Sära på katterna??

R

Reebok

För att göra en lång historia kort, så har min mamma adopterat mina två katter av mig för ca 2 år sen. Nu har mitt läge förändrats så jag kan ha katt igen, men eftersom de verkar ha det bra hos mamma och hon har det bra med dem, så har jag låtit det vara så. Även om jag, i mitt ego, skulle vilja ha hem dem igen.
Saken är denna att mamma har varit bortrest över en vecka, så jag har haft katterna hemma hos mig. Det verkar på den ena katten som om hon inte trivs här, dvs längtar hem till min mamma. Den andra är gladare, aktivare och myser mycket mer här än hos henne. Även min sambo tycker att den andra katten har visat en helt annan sida här hemma hos oss, dvs. en mycket positivare sådan.

Nu till saken; Mamma har nu kommit hem och jag har berättat vad jag tycker och känner, jag vill behålla kvar den som verkar gladare än någonsin och lämna hem den andra som inte verkar trivas här. Men då är frågan, vad tycker två katter om att bli särade på? Vad är eran erfarenhet av katten som individualist? De kommer bra överrens, busar kontra bråkar ibland och så. Men samtidigt så verkar de tillfreds med sin miljö på olika ställen.

Det är kluvet som tusan och jag vill nu höra era erfarenheter. Det sista jag vill är ju att katterna ska fara illa över att bli flyttade till höger och vänster om vartannat...

Sv: Sära på katterna??

Svårt att svara på om man inte sett katterna tillsammans.
Fast rent spontant tycker jag att om de leker mycket tillsammans, har ett utbyte av varandra och är vana att leva tillsammans är det inte snällt att sära på dem.
Är din mamma hemma väldigt mycket så att den katten inte är ensam så mycket? Är katterna endast innekatter?
Är du och din sambo hemma väldigt mycket så att inte den katten blir ensam?
Vissa katter kan ju bli jätteledsna om de plötsligt blir av med sin kompis, medans andra tycker det är jätteskönt å vara ensamma!
Fast, de sistnämnda katterna tycker jag brukar visa att de inte gillar andra katter...

Fundera efter noga både två och tre gånger så att det inte är av egoism du särar på dem. Men ni vet ju bäst hur katterna är som individer.

Jag har själv haft 2 katter som numera bor hos mamma och pappa. Hankatten visade tydligt att han inte var menad för livet som innekatt och hos mamma och pappa finns skog och bara lite trafik så där kan han gå ute. Honkatten skulle jag kanske kunna ta hit till mig nu när jag och sambon köpt lgh och man blir sugen på katt, för hon vill inte gå ut, är aldrig ute. MEN hon är så kär, sååå kär i hankatten att jag inte vill sära på dem, även att han tycker hon är lite jobbig ibland ;) Det är svårt... för hon får inte samma uppmärksamhet och kel hos dem som hon skulle få här.

Annars får du väl skaffa dig en ny kisse!
Finns så hjärtskärande många fina sötnosar på katthem som ingen vill ha :( Min ena kisse köpte jag från en kattförening, finns tusentals som väntar på nya hem...

Sv: Sära på katterna??

Det är just de dilemman du beskriver som gör valet så svårt. Den ena katten, den svarta=den som eventuellt kommer att stanna här, är en ensamvarg som vid behov kommer och vill gosa, annars ligger hon för sig själv för det mesta. Vi är hemma hela dagarna, jag och min sambo, just nu iaf. Vi vet inte vad för jobb vi kommer att få när vi blir klara i skolan i vår, eventuellt hamnar jag hemma med familjens nystartade företag. Men som sagt, inget är klart.

Den andra, den vita som då kommer att åka tillbaka till mamma har ett jättebehov av sällskap och mamma jobbar hemma hela dagarna. Hos mamma är hon jättepratig och ska vara med överallt, det är hon inte här= Ledsen katt.

Den vita togs om hand av den svarta när hon kom hem till mig som 12 veckors unge. Den vita har ett jättebehov av sällskap, vilket hon får bäst hos min mamma.
Den svarta är mycket socialare här hemma än hos mamma. Hon sover i våran säng om nätterna istället för att föra en sjujäkla liv på nätterna som hon gör hos mamma.

Det är just min vilja som gör att det är svårt att se "nyktert" på det hela. Jag vill inte prova fram och tillbaka hur mycket som helst heller, det är inte snällt att flytta mycket heller.

Båda katterna är innekatter och kommer så förbli ett bra tag framåt, så den miljön förändras inte.

Det är just den svartas rektion som fick mig och min sambo att fundera på att behålla henne, annars skulle jag lämna tillbaka dem båda utan att ifrågasätta.

Tack för en reflektion och tips!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 372
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar