Eve

Trådstartare
Om din häst får ett öppet sår som inte behöver sys eller kollas av Vet, vad gör du då?

Vad tvättar du med? sårtvätt,jodopax eller koksalt? Eller nått annat?

Lägger du på något efteråt?

Sv: Sårvård

Endast natriumklorid och absolut ingen jodopax.
Låter såren i den största mån det går att lufta och vara öppna.
Skulle såren vara värre än så vill jag nog att vet ska ta sig en titt på det.

Jag skulle tvätta med koksaltlösning och låt såret vara öppet, om det satt bra till.

Tvättar med lactacyd och ljummet vatten, eller enbart koksalt. Undviker salvor, låter det vara öppet i största möjliga mån. Sommartid med mycket flugor lägger jag gärna något slags bandage dagtid och låter det lufta över natten, alternativt blåspray.

Tvättar ordenligt rent med varmt vatten, eventuell med Lactacyd. Sen spruta rent varje dag med koksaltlösning. Är det kallt som nu, låt såret vara öppet. Annars lägg om. Om svallkött, lite tajtare omläggning, och nelex (heter det så nu för tiden?) på såret några dagar, men bara exakt på såret.

Om jag märket att såret är infekterat, svagt jodopax- eller alsolomslag över natten.

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 207
Senast: inaa
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
578
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 063
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka