Sara Henrietta fortsatt avstängd från tävling

Sv: Sara Henrietta fortsatt avstängd från tävling

Om hon verkligen har fuskat så är det ju bra att hon inte får tävla under tiden.
Om hon inte fuskat är det otroligt trisst.

Om hon verkligen har fuskat så är det ju bra att hon inte får tävla under tiden.
Om hon inte fuskat är det otroligt trisst.

Men det handlar om att man som ryttare har ansvaret för sin häst och har hästen fått i sig otillåtna preparat via boxen så ligger ansvaret fortfarande hos ryttaren. Enda gången man som ryttare kan få slippa ansvar är om man lyckas bevisa sabotage. Men det här är kanske klantighet på högsta nivå, framför allt från arrangörsklubbens sida, men tyvärr är det nog bara att bita ihop och lära sig av misstaget.

Men detta stämmer inte med domen där det snarare står att hennes agrumentering för att hästen fått i sig preparatet från boxen inte håller.
PL

Det måste ju vara otroligt svårt att kunna skydda sig, och bevisa, att en häst fått i sig via en tävlingsbox.

Men i det här fallet gör klubbens nonchalans att man måste ta möjligheten på allvar.
PL

Men detta stämmer inte med domen där det snarare står att hennes agrumentering för att hästen fått i sig preparatet från boxen inte håller.
PL

Jag gör ingen bedömning i sakfrågan utan konstaterar att även om hästen har fått i sig preparatet via boxen så är ryttaren ansvarig för detta. Sen kan man ha åsikter om arrangörsklubben och man kanske heller aldrig kommer kunna reda ut vad som hänt. Men ansvaret är ryttarens oavsett.

Det skulle bli väldigt intressant att se hur en dom där det togs hänsyn till möjligheten att hästen fått i sig preparatet från boxen skulle se ut, jag är inte alla säker på att ansvaret då skulle läggas helt på ryttaren.
Jag väntar o ser.

Men hur ska ryttaren kunna skydda sig?

Ja egen krubba, ja rent spån... Men var går gränsen?

Jag förstår dilemmat, att det kan vara svårt att sätta "det avr klubbens ansvar" stämpel... det blir ju väldigt lätt för folk att fuska då.

Men samtidigt... hur skyddar ryttare "sig" (sin häst).

Man skyddar sig genom att vara extremt noga och alltid följa alla slags säkerhetsrutiner samt ställa hårda krav på sina medhjälpare.
Jag har kommenterat detta med dopning i andra trådar och nöjer mig därför med att jämföra med den övriga idrottsvärldens krav. Där har man absolut ansvar för vad man stoppar i sig och vad man i övrigt gör.
Sabotage undantaget, men det kan ju vara svårt att bevisa.

Det handlar i praktiken inte om ifall klubben har gjort si eller så. Ryttare måste alltid veta att dom gjort vad dom ska för att hästen och dom själva är rena. Aldrig tillåta matning, andras foder eller vatten osv. Det har inte SH levt upp till. I bästa fall! Alternativet är ju medveten dopning, vilket inte verkar helt otänkbart.

Skydda sig till 100% kan man kanske inte, men bra nära. Och tyvärr, vad finns det för andra lösningar är absolut eget ansvar gällande dopning, om vi alltså vill ha sport fri från dopning?

LIA

Det skulle bli väldigt intressant att se hur en dom där det togs hänsyn till möjligheten att hästen fått i sig preparatet från boxen skulle se ut, jag är inte alla säker på att ansvaret då skulle läggas helt på ryttaren.
Jag väntar o ser.

men om RIN går på SH:s linje att boxen har varit den troliga orsaken så är det ju fortfarande ryttarens ansvar att inte ställa in sin häst var som helst. RIN kan självklart påpeka att klubben har varit oförsvarligt klantiga men ansvaret är fortfarande ryttarens. Som jag ser det är då om klubben tar på sig att de med uppsåt har ställt in SH:s häst där för att sabotera för henne. Först då går SH fri.

*dl kl*

Självklart ska hästsporten vara dopingfri, ingen fråga om saken.

Vad jag tänker på är, om SH hade gjort allt hon kunnat (inte insatt i fallet), och hästen ändå via boxen blev smittad, hur kan hon a) bevisa att det är via boxen och b) bevisa att hon gjorde allt hon kunde.
Dopingmedlet kan ju likväl sitta på väggarna.
Förväntas hästägare/skötare att skrubba alla väggar?

Det behöver ju itne vara medveten sabotage, utan att någon slarvat, eller tom fuskat, innan du satte in din egen häst i boxen.

Jag säger inte att det är så i detta fall. Jag är helt neutral när det kommer till hennes skuld, jag är inte ens intresserad av henne i detta fall utan just principen.

Inom andra sporter erbjuds ju säkerhetsövervakning/kontroller på vad som kommer till den tävlande. En idrottsman/kvinna är ju dock "kontrollerbar", de slickar inte på golv, väggar, krubbor... (förhoppningsvis ;) )
Medans en häst går det itne att säga "se till att du inte får i dig något farligt!".

Håller med dig om att ur dopningssynpunkt så ökar riskerna och därmed besvären i och med att vi har en häst inblandad. Det ställer stora krav på ryttaren och i nästa led dom ryttaren anlitar, men ryttaren förblir i sin egenskap av idrottsmanen alltid slutligen den ansvariga.

Hypotetiskt, kan man resonera fram en oändlig räcka av "tänk om". Om man, vid "bestraffandet av dopning", skulle ta hänsyn till dessa så skulle i praktiken ingen kunna dömas för dopning. Därför har man som princip infört att idrottsmannen är ansvarig för att han/hon (och hästen) inte är dopad. Punkt!
Personligen kan jag inte se något alternativ tillvägagångssätt, även om inte heller jag tycker om de "rättsliga" bristerna i detta.

Utan att vara kunnig i mätvärden osv, så tvivlar jag starkt på att en häst, via slickande på till synes rena väggar, skulle kunna få i sig så stora mängder av ett ämne att det ger verkningsbara nivåer. Men skulle så vara fallet, så borde det vara lätt att hitta mer av rester på dessa väggar och därmed eventuellt kunna fria hästägaren. Fast..., kanske ändå inte. Man kan ju lätt tänka sig ett annat förhållandet. Ryttaren medicinerar hästen, stänker lite medicin på väggarna, och har därmed ett försvar. :o
Du ser problemen!

I fallet SH är svaren a/ det kan hon antagligen inte, resp b/ uppenbarligen gjorde hon inte det.
Slarv och fusk (antar du menar från personals etc sida) är alltid idrottsmannens ansvar att eliminera risken av.
Förutsätter hela tiden att vi talar om viss nivå på tävlande. Antar att man ansvarsmässigt ser lite annorlunda på klubbtävlande ponnysmåttingar till exempel. :)

LIA

Läste nyss i Ridsport att det var en enskild namgiven person som tog på sig hela skulden. Och hon sa att klubben inte var ansvarig alls för det inträffade, det var enbart hennes fel.

Det är bara att inse, det går inte att skydda sig helt som tävlingsryttare!
Ibland har någon enstaka en sjujäkla otur och hästen blir helt omedvetet dopad! Jag bara hoppas och ber att det inte kommer hända mig! :crazy:

Dessutom i och med att det får värre och värre konsekvenser för ryttarna när det gäller doping, vem säger att inte medtävlare eller andra som vill en ryttare illa medvetet saboterar och dopar en häst? Det är ju ett "säkert" sätt, djuret far inte illa, men ryttaren kan få hela eller delar av sin karriär saboterad! Vilket kanonläge för någon oseriös med obefintligt samvete som vill undanröja någon från tävlingsbanorna! :crazy:

Det är bara att inse, det går inte att skydda sig helt som tävlingsryttare!
Ibland har någon enstaka en sjujäkla otur och hästen blir helt omedvetet dopad! Jag bara hoppas och ber att det inte kommer hända mig! :crazy:

Dessutom i och med att det får värre och värre konsekvenser för ryttarna när det gäller doping, vem säger att inte medtävlare eller andra som vill en ryttare illa medvetet saboterar och dopar en häst? Det är ju ett "säkert" sätt, djuret far inte illa, men ryttaren kan få hela eller delar av sin karriär saboterad! Vilket kanonläge för någon oseriös med obefintligt samvete som vill undanröja någon från tävlingsbanorna! :crazy:

Eller så var det bara helt enkelt så att Sara Henrietta själv har dopat sin häst och inget annat. :grin:

Hon påstår ju att hon inte gjort det. Jag vet inte, men jag köper hennes argument som hon sa i Ridsport, tror någon hon är så korkad att hon dopar i det läget?

Minns för några år sedan när en dansk fälttävlanshäst tävlad av en svensk åkte dit för doping. Ägaren och ryttaren var helt oförstående, förbundet valde att bara diskvalificera resultaten på den tävlingen där dopingprovet togs. Men ägaren ville ha upprättelse och startade en egen utredning. Det visade sig att hästen dopats av bröd, en vallmopinne! Stallet fick bröd av ett bageri i närheten, och säkerligen hade flera av det stallets tävlingshästar tävlat dopade utan att det upptäckts! För vallmopinnar hade de ju ätit till och från!

Några travhästar "dopades" ju med Krafft för några år sedan. Tillverkarna av Krafft hade visst råkat få i något dopingklassat i några partier. Men jag vill minnas att det upptäcktes innan positiva dopingprov togs på tävling.

Vad jag menar är att inte alla är medvetet skyldiga till doping! Men om man inte känner någon personligen så kan man ju inte med 100% säkerhet säga om den är skyldig eller oskyldig!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 943
Senast: Flixon
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat