BernT

Trådstartare
Har ett sår som varar och blivit infekterat. Har fått antibiotika för det och började äta det häromdagen. Jag ska rengöra såret varje dag vilket jag gör men det är som en gul-grön sårskorpa på, ska jag pilla bort den? Det lär ju bli ett fult ärr där tänker jag? Iofs sitter såret på ett ställe där ett ärr inte gör något så det är väl egentligen ett icke-problem. Tänker ifall skorpan måste bort så att jag kan rengöra ordentligt?

Ska helst lufta men det går inte riktigt då det dels blöder emellanåt och varar vilket går genom kläderna. Inga jättemängder men tillräckligt för att jag måste ha en kompress över.

Såret är som en femtio-öring i storlek ungefär, något mindre kanske.

Fick du inga specifika instruktioner om hur såret skulle skötas mer än att det skulle luftas? Generellt bör skorpan avlägsnas och min erfarenhet är att det inte blir mer ärr när det handlar om en varskorpa utan risken för mer ärrbildning uppstår först om en skorpa som är en normal, läkande skorpa rivs bort. Dra inte bort skorpan utan blöt upp området så att du inte skadar den läkningen som eventuellt kan ha påbörjats.
Idag ska sår läka fuktigt. Till ett sådant sår kan sorbact fungera bra. https://www.apotea.se/sorbact

Jo jag ska rengöra det varje dag skrev jag ju :)

Tvättar med sårsprit (kommer inte ihåg exakt vad det heter) och ska lufta + äter antibiotika. Känns lite fånigt äta det mot ett litet sår men läkaren insisterade. Då borde det gå bra att peta bort skorpan när jag tvättar rent, den är redan väldigt mjuk och geggig, inte särskilt yt-hård mer än i kanterna.

När jag haft liknande sår som behövt rengöras o spolas för att läka inifrån så spolar jag med klorhexidin, sedan kompress ev tamponering med alsollösning/sprit. I samband med såromläggningen har jag luftat. Klorhexidin "äter" upp var (död vävnad bestående av bl a vita blodkroppar). Klorhexidin gör inte ont men ser lite läbbigt ut när det kokar.

Jag hade rengjort mekaniskt med kroppsvarmt kranvatten eller NaCl samt klorhexidinlösning om det är en stor mängd var - om jag inte fått andra instruktioner!
Är det en gul/vit, lite smetig "sårvätska" som torkar in och blir en hård beläggning så är det troligtvis fibrin tänker jag. Det ska avlägsnas för att såret ska läka bra.
Om du har svårt att få rent såret eller om du får ökade besvär relaterat till infektionen (besvärande lukt, väldigt grön beläggning, ökad purulens, ökad värme, rodnad, svullnad, smärta etc.) ska du givetvis söka vård igen. Kan behövas en sårprodukt för att lösa upp beläggningarna ibland ex. Sorbact eller Suprasorb eller liknande efter läkarens/sjuksköterskans ordination.

När min son hade ett sår som han faktiskt blev inlagd för och fick antibiotika intravenöst så fick vi sedan rådet att hålla rent och tvätta med tvål och vatten, samt att blöta upp sårskorpan så det rann ut det som skulle ut. Absolut inga andra grejer (alsolsprit, klorhexidin odyl), eftersom de även tog bort de "goda bakterierna" också.

När min son hade ett sår som han faktiskt blev inlagd för och fick antibiotika intravenöst så fick vi sedan rådet att hålla rent och tvätta med tvål och vatten, samt att blöta upp sårskorpan så det rann ut det som skulle ut. Absolut inga andra grejer (alsolsprit, klorhexidin odyl), eftersom de även tog bort de "goda bakterierna" också.
Intravenös antibiotika lär döda alla bakterier oavsett om de är snälla eller dumma o då spelar sårvårdsmedel inte så stor roll.

Jag tycker du ska gå till distriktsköterska på VC och visa upp såret och få specifika instruktioner, de har bra koll. Hos min VC har de drop in på VC, superbra.

Det rådet fick jag också. Har du rinnande vatten hemma i kranen frågade läkaren.

Vad jag har lärt mig generellt är att optimal sårläkning ska ske fuktigt, samt att man inte ska tvätta med diverse rengöringsmedel eller bakteriedödande medel då det som skadar bakterierna med stor sannolikhet även skadar cellerna som försöker läka såret. Helst ska man spola bort allt guck med ringeracetat (=det man får i vanligt vätskedropp) eller fysiologisk koksaltlösning då det är snällast mot cellerna.

Vad jag har lärt mig generellt är att optimal sårläkning ska ske fuktigt, samt att man inte ska tvätta med diverse rengöringsmedel eller bakteriedödande medel då det som skadar bakterierna med stor sannolikhet även skadar cellerna som försöker läka såret. Helst ska man spola bort allt guck med ringeracetat (=det man får i vanligt vätskedropp) eller fysiologisk koksaltlösning då det är snällast mot cellerna.

Kan jag inte bara tvätta med lite vatten då? Och försiktigt gnugga bort skorpan/varet med typ fuktig sån bomullsrondell?

Känns inte som att fukt är optimalt, tidigare har såret varit tejpat dygnet runt dvs blivit blött när jag duschat (har bytt tejp 1-2 gånger i veckan). Har sjuk tejpallergi tydligen (tål ingen tejp, testat allt) vilket gjort att jag fått sår av tejpen och detta sår har blivit infekterade.

Jag brukar duscha försiktigt en längre stund. Inte gnugga för hårt. Med smutsiga sår kör jag väteperoxid men i rena funkar vanligt vatten.

Kan jag inte bara tvätta med lite vatten då? Och försiktigt gnugga bort skorpan/varet med typ fuktig sån bomullsrondell?

Känns inte som att fukt är optimalt, tidigare har såret varit tejpat dygnet runt dvs blivit blött när jag duschat (har bytt tejp 1-2 gånger i veckan). Har sjuk tejpallergi tydligen (tål ingen tejp, testat allt) vilket gjort att jag fått sår av tejpen och detta sår har blivit infekterade.
Vatten fungerar absolut helt ok att tvätta med. Lagom fukt är bäst, därför ska man helst ha en kompress anpassad efter hur mycket såret vätskar (kompresser som absorberar mycket till vätskande sår, kompresser som tillför fukt till torra sår). Tejpallergi låter lurigt att handskas med, vad säger vården om det?

Vatten fungerar absolut helt ok att tvätta med. Lagom fukt är bäst, därför ska man helst ha en kompress anpassad efter hur mycket såret vätskar (kompresser som absorberar mycket till vätskande sår, kompresser som tillför fukt till torra sår). Tejpallergi låter lurigt att handskas med, vad säger vården om det?

Ska ändå tejpa eftersom fördelarna med tejpningen väger över tyvärr. Dock vara observant på om det blir sår typ. Finns en amerikansk tejpsort som jag inte testat men den kostar strax över 1200kr (japp 1200, det är så sjukt) och funkar att använda vid två byten alltså max två veckor. Och jag ska helst tejpa i sex månader 😅

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
Kropp & Själ Lång historia kort: har ett decimeterstort skrubbsår på underarmen. Har haft en bra skorpa och sluppit plåster tills jag stötte i såret...
Svar
18
· Visningar
13 035
Senast: TinyWiny
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 343
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17