Eve

Trådstartare
Om din häst får ett öppet sår som inte behöver sys eller kollas av Vet, vad gör du då?

Vad tvättar du med? sårtvätt,jodopax eller koksalt? Eller nått annat?

Lägger du på något efteråt?

Sv: Sårvård

Endast natriumklorid och absolut ingen jodopax.
Låter såren i den största mån det går att lufta och vara öppna.
Skulle såren vara värre än så vill jag nog att vet ska ta sig en titt på det.

Jag skulle tvätta med koksaltlösning och låt såret vara öppet, om det satt bra till.

Tvättar med lactacyd och ljummet vatten, eller enbart koksalt. Undviker salvor, låter det vara öppet i största möjliga mån. Sommartid med mycket flugor lägger jag gärna något slags bandage dagtid och låter det lufta över natten, alternativt blåspray.

Tvättar ordenligt rent med varmt vatten, eventuell med Lactacyd. Sen spruta rent varje dag med koksaltlösning. Är det kallt som nu, låt såret vara öppet. Annars lägg om. Om svallkött, lite tajtare omläggning, och nelex (heter det så nu för tiden?) på såret några dagar, men bara exakt på såret.

Om jag märket att såret är infekterat, svagt jodopax- eller alsolomslag över natten.

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: inaa
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 377
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp