CurlySue

Trådstartare
Unghästen skadade sig den 7/7 över frambenet på insidan. tog ut veterinär, hon hade en 4-5 cm lång ficka uppåt. Hästen fick metacam och hyppotrim i 6 dagar. Jag har tvättat och försökt hålla borta flugor mm.

Hon var rejält svullen de två första dagarna men det la sig snabbt. Hon har fortfarande varit hård över såret typ där det gick uppåt innanför. Jag har pressat för att få ut eventuell var men inget var kar kommit ut överhuvudtaget endast vätska från att jag tvättat rent. (har pressat ganska hårt vissa ggr)
Över såret är det hårt och känns inget "vätskit"

Hon är inte halt och har inte varit det ö.h.t. Och hon bryr sig inte om att jag tvättar och pillar.

Vad tycker ni när ni ser bilderna och min beskrivning och tiden som gått, går det åt rätt håll?

Kortet är taget någon dag efter att hon fick sårskadan
33190520.jpg

Kortet är taget i förrgår efter tvätt
33190457.jpg

Kortet är taget i förrgår efter tvätt
33190444.jpg

Nu idag var såret utåt bubblat alltså köttet var långt ut och pekade utåt..
Dumma mej glömde ju mobilen hemma så inget kort togs idag men imorgon kväll kan det komma fler bilder.

Jag vill verkligen få det läkt då jag ska iväg i en vecka till norge nästa vecka och mina kusiner ska se till mina hästar.

Ber om ursäkt för konstigt skrivet, försöker lära mig ipaden :angel:

Sv: sårskada

Så har våran unghäst fått i på sitt sår som han fick för ca 3v sen också.

Först så kom han in med sår och feber- vet skrev ut hippotrim och metacam.
5- dagar efter avslutad kur blev han dålig igen och såret buktar utåt.

Vet skrev ut ny kur med hipptrim och metacam och sa att det har börjat bildas lite svallkött. Vi måste hålla såret bandagerat hela tiden så att inte flugorna kommer åt att "äta" på det. Han sa också att när det blir så här så tar det tid för dom att läka även om såren är små.

Börjar det bildas svallkött så hade jag ringt vet och bett dem skriva ut lotagen (eller vad det nu heter nuförtiden) och börja badda svallköttet med det så att det försvinner.

Som ovan säger: du börjar få svallkött (överproduktion av celler) och det kan vara svårläkt. Har själv "räddat" liknande svallköttssår genom att med en ganska hård tandborste "rugga" upp såret tills det verkligen blöder och sedan lägga ett förband. Förbandet får gärna ha en tjockare kompress så att det blir tryck mot såret. Men detta måste göras i ett ganska tidigt skede för att lyckas - och den ska inte röra på sig för mycket!! "Rugga" varje dag - ända tills det blöder rejält! Såret minskar förhoppningsvis både till yta och "det som buktar ut"

För många år sen hade jag en häst som fick allvarliga sårskador varav ett fick gravt svallkött. Första rådet från vet var att promenera hästen, tvätta såret som vanligt - och det blev bara värre!! Svallköttet växte till slut så mycket att griffelbenet "knuffades" undan!! På djursjukhuset fick jag lära mig att just skrubba upp såret, lägga tryck, ha hästen stilla och naturligtvis lotagen. Det senare ska du få av veterinär och pensla precis i hudkanten - inte på såret. Lyckas man dock med mitt första tips så behövs inte lotagenet :)

Är inte svallkött rosa? efter tvätt är det mera rött.
En bekant till mej sa att jag inte ska tvätta bort sårskorpan som bildas men jag tycker det mer ser ut som torkat klet över såret och hon har mycket klet under såret som runnit, tar en evighet att lösa upp det och så dras håret med så nu är hon kal under såret där det runnit..

Så hör gör jag : har det öppet utan bandage, tvättar 1gång eller varrannan dag med utspädd jodopax, pillar/skrubbar bort det som runnit, är försiktig i själva såret, pressar ut var om det finns (kan komma vattnigt ur). spolar sedan med vatten, tar på vasselin runt och i såret, svampar flugspray runt om.

Har inte haft så mycket flugor men nu kommer de med värmen... :mad:

Hur tycker du/ ni jag ska fortsätta? Ska jag skrubba sönder? Andvända andra medel? Lägga om bandage?

Läste att man kan ha en jelonet på och så läste jag att lapispenna är ett anternativ istället för lotagen.

Jag kan garantera dig att det är svallkött! Bilden du tagit är riktigt bra och tydlig. Det som händer om man låter det vara är just det att det blir en skorpa som också buktar ut - det läker inte av sig själv. Köttet som är under kan vara både rött och rosa, men typiskt är att det blir som ett "nätmönster" i köttet precis som på din bild. Du ska inte låta skorven vara! Det gör man på andra sår - inte på svallkött!

Håll det lindat och våga skrubba! Sårkanterna måste få friskt samband för att kunna läka (det är det lotagenet gör, tar bort "död" vävnad).

Under såret skulle jag smeta in benet med fet salva, typ vaselin. Sårvätskan som rinner fräter på huden under och skapar mera sår annars. Ha ingen salva i själva såret!

Ditt sår är inte så stort så jag tror att du kan klara det på någon vecka. I värsta fall måste du till veterinär och bränna bort köttet - en onödig kostnad om du kan fixa det själv..

Senast ändrad:

ringde nyss veterinär för råd och den tyckte att jag skulle tvätta rent över helgen och sen på måndag ringa igen för en tid så den kunde titta på det för eventuell skärning eller bränning..

Jag ska bort på sönda i en vecka och vill göra det så lätt som möjligt för mina kusiner som ska ta hand om hästarna. så vad är lättast? Vad gör man efter bränning? Alltså vad blir behandlingen efter?

Veterinären kanske inte ens tycker att en bränning är aktuell då det är en liten skada.

Skulle jag inte ha åkt på söndag hade jag skrubbat själv.

Jätte snällt att du tar dig tid att svara :bow:

Beroende på hur hästkunniga dina kusiner är så skulle jag åtminstone hålla det tvättat och bandagerat. Du får visa dem hur man lägger bandage ;)

Jag skulle inte använda jodopax för rengöring. Använd koksaltlösning, mkt mildare. Jag skulle absolut tvätta varje dag, tvätta med kompress, gärna tills de börjar blöda lite. Om de är mkt flugor skulle jag klippa till en kompress och sätta fast med Apotekets självhäftande väv. Har haft häst med ordentligt sticksår i våras, som nu läkt fint med den behsndlingen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 286
Senast: Lejd
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama