Sårskador och bandage (utbruten ur Dressyrsnack 17)

MattiZ

Trådstartare
Vi drog som sagt stygnen i söndags och bandagebyte idag.. Vi har problem med att få de å sitta som de ska, trots snögg, bandage och mini utrymme. Alltså så lite rörelse som möjligt 😅

Men men vi köttar på. Vet ger de ett bandagebyte till med specialkompresser osv. Så får vi se om de löser sig. De är lite segt just nu.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240815_151039.jpg
    IMG_20240815_151039.jpg
    191,1 KB · Visningar: 223
Vi drog som sagt stygnen i söndags och bandagebyte idag.. Vi har problem med att få de å sitta som de ska, trots snögg, bandage och mini utrymme. Alltså så lite rörelse som möjligt 😅

Men men vi köttar på. Vet ger de ett bandagebyte till med specialkompresser osv. Så får vi se om de löser sig. De är lite segt just nu.
Jag har förstått det som att Nelly bet sönder sitt bandage hela tiden när hon hade liknande skada, och att de till slut fick ge upp bandage. Hon läkte till slut, även om ärret kanske blev fulare än det annars skulle varit😊
 
Jag har förstått det som att Nelly bet sönder sitt bandage hela tiden när hon hade liknande skada, och att de till slut fick ge upp bandage. Hon läkte till slut, även om ärret kanske blev fulare än det annars skulle varit😊
Dåså är inte min ensam, men vi kör på så länge det går helt enkelt 😅 Hon kliar mkt på det såklart och har svårt för att vara stilla. Det är ju under läkning så jag tänker de är bra 👍

Däremot är ngt positivt och det är att hon har börjat äta normalt iaf, så lite mer tillfreds sedan hon flyttade till utebox som sjukbox tsm med en kompis som e skadad. ☺
 
Vi drog som sagt stygnen i söndags och bandagebyte idag.. Vi har problem med att få de å sitta som de ska, trots snögg, bandage och mini utrymme. Alltså så lite rörelse som möjligt 😅

Men men vi köttar på. Vet ger de ett bandagebyte till med specialkompresser osv. Så får vi se om de löser sig. De är lite segt just nu.
När jag blev påkörd och hästen skadade hasen fick vi linda ända nerifrån hoven upp över hasen för att få det att sitta bra. Det var lite av ett projekt 😅. Dessutom var häst otroligt dramatisk och kunde intet röra sig med bandaget på🙈.
 
Vi drog som sagt stygnen i söndags och bandagebyte idag.. Vi har problem med att få de å sitta som de ska, trots snögg, bandage och mini utrymme. Alltså så lite rörelse som möjligt 😅

Men men vi köttar på. Vet ger de ett bandagebyte till med specialkompresser osv. Så får vi se om de löser sig. De är lite segt just nu.
Säger också helbensbandage. Får ni bandaget att sitta med specialkompresser så kommer det ta ihop. Jag skötte en som skrapat upp stort område på carpus och höll på med bandagering och kompresser, han gick både EM och vann SM- medaljer efteråt.
Kan lägga upp bild på hur det såg ut, men det är lite äckligt om man är känslig.
 
Säger också helbensbandage. Får ni bandaget att sitta med specialkompresser så kommer det ta ihop. Jag skötte en som skrapat upp stort område på carpus och höll på med bandagering och kompresser, han gick både EM och vann SM- medaljer efteråt.
Kan lägga upp bild på hur det såg ut, men det är lite äckligt om man är känslig.

Ja men lägg gärna upp bild! Jag vill se!

Okej jag ska helt enkelt bandagera ner till hoven! Jag håller tummarna att de ser bra ut på söndag för nu denna veckan har ju bandaget suttit lite bättre!

Hon har dessutom fått skavsår på baksidan av hasen så nu får hon ha kompresser där också... Himla dyr historia i bandagering 😅

Jag e dock fortfarande peppad över att ingen feber har kommit tillbaka! De känns positivt 🙌
 
Så här såg det ut med bandage. Helben med elak tejp för att hålla allt på plats. Använde suprasorb x med phmb och en skumkompress ovanpå. Bandagebyte var tredje dag till att börja med för att sen gå över till var fjärde till var femte dag.
FB_IMG_1420111621994.jpg
 
Senast ändrad:
Ja men lägg gärna upp bild! Jag vill se!

Okej jag ska helt enkelt bandagera ner till hoven! Jag håller tummarna att de ser bra ut på söndag för nu denna veckan har ju bandaget suttit lite bättre!

Hon har dessutom fått skavsår på baksidan av hasen så nu får hon ha kompresser där också... Himla dyr historia i bandagering 😅

Jag e dock fortfarande peppad över att ingen feber har kommit tillbaka! De känns positivt 🙌
Tycker ändå det ser bra ut! Bandagera nerifrån och upp och använd tensoplast eller liknande som yttersta lag. Ordentligt med padding under bandage så där inte kommer trycksår.
 
Så här såg det ut med bandage. Helben med elak tejp för att hålla allt på plats. Använde suprasorb x med phmb och en skumkompress ovanpå. Bandagebyte var tredje dag till att börja med för att sen gå över till var fjärde till var femte dag. Visa bifogad fil 151514



Jag använder också Suprasorb! Tror jag, får kolla imorgon men de låter väldigt bekant! Vi använder också ngn sårsalva som heter intrasite gel. Och så snögg ovan på det så se sitter, men ska Linda om de längre ner ser jag så de sitter bättre! Tack för bilder!
 
Jag använder också Suprasorb! Tror jag, får kolla imorgon men de låter väldigt bekant! Vi använder också ngn sårsalva som heter intrasite gel. Och så snögg ovan på det så se sitter, men ska Linda om de längre ner ser jag så de sitter bättre! Tack för bilder!
Gelen är bra. Då håller det fukten.
 
Bandagebyte!

En vecka utan stygn och idag är nog första dagen jag öppnat det utan att tycka de ser helt vidrigt ut. Inte så mkt gägga idag alltså 🙌

Hon kändes också mindre öm, gick att tvätta själv utan sedering utan problem 👌 hon var så duktig!

Hon får nog dessvärre stå kvar i sjukhage ett tag till, jag vill ju inte riskera ngt 🤔 iom att hon går på lösdrift i vanliga fall känns de otryggt att släppa ut henne och hon står "oskyddad" Nattetid.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240818_145658.jpg
    IMG_20240818_145658.jpg
    135,2 KB · Visningar: 218
En egen tråd, tänkte passa på att lägga upp en jämförelse bild då! 🙌

Vad tkr ni? Förra veckan till vänster och igår till höger 😊
 

Bifogade filer

  • IMG-20240818-WA0013.jpg
    IMG-20240818-WA0013.jpg
    79,8 KB · Visningar: 191
Åter igen bandagebyte!

Idag lite mer brådskande då hon hade slitit upp bandaget på insidan och nu kliar de rejält tkr hon 🙄 Får hoppas hon låter de vara lite iaf!

Jag är super nöjd just nu med utvecklingen! Det känns som det går fortare nu 🙌
Snart 4v på boxvila och vet godkände idag kortare promenader fram till onsdag för å se om det påverkar eller inte. Påverkar de inte läkningen är det bara att promenera vidare ☺

Försökte knixa ihop en jämförelse bild
IMG_20240825_152221.jpg
 

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 154
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 055
Senast: Zaria
·
Träning Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 419
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ren häst innan klippning - hur gör ni?
  • Välja hingst
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp