Sara Henrietta fortsatt avstängd från tävling

Sv: Sara Henrietta fortsatt avstängd från tävling

Hon påstår ju att hon inte gjort det. Jag vet inte, men jag köper hennes argument som hon sa i Ridsport, tror någon hon är så korkad att hon dopar i det läget?

!

Självklart påstår hon det, likaväl som Sofia Kroon påstod att hennes hästar blev sprutade utan hennes vetskap och som alla andra som skyller på än det ena än det andra när dom åker fast. Varför dopar folk? Är inte alla som dopar korkade? Varför skulle hon vara ett undantag när hur många ryttare som dessutom är MKT MER framgångsrika än vad hon är dopar och dom har ÄNNU MER att förlora. Eller är alla oskyldiga för att dom har jäkligt bra förklaringar? Eftersom hon blivit fälld så finns det faktiskt en stor chans att hon har dopat hästen, disciplinnämnden fäller inte folk för nöjes skull!!

Hon påstår ju att hon inte gjort det. Jag vet inte, men jag köper hennes argument som hon sa i Ridsport, tror någon hon är så korkad att hon dopar i det läget?
Hur konstigt det än kan låta, så korkade är en del. För att ta en i högen som exempel: Ludmilla Engqvist.

När framgångarna väntar runt hörnet, även om det kräver fusk och farlig medicinering, så verkar somliga tappa allt omdöme.

LIA

Men ägaren ville ha upprättelse och startade en egen utredning. Det visade sig att hästen dopats av bröd, en vallmopinne! Stallet fick bröd av ett bageri i närheten, och säkerligen hade flera av det stallets tävlingshästar tävlat dopade utan att det upptäckts! För vallmopinnar hade de ju ätit till och från!

Några travhästar "dopades" ju med Krafft för några år sedan. Tillverkarna av Krafft hade visst råkat få i något dopingklassat i några partier. Men jag vill minnas att det upptäcktes innan positiva dopingprov togs på tävling.

Fast här handlade det om rester (opium resp. cacao), inte om mätbara värden av en mkt vanlig medicin som är antiinflammatorisk och smärtstillande. Ju mer info man får fram desto säkrare blir i alla fall jag på att diciplinnämnden tagit rätt beslut. T.ex att hästen varit borta från tävling under hösten pga hälta och att "dammsugare" = vävare, såna brukar ju plocka i sig saker hela tiden... eller hur? Inte dom jag träffat på i alla fall :angel:

T.ex att hästen varit borta från tävling under hösten pga hälta
Hade Garcia varit halt under hösten menar du?
och att "dammsugare" = vävare, såna brukar ju plocka i sig saker hela tiden... eller hur? Inte dom jag träffat på i alla fall :angel:
Vad menar du? ser inte nån likhet med vävare och dammsugare? :confused:

Självklart påstår hon det, likaväl som Sofia Kroon påstod att hennes hästar blev sprutade utan hennes vetskap och som alla andra som skyller på än det ena än det andra när dom åker fast. Varför dopar folk? Är inte alla som dopar korkade? Varför skulle hon vara ett undantag när hur många ryttare som dessutom är MKT MER framgångsrika än vad hon är dopar och dom har ÄNNU MER att förlora. Eller är alla oskyldiga för att dom har jäkligt bra förklaringar? Eftersom hon blivit fälld så finns det faktiskt en stor chans att hon har dopat hästen, disciplinnämnden fäller inte folk för nöjes skull!!

Men du kan ju inte blanda ihop päron och äpplen! Om man läser SKs bortförklaringar så är det ju så genomskinligt så det inte är sant. Att man inte skulle märka att hästen ledbehandlas när man själv står och håller i hästen, det är ju inte så troligt precis. Så du kan ju inte jämföra två helt olika fall.
Kan hända att SH visst medvetet dopat sin häst och haft en sån himlans tur att hon hamnat just i den boxen så att hon skulle kunna skylla på det sen, också väldigt troligt scenario... *ironi*

Nja, jag vet inte om man kan få det mer dokumenterat än Sofia Kroon? Det fanns ju papper på allt som gjorts med hästarna, dessutom veterinärer och hästskötare som vittnade. Att hon sedan hittade kryphål så hon kunde tävla ändå, det är en annan sak tycker jag.

Nu känner jag ju inte den här dressyrryttaren, men det finns ju uppenbarligen chans att hästen dopats oavsiktligt, och varför ska man tro att alla ljuger när det gäller doping? Jag är livrädd att åka dit för doping, just för att få stämpeln "en sådan där" när dopingen mycket väl kan vara ofrivillig! Travtränare har upptäckt caspasin i lininment med 0 tim karens, Krafft blir kontaminerat med otillåtna medel hos tillverkarna, någon i stallet kanske slarvar när den medicinerar, min häst som ska slicka och slabba överallt kanske kladdar där någon medicinerad häst kladdar osv. Så nej, jag vägrar "avrätta" denna ryttare i och med att hon nekar, jag känner henne inte, hon kan i mina ögon vara lika skyldig som oskyldig!

Säger de att hästen väver och i och med det plockar i sig allt den kan hitta? Jag har svårt att hitta sambandet vävning och glupsk i så fall!

Men du kan ju inte blanda ihop päron och äpplen! Om man läser SKs bortförklaringar så är det ju så genomskinligt så det inte är sant. Att man inte skulle märka att hästen ledbehandlas när man själv står och håller i hästen, det är ju inte så troligt precis. Så du kan ju inte jämföra två helt olika fall.

Enligt Sofia så sprutade vet. hästarna i lastbilen när hon inte såg.

Jag jämför inte 2 olika fall, jag bara visar på att alla bortförklarar sig.

Nej jag tror inte fånghästen har lämnat så mkt spill i boxen att Sara Henriettas häst har fått i sig så mkt finadyne som en häst har i sig 3 dgr efter en avslutad behandling!

Själv kan jag mkt väl tänka mig att en häst fått i sig så mycket spill. Nivån 3 dagar efter behandling är ytterst låg i jämförelse med nivån under behandling.
PL

Vävning beror ofta på magsår. Smärtan lindras ofta i samband på födointag (på människor men det är väl rimligt att anta att så även är på häst)

Det finns allt de som inte nekar, Ludger Beerbaum i OS är ju en av dem! Tony André-Hansen nekade väl inte heller till att ha använt täckessprayet? Och den hästägare jag nämnde tidigare nekade inte heller till att ha dopat med vallmopinne.

Denna ryttare kan ju mycket väl vara både oskyldig och skyldig tycker jag.

Oj! Det var intressant! Vet du om hästen får magsåret av vävningen? Eller är vävningen ett resultat av magsåret?

Enligt Sofia så sprutade vet. hästarna i lastbilen när hon inte såg.
Det stämmer inte. I displ nämn utlåtande har både Sk och veterinären uppgett att Sk höll i bremsen inne på kliniken när den ena hästen Rolex sprutades. SK har däremot uppgett att hon trodde att hästen ej sprutats i leden utan i ligamentet och att det ej var karens på Adequanin som hästen behandlades med.Båda hästarna fick flunixin intravenöst varav den ena i lastbilen pga av att den redan lastats. SK har uppgett att hon trodde det var vitaminer.
Jag jämför inte 2 olika fall, jag bara visar på att alla bortförklarar sig.
Då dömer du på förhand. Alla oskyldiga som hävdar sin oskuld är alltså bortförklaringar i din värld? "En rimlig förklaring" existerar inte hos dig eller?
Displnäms beslut bygger inte på bevis, utan hästen blivit påträffats positiv punkt slut.

Nej jag tror inte fånghästen har lämnat så mkt spill i boxen att Sara Henriettas häst har fått i sig så mkt finadyne som en häst har i sig 3 dgr efter en avslutad behandling!
Och vad bygger du det påståendet på för vetenskap?
2% av en dygnsdos, är det mycket??

Vävning beror ofta på magsår. Smärtan lindras ofta i samband på födointag (på människor men det är väl rimligt att anta att så även är på häst)

Det här var de konstigaste jag hört på länge! Möjligen att vävningen i sig skulle kunna ge magsår på grund av att en häst som väver känner stress.
Jag har en del erfarenhet av vävare. Ingen av dessa har haft magsår. Vävningen kunde hållas borta i åratal med rätt miljö, men kunde dyka upp plötsligt vid tex tillfällig uppstallning, blev ensam i stallet etc. Enl mig är det en stressrelaterad beteendestörning som måste brytas med hjälp av mer sysselsättning i boxen, mer utevistelese, lung miljö osv. Det hjälper föga med magsårsmedicin.

Det finns en del veterinär erfarenhet att magsårsmedicin kan hjälpa mot krubbitning.
Jag har dock svårt att tänka mig att magsår skulle ge upphov till vävning.
Däremot kan jag tänka mig att samma stress som ger vävning även ger magsår o sen måste man både fixa miljön o magsåret.
PL

Det finns en del veterinär erfarenhet att magsårsmedicin kan hjälpa mot krubbitning.
Jag har dock svårt att tänka mig att magsår skulle ge upphov till vävning.
Däremot kan jag tänka mig att samma stress som ger vävning även ger magsår o sen måste man både fixa miljön o magsåret.
PL

Krubbitning kan vara tecken på att allt inte står rätt till med foderspjälkningsapparaten. Har själv inte så mkt erfarenhet av just krubbitning men eftersom krubbitare (tex min grannes häst som är ute 12 tim om dygnet)även ibland biter på staket även när den är i flock i hagen, så är det väl troligt att det kan bero på något annat än stress och leda. Att de ibland också snappar luft kanske hör ihop med magen, men jag har också svårt att tänka mig att magsår ger upphov till vävning.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 943
Senast: Flixon
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat