E

Essepesse

nyfiken på hur ni behandlar små sår som hästarna får i hagen elelr när de rids. t.ex. balltramp eleler att de sparkar sig själva.
speciellt nu på vintern då de flesta har broddar tycker jag att det är svårt att skydda benen.

Sv: sår

A och o är ju att rengöra ordentligt. Vissa använder koksalt, andra jodopax (vissa kan ju dock vara överkänsliga mot jodd). Om såret ger hård hud kand et vara bra att smörja med helosan så det mjuknar upp lite, oftast behöver man inte göra mer med småsår. Är de väldigt ytliga räcker det oftast att bara rengöra med vatten. Ju mindre grejer man har i dessto fortare läker det ju. Denna tiden behöver man inte bekymra sig om flugor heller.

Är det "småsår" låter jag dom vara. Dom får läka av sig själva helt enkelt. Är det större sår som rinner och blöder, ja då blir det väl att tvätta och lägga på nån salva (kommer inte ihåg vad den heter, men den tar bort bakterier och gör så att såret "torkar lite bättre").

Om såren är strörre tvättar jag med Hibiscrub och lägger på Socatylsalva (dock utskriven av vet.) som blir som en skyddande skropa.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 620
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
39
· Visningar
1 289
Senast: Kristall10
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 262
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka