Sv: Sårsalva

aha^^, har bara sett lila spray i affärerna aldrig blå. lite konstigt då det verkar vanligare med blå.

Jodopax är bakteriedödande och bra på det viset. Däremot så gör jodopaxen att såret inte läker/bildar en skorpa som det normalt skulle göra.

Så jodopax enbart på sår som inte ska läka och bilda skorpa. Perfekt till hovbölder eftersom det dödar bakterier och håller utrymmet öppet tills bölden är väck (typ)..

Jag brukar oftast använda mig av skillingarydsalva, men i somras provade jag en salva som heter LPH, då min häst antagligen gått omkull och fått sår på kotorna. Flugorna var i konstant :( Men den var verkligen effektiv och såren läkte på nolltid. Den har en förmåga att torka "ut" fast ändå andas! En liten tub, men ack så bra ;)

Jag använder mig av VEGEBOMsalva! Den är helt outstanding till allt! Även självsprickor på mig själv. :D

Vilken sårsalva tycker ni fungerar bäst ?.
Nyfiken och se om det finns några man inte testat ;).

Tog in hästarna ikväll och såg ett ganska stort sår, troligen så har de sparkat på varandra, såg ut som ett broddhål :(. Har tvättat det som en tok så gott jag kunde med jodopax och sedan smörjde jag på skillingaryds salva, den tycker jag funkar bra :).

Har hittat en ny favoritsalva, nämligen en som heter L-Mesitran. Känns som att den funkar på det mesta, har testat på mugg, småsår, större sår m.m. Den innehåller främst honung som torkar upp såret inifrån och ser till att bakterierna inte trivs. Googlade och såg att den även används på "människosidan" till liggsår och svårläkta sår (finns lite "äckliga" bilder på tillverkarens sida för den som vill/inte vill se sånt).

Liknande trådar

Hästvård Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll. Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Myzan87
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 741
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp