sårvård.

attempt

Trådstartare
min häst har fått ett sår strax ovanför hoven som är ca 1*1 cm, det är öppet och hon har väldigt ont när man tar på det eller runt det.
Hon går även konstigt.

Jag har spolat med vatten, rengjort det med ACO sårtvättslösning och smörjt det med aloe vera salva i tvp dagar.

Ska jag forsätta med detta eller har ni något annat tips om vad jag ska göra?

Jag är väldigt ovan vid sårvård. :crazy:

Sv: sårvård.

se till att det inte kommer in smuts i det, sätt på elastiskt bandage när pållan är ute, om det finns risk att det kommer in smuts. Annars gör du rätt tycker jag iaf, om det verkar komma var försök hålla såret öppet. Om hästen är halt kan ju inte jag veta, men oftast blir det ju lite svullet o då spänner det ju i huden. Men är den riktigt halt av ett så litet sår tycker jag att du ska rådfråga veterrinär!! Lycka till!!:)

Om det sitter precis i kronranden är risken att hoven kommer att påverkas. Min häst fick ett litet sår där och hoven växer numera ut med en spricka.
// Linda

Glöm inte att ta tempen. Om hon får feber så har såret förmodligen blivit infekterat, och då behöver du ta ut veterinären.

Enklaste sättet att skydda såret är med en klibblinda (t ex Vetrap), och så en kompress under.

Du gör helt rätt som tvättar såret varje dag. Men jag hade inte använt salva på det. Har lärt mig massor av anledningar att man inte ska ha salva på sår, men kommer just nu inte på en enda....
Min ena fick ett sår innan jul mitt på ena framknät, inte heller särskilt stort, men pålle blev jättesvullen och ville inte alls stå på benet. Dagen efter han fått såret var jag på kliniken med honom och fick det kollat samt fick penicillin och metacam utskrivet. Nu efter nästan en vecka är svullnaden nästan nere och han har varit ohalt sen i lördags.

Jag had mao inte chansat med ett så pass öppet sår som det hela tiden kommer in smuts i utan behandling. Om hästen dessutom är tydligt påverkad och inte rör sig rent hade jag blivit ännu mer orolig. Hästen är väl stelkrampsvaccinerad?

Ja, självklart är hon vaccinerad.
Idag var hon betydligt bättre i benet, hon gick rent och ömmade bara när jag tog på såret. Jag spolade rent även idag och sprutade bluespray på.

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 924
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det...
2
Svar
29
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024