ett dugg ovanligt hos hund. Vad är det för ras? Min tjej är också känslig för värme, för henne börjar det redan nu men vi får se hur det blir i sommar (bara 1 år..). Tycker absolut inte du ska oroa dig utan kanske dra ner på kraven i träningen om du tycker att han verkar trött. Köra svårare grejer i början av passet och sen lättare mer befästa i slutet.

En korthårig collie är det.
Tycker bara det är konstigt, då vädret sett olika ut de senaste 4 åren hos oss...
Förra året likadan, trots att snön låg kvar till slutet på april.
Grejen är att han inte är träningsbar alls, inte ens med från början, och det är nåt jag nästan förväntar mig när han tävlar lkl3 och högre klass spår.
Men men... Jag får väl köpa läget då.

Använder du något fästingmedel? Vet hundar som blivit slöa av Exspot/Scalibor. Exspot applicerar man ju flera gånger under säsongen men om du använder Scalibor kanske det är så att effekten avtar senare på säsongen och att han då piggnar till?

Så vad menar du då ?
Vad skulle förklaringen då vara till att han inte mår bra under den här tiden på året medan hösten går som på räls ?
Eftersom det är återkommande varje år, samma tidpunkt.
Det är inte samma hund om man jämför vår och höst, t o m klubbkompisarna undrar vad det är med honom.

Jo jag menar att det troligtvis inte alls handlar om allergi, utan om andra orsaker. Värmen som kommer (min förra hunda hade supersvårt vänja sig vid värmen trots sin korta päls och blev en zoombie sommarhalvåret) kan vara en orsak.

Någon nämnde fästingmedel - vissa hundar kan reagera på vissa medel.
Men just allergi tror jag inte alls på, då allergihundar till 99% reagerar på allergi med klåda (alternativt tillsammans med eller enbart svullna och rinniga ögon och öronproblem) - alltså yttre synlig påverkan.

Använder du något fästingmedel? Vet hundar som blivit slöa av Exspot/Scalibor. Exspot applicerar man ju flera gånger under säsongen men om du använder Scalibor kanske det är så att effekten avtar senare på säsongen och att han då piggnar till?

Nej, har aldrig använt giftiga fästingmedel på honom.

Jo jag menar att det troligtvis inte alls handlar om allergi, utan om andra orsaker. Värmen som kommer (min förra hunda hade supersvårt vänja sig vid värmen trots sin korta päls och blev en zoombie sommarhalvåret) kan vara en orsak.

Någon nämnde fästingmedel - vissa hundar kan reagera på vissa medel.
Men just allergi tror jag inte alls på, då allergihundar till 99% reagerar på allergi med klåda (alternativt tillsammans med eller enbart svullna och rinniga ögon och öronproblem) - alltså yttre synlig påverkan.

Ägnade en tanke åt hur jag själv reagerar under pollensäsongen; lite snuvig, svårt att andas och JÄTTEtrött, sängliggandes under de värsta dagarna och reflekterade över att hundar kan ha lika individuella reaktioner.

Men jag ska passa på att fråga vet när jag ska ner och vaccinera honom nu nästa vecka.

En klubbkompis sa att hennes gamla malle har pollenallergi och blir helt kass på våren, klarar inte av nånting, inte spår heller.
Hon sa att om hon fått reda på det innan hon lagt ner 6 år på träning som ändå inte fungerade, så hade hon sluppit många gråa hår.

Prata med din klubbkompis och fråga vart hon testade sin hund. Om inte annat så testar du hunden hos vet. Om du är orolig hade jag inte tvekat utan testat hunden så snart som möjligt, Bättre att veta än att gå med ovissheten.

Jag tänkte också spontant på pollen, mest för att människor ju kan bli sega för det.
Går att testa med blodprov. (min hund är testad för det, dock pga klåda som senare visade sig vara foderallergi).

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 205
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Tiken har fyllt 6 och är en korsning mellan bc/collie/setter/schäfer. Ska försöka få ihop bakgrundsinfo kortfattat. Bodde på landet...
Svar
3
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka