Sv: Sara Henrietta fortsatt avstängd från tävling
Håller med dig om att ur dopningssynpunkt så ökar riskerna och därmed besvären i och med att vi har en häst inblandad. Det ställer stora krav på ryttaren och i nästa led dom ryttaren anlitar, men ryttaren förblir i sin egenskap av idrottsmanen alltid slutligen den ansvariga.
Hypotetiskt, kan man resonera fram en oändlig räcka av "tänk om". Om man, vid "bestraffandet av dopning", skulle ta hänsyn till dessa så skulle i praktiken ingen kunna dömas för dopning. Därför har man som princip infört att idrottsmannen är ansvarig för att han/hon (och hästen) inte är dopad. Punkt!
Personligen kan jag inte se något alternativ tillvägagångssätt, även om inte heller jag tycker om de "rättsliga" bristerna i detta.
Utan att vara kunnig i mätvärden osv, så tvivlar jag starkt på att en häst, via slickande på till synes rena väggar, skulle kunna få i sig så stora mängder av ett ämne att det ger verkningsbara nivåer. Men skulle så vara fallet, så borde det vara lätt att hitta mer av rester på dessa väggar och därmed eventuellt kunna fria hästägaren. Fast..., kanske ändå inte. Man kan ju lätt tänka sig ett annat förhållandet. Ryttaren medicinerar hästen, stänker lite medicin på väggarna, och har därmed ett försvar.
Du ser problemen!
I fallet SH är svaren a/ det kan hon antagligen inte, resp b/ uppenbarligen gjorde hon
inte det.
Slarv och fusk (antar du menar från personals etc sida) är alltid idrottsmannens ansvar att eliminera risken av.
Förutsätter hela tiden att vi talar om viss nivå på tävlande. Antar att man ansvarsmässigt ser lite annorlunda på klubbtävlande ponnysmåttingar till exempel.
LIA