Limelight

Trådstartare
Vilken sårsalva tycker ni fungerar bäst ?.
Nyfiken och se om det finns några man inte testat ;).

Tog in hästarna ikväll och såg ett ganska stort sår, troligen så har de sparkat på varandra, såg ut som ett broddhål :(. Har tvättat det som en tok så gott jag kunde med jodopax och sedan smörjde jag på skillingaryds salva, den tycker jag funkar bra :).

Sv: Sårsalva

Varför kladda på med en massa salva? Det bästa är väl om det får lufta, nu är det ju så rent och fint och inga flugor heller.

Jag undviker att tvätta med jodopax dessutom, det bästa oftas tycker jag är lactasyd eller liknande.

Tycker aldrig man ska ha salva på ett färskt sår. Låt såret lufta, det blir bara massa kladd med salva som i sin tur kan bli en bakteriehärd.
Om det är ett sår som vätskar mycket lägger jag ibland ett rejält lager Helosan UNDER såret för att skydda huden från sårvätskan, som kan bränna lite annars.

jag gillar blåspray, (ev silverspray vid värre sår) överlägset, sedan låta bli att pilla på det. När en skorpa bildats kan man ev massera in lite mjukgörande sårsalva så att huden blir fin, annars brukar små sår läkas bäst av sig själva.

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder mig mest av blåspray såvida det inte är såpass väder att det kan lufta. Ponnyn jag har nu är dock rädd för sprayen så där blir det skillingaryd salva.

Är det ett större sår och flugväder så brukar jag efter att jag gjort rent det, sätta på socatylsalva. Små sår brukar vi bara tvätta och kanske spraya sårspray.

Varför undvika att tvätta med jodopax ?, det är väl ändå bakteriedödande?
Anser du det vara för starkt?.

Det bästa är att inte ha någon salva alls. Enda gångerna som jag kladdar salva på ett sår är i princip på inrådan från veterinär (t ex när det rör sig om vätskande eller mycket djupa sår).

Jodopax är starkt bakteriedödande och tar således kål även på de bra bakterierna. Bäst är alltså att bara tvätta av med tvål och vatten, bara om såret är väldigt skitigt/grusit/osv tvättar jag med jodopax el liknande.

Jag undviker salvor i allmänhet. Låta såren lufta är oftast bäst. På sommaren kan det vara bra att skydda såret mot flugor genom socatyl (recpetbelagd) Kan använda blåspray ibland. Använder sällan jodopax, mkt hellre ljumet vatten eller alsosprit. Sen använder jag i bland Aloe Vera för att hålla mjukt, men inte på öppna sår.
Men i mitt stallapotek har jag:
Socatyl
Fucidin
Salsylvace (stavning ??)
Aloe Vera
Olivolja
Killingaryd
Helosan
Idomin

Vad ska salvan vara bra emot? (Inget påhopp, men kan vara bra att veta för att kunna ge dig tips. :) )

Själv använder jag blåspray på min hästs småsår. Skyddar såret och håller kryp borta. Behöver jag mjukgörande så använder jag idominsalva och för att hålla flugor borta under sommarhalvåret så använder jag skillingarydsalvan. Men aldrig salva på ett färskt sår, då är det blåspray som gäller.

Om jag ska ha en SALVA på ett sår använder jag zinkpasta (liten tub på apoteket), helt oslagbart! Bildar också lite skyddande hinna om såret inte vätskar. Antar att du vet hur du ska sköta sår och bara vill ha tips :)
Zink är ju bra för sår. Tror det är lite zink i idominen också men den här använder jag innan det är smörja-upp-dags.

Ja det är bakteriedödande, vilket gör att det även dödar dom goda bakterierna. Nu händer det inte så ofta att jag får sårskador att ta hand om, men det finns vissa fall jag hellre skulle använda jodopax. Suveränt vid till exempel hovbölder.

Använder aldrig salva i sår rutinmässigt, förstår inte vad det ska vara bra för?

Är det ordentligt vätskande sår smörjer jag med vaselin runt sårkanterna för att det inte ska bli irriterat.

Antibiotika är inget jag vill använda i onödan, men Socatyl kan någongång bli nödvändig till äckliga sår på sommaren, som är svåra att skydda från flugor.

på små sår har jag lila spray,
på ruvor har jag salsevase,
på skrap sår (bara då hår och lite hud blivit avskrapat) har jag aleovera,

på sår som blöder tar jag jodopax + lila + aleovera runt såret

(förlåt om jag verkar korkad men, vad är blå sprey?? har aldrig hört talas om det :o har bara använt lila spray)

Använd inte jodopax på sår.
Tvätta rent med natriumklorid, håll det rent och låt lufta så mycket som möjligt så läker det bäst.

På sommaren kan jag stryka på tjärsalva runt sår för att hålla borta flugorna, men aldrig någonsin i såren.

Annars tycker jag att Inotyol är helt ovärdelig!! Den är mukgörande och skyddar och är perfekt till torr hud, brännskadad mule som håller på att läka. Sårskorpor som tenderar att spricka och allt annat liknande.

Annars använder jag inga andra salvor.

Det allra bästa att ta på öppet sår är väteperoxid. Det häller man på såret så det fräser (där det är öppet) och det bildas en hinna. Det är bakteriedödande och det luftar ju bra. Men, det är ju ingen salva förstås :p

Min syster hade ett stort sår på foten för många år sedan. Det läkte aldrig (kanske var öppet i två månader :O) och då hällde vi på väteperoxid! Det riktigt fräste, ont gjorde det, men oj... det läkte som det skulle sen :)

Senast ändrad:

Procell funkar bra tycker jag. Även på mugg.
Men jag brukar inte ta på det på färska sår.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll. Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Myzan87
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 741
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp