Särkullsbarn och adoption

MissFideli

Trådstartare
Jag är särkullsbarn utan pappa på pappret. Min mamma är sen länge gift och mellan dom finns 2 gemensamma barn. Min mamma har ingen inkomst, inget sparande och allt hon har är mer eller mindre inköpt av hennes man. Min ena syster är gift, den andra sambo. Om det spelar roll.
Bör jag se till att bli adopterad av min bonuspappa för att underlätta vid dödsfall? Han har inget emot det.
Arvefrågor verkar ju när det väl är dags, kunna ta fram en djävul i alla :angel:

Jag är särkullsbarn utan pappa på pappret. Min mamma är sen länge gift och mellan dom finns 2 gemensamma barn. Min mamma har ingen inkomst, inget sparande och allt hon har är mer eller mindre inköpt av hennes man. Min ena syster är gift, den andra sambo. Om det spelar roll.
Bör jag se till att bli adopterad av min bonuspappa för att underlätta vid dödsfall? Han har inget emot det.
Arvefrågor verkar ju när det väl är dags, kunna ta fram en djävul i alla :angel:
Det kan vara en idé

Alltså, adoption underlättar inte nödvändigtvis. Men andra regler kommer att gälla.

Vilket problem är det du/ni vill lösa? Vad vill du/ni uppnå?

Alltså. Adoption underlättar inte vid dödsfall. Dödsfall är lika svårt, eller lätt, oavsett adoption på papper eller inte.

Arvsfrågorna kan bli betydligt mer infekterade om avsikten är att du ska få ärva en icke-biologisk förälder. Att din blivande adoptionsfar inte har något emot det är ju kanske inte så konstigt, när frågan aktualiseras är han borta.

Men dina blivande medbröstarvingar kanske kan ha något att säga om saken.

Och jag blir förundrad över att folk ens bryr sig om arv alls O_o

Om arv är så viktigt för dig så borde du rådda ihop ett litet familjeråd med de inblandade och ta upp frågan nu medan alla mår väl och kan föra sin egen talan om hur man vill ha det, tycker och tänker :up:

Jag vet vad alla tycker och tänker nu. Det är dock inget bevis på att de tycker så när det väl är dags. Huruvida arv är viktigt eller ej är inget du har med att göra.

Senast ändrad:
Ja, det är ju svårare att svara på. Relationer ändras ju med tid, och det som är vettigt nu kan vara helt ovettigt sedan.

Om syftet är att få det så lika mellan er som möjligt är det ju ett sätt att gå.

Exakt. Och ju mer som styr juridiskt och ju mindre som ska bestämmas när det väl händer förenklar i mina ögon.

Adoption av vuxna personer är inte helt enkla att få igenom, det räcker inte med att alla parter samtycker utan det finns kriterier som domstolen (för det är tingsrätten som avgör) tittar på, plus att jag skulle tro att det behövs göras en utredning för att försöka hitta din biologiska pappa.

Om jag var i din bonuspappas skor, och om det är just arvsfrågan som är viktig, skulle jag nog se till att säkra upp din del av kvarlåtenskapen genom testamente, just för att det är enklare. Vidare så gör testamentslösningen att du inte förlorar arvsrätten från din biologiska pappas sida, om det är så att en släktutredning efter hans död gör att ert släktskap kommer fram.

Gissar att ni ändå vuxit upp som helsyskon och att din bonuspappa varit lika mycket pappa till dig som till sina biologiska barn och då är ju en adoption bara en formalitet som gör att du även juridiskt är jämnställd de biologiska barnen, och det är ju inte mer än rätt :) Och om alla även är överens så är det väll inget att tveka på :up:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 887
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 641
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 930
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 471
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10