Sår vid led (rinner ledvätska)

A

aravir

Någon som kan något om det där med när en häst får ett sår som går in i leden, så det rinner ledvätska?! :crazy:
Har en häst som skulle vara här ett par veckor, efter en vecka lyckas han med att i hagen på något sätt få ett litet sår just precis vid framknäet som inte är specielt djupt men hamnar så dumt intill leden och det kommer ledvätska ur det.. Har haft ut vet idag så han har fått penicilin och något mer, och vi ska förhoppningsvis få komma in till klinik redan ikväll och skölja ur leden. Nu är det inte min häst (känns så lagomt bra att tala om det för ägaren, men de tog det bra ändå!) men någon som varit med om det, eller vet mer om det och vill förklara mer för mej?! Hur pass allvarligt är det, finns det stora chanser han blir bättre, hur lång tid tar det innan han blir bra igen (om han blir bra), kan de bli Helt bra igen eller kan det bli lite svårt resten av livet, och vad ska jag tänka på alltmest?! Självklart pratar jag med vet också, men det känns som det alltid är något jag glömmer, och vet knappt vad jag ska fråga då jag vet så lite om det överhuvudtaget..
Första gången jag har en häst som drabbas av akutsjukdom, men någon gång ska väl vara det också.. :(

Förövrigt är hästen en 18årig valack, ridskolehäst till vardags och veterinären sa "inte god prognos" vilket fick mej att bli mer än bara lite rädd..

Mvh // en något förvirrad aravir

Sv: Sår vid led (rinner ledvätska)

Det är tyvärr ALLVARLIGT =/ Riktigt ordentligt allvarligt, och sådana där hästar ska stå på klinik, så jag hoppas verkligen ni får komma in.

Prognosen är egentligen HELT avhängigt om du får en infektion i leden. Får du det är prognosen riktigt dålig, klarar du dig ifrån det är prognosen bättre. Tyvärr är risken väldigt stor för infektion när du har en perforerad led.

Om du inte får en infektion i led, benhinnor, ledkapsel etc så brukar hästen kunna komma tillbaka utan men, hur lång konvalescens beror på hur lång tid det tar för såret att läka, om hästen har hälta som kvarstår eller ej. Men soms agt, det krävs ganska intensiv och aggresiv behandling för att få bukt med det, och de där hästarna brukar hamna på klinik, så jag skulle åka in akut med hästen oavsett. Mina har faktiskt båda lyckats få ledNÄRA sår (dvs inte perforerat leden) och de har stått på klinik i en vecka, de som perforerat led brukar hamna längre än så på klinik. Men det är alltså en akut och mycket allvarlig skada och hästen ska få stationärvård på klinik, det är alltså inget man ska 'hemmabehandla' om man kan undvika det.

Om du får en infektion men man lyckas rädda hästen så finns det tyvärr fortfarande en stor risk för att hästen får bestående men och förlorar hela eller delar av sin brukbarhet =/

Har hästen feber? HUr långt efter skadan skedde upptäcktes den och behandlades den? Vad tror du har hänt? (Vad har perforerat leden?) är/var såret smutsigt synligt eller SÅG det rent ut?

Uppdatera gärna, och jag hoppas du är påväg in på klinik nu.

Det som är A och O är hålla koll på tempen, får hästen hög temp akutiseras läget, samma sak med hälta, om den förvärras och/eller är kraftig, och så gäller det att hålla såret rent och skyddat från smuts och bakterier eftersom du har en inkörsport rakt in i leden via såret.

(Är du förresten SÄKER på att det är ledvätska som rinner, sårvätska och ledvätska kan man missta sig på, och att säkert säga om du har en ledperforation kan vara svårt innan man provtryckt leden)

Och som uppmuntran, min herre HAR fixat en liknande grej (inte en led utan en strålbensbursa - men prognosen är lika kass) och kommit tillbaka fullt ut. Så det går, men det tillhör tyvärr undantagen om du har en perforering. Vilket mans oms agt kan missta sig på utan ordentlig undersökning med provtryckning etc.

Hej Tack snälla för ditt svar!!

Att det är allvarligt har jag förstått, och det känns ju så lagomt roligt när det dessutom är den lånade hästen. vette tusan om man ska känna sej lättad eller skämmas över att det inte var den egna hästen som drabbades istället, känns skitsvårt. Men nu är det som det är, och det är bara att göra det bästa av det.. :crazy:

Vi fick inte komma in till kliniken ikväll, de har inte lyckats få tag på veterinären. Imorgon är det fullbokat men de skulle försöka ordna det ändå.

Igår kväll var det inget sår där. Idag vid lunch upptäckte jag det, då var det inte helt nytt, så någongång under natten/morgonen måste det ha hänt. Jag vet inte vad det är han gjort sej illa på, jag har försökt titta runt i hagen, men hittar inget som går att se. Kan ju vara en pinne, kanske :confused: Det är ett sår ca 3-4cm långt, en liten del av den är nog djupare, är svårt se då det inte alls är stort ändå. Det såg rent ut, inte alls synligt smuts i och så rann det endel blodblandat"vatten". Inte mycket, men lite ändå. Böjer man benet rinner det mer, och veterinären sa ledvätska, men jag hoppas såklart att hon såg fel :crazy: Lite svullet är det kring, men inte så farligt ändå. När jag upptäckte det sköljde jag ur, tempade(37,6), ställde in han, gick hem och ringde vet. Själva såret ser inte så otäckt ut, men det "kändes" värre än det såg ut.. På något sätt..Han är inte direkt halt heller, men känns ovilligare att röra sej ändå.
Han har inte direkt feber. Hade 37,6 på dagen, senast jag mätte var det 38, men då hade det stått stilla någon timme. Så tempen försöker jag hålla koll på!

Är så svårt också eftersom jag bara kännt han i en vecka, har inte hunnit lära mej hela han än så jag vet hur just han fungerar och känns, men jag gör så gott jag kan och sen får vi se hur det går. om ägarna vill ha tillbaka han, eller hur det blir... :confused:

Men igen, Tack både för svaret och för uppmuntringen!
Och vet. skulle ringa upp igen på ett tag, får höra vad de säger då. Bra ska det bli ändå, så är det bara. ;)

Än så länge låter det 'bra', så länge tempen inte är hög och hästen inte är rejält halt så. Jag undrar dock jag om veterinären verkligen har rätt i att det ÄR ledvätska då jag aldrig sett eller hört talas om en ledperforering utan rejäl hälta.
Dessutom låter det lite 'konstigt' att kliniken tycker 'ska försöka se om det går imorgon'. Befarar man ett sår som ivolverar led så är det 'in direkt' som brukar vara den direkta ordern. Har du eller vet pratat med kliniken?

Jag vill inte lova för mycket, men med lite tur har du ett 'falskt alarm' där... Håller tummarna!

Tänkte bara uppdatera om du ville veta :)

aravir är nu på väg in till klinik med hästen iallafall. Tempen är som innan sa hon :)

Ankan skrev:
Tänkte bara uppdatera om du ville veta :)

aravir är nu på väg in till klinik med hästen iallafall. Tempen är som innan sa hon :)

Ah, vad skönt. Både som sagt att den inte har varken speciell temp eller hälta, och att den är påväg till klinik. Nu håller jag tummarna för att 'resten' också slutar på lyckligaste sätt =)

Intressant, vi har en sydd häst hemma som hade såret NÄRA hasleden. Jag litar inte helt på den veterinären men hur pass "nära" måste det vara för att de ska in? Tror att skidan var blottad men inte skadad.

lil-sis skrev:
Intressant, vi har en sydd häst hemma som hade såret NÄRA hasleden. Jag litar inte helt på den veterinären men hur pass "nära" måste det vara för att de ska in? Tror att skidan var blottad men inte skadad.

Såpass nära att du har en risk att en infektion fäster i leden, benhinnor, ledkapsel och liknande lednära strukturer, iaf enligt de veterinärer jag haft kontakt med när mina ställt till det.

Hej

Hoppas att det har gått bra inne på kliniken. Jag har en unghäst som gjorde illa sig vid kotan (i vintras) inget stort sår utan blödde bara väldigt mycket. Hade ut vetrinären han kände på vätskan som sipprade ut med blodet.Tydligen är ledvästska lite segare och han befarade att hon hade lyckats med att ha sönder kotleden,fick avvakta till morgonen efter för hon hade ingen feber och han tyckte inte att vätskan var så klibbig. När jag kom ut på morgonen hade hennes ben svullnat upp men ingen feber. Åkte in till klinik akut på morgonen efter att vet hade skickat remiss, där togs prover på vätskan och det visade sig att det sipprade ut ledvätska och det är tydligen så att kroppens immunförsvar är inte bra det blir en infektion av immunförsvaret. Så hon fick bli kvar och spolades sövd i leden pga att de kan spola med ett högre tryck och få ett bättre resultat. Hon stog kvar i lite drygt en vecka med intravenöstdropp ("full spectra pencilin"). Idag märker man inget på henne att hon har haft en sådan skada hon är fullt återställd. :)

Hej igen!

Som ankan sa fick vi komma in till kliniken igår kväll ändå. Veterinären dök upp där närmare halv elva efter att ha kört en hel del mil, underbara veterinär :love: ;) Han kollade igenom hästen och kunde rätt snart se att det Inte var ledvätska ändå, hur underbart som helst att höra!! Så första vet hade fel, men det var ju en distriktare med kanske inte lika stor erfarenhet av just sånt och som kanske inte visste riktigt vad det var..? Lika bra vi for in till kliniken ändå för Om det hade varit, liksom..

Veterinären klämde, kände och tittade på hästen, sprutade vätska in i lederna och det bara flög ut samma väg som det kommit in, så inte det minsta hål in i ledkapseln(heter det så?). Troligen var det ”bara” senskide-nånting (jag och namn :crazy: ) men det är ju betydligt bättre. Stackars hästen fick vara med om en hel del ändå. Men nu är såret ordentligt rent och igenomtittat och det fanns ingenting kvar där inne heller. Ett par dagars vila och penicilin har hästen ordinerats och han såg då så glad och pigg ut igen imorse :love: ingen mer feber heller.

Än en gång måste jag säga det att veterinären och assistenten var så gulliga ändå, komma ut till kliniken mitt på lediga kvällen och jobba till närmare tolvslaget och de var beredda låta han stå inne där ett tag om det hade varit ledvätska, trots att de vanligtvis inte brukar göra så.. Världen är inte alltigenom ond :D

TACK snälla för svaren också, nu vet jag lite mer om det ifall det skulle inträffa någon fler gång!! Jag sökte lite i böcker igår och hittade ingenting om det faktiskt, snopet. Kanske var det jag som tittade i "fel" böcker, eller så är det inte sådär väldigt vanligt så de känner behov av att skriva om det, jag vet inte.. :confused:

En stor kram till alexandra och er andra som svarat!!
//en betydligt lugnare och gladare aravir ;)

SKÖNT att det var som ja hoppades, en feldiagnosticering. Hoppas nu senskidan inte trasslar.

I böckerna står mest 'akut, omedelbar veterinärvård viktigt' och så, så de är inte mycket hjälp, lusläste ju jag med första gången jag råkade ut för det och jag fick inte svar på några frågor utan blev mest deprimerad över att det enda som betonades var 'allvarligt!!' typ ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?