Sår under benet på kattunge

pixietail

Trådstartare
Upptäckte igår kväll ett rätt stort sår under benet på min kattunge (14v.), ca 1mm i omkrets, helt klotrunt, ca 1mm djupt, men såg rent och fint ut, tvättade av med alsolsprit och kletade på lite helosan. Men idag såg det lite varigt ut, tvättade av det igen. Det läker säkert av sig själv, men ska jag vänta ut det eller ska jag försöka lägga om det på något vis, finns det något bättre än helosan att kladda på? han är ju en liten vilde...

Sv: Sår under benet på kattunge

Låt bli att sätta salva på öppna sår. Tvätta med koksaltlösning och låt det helt enkelt vara. Håll det rent:)
Helt klotrunt låter dock underligt. Min systers katt hade något liknande, helt runt med vääldigt jämna kanter. Det varade rätt mycket.
Jag tvättade med koksalt och höll det rent och öppet så det fick läka ordentligt innifrån :)

Jo, men så är det, helt klotrunt... har inte sett något liknande sår... Okej, koksalt får det bli. Förstår inte hur han dragit på sig det eftersom han är innekatt och dom andra katterna inte slår honom, dom bara fräser åt honom ;)

Kan det inte vara en fistelgång av något slag? Har katten feber?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Varning för bild på sår. För ett par veckor märkte jag att Bruce tvättade sig lite väl maniskt på ena baktassen. Jag tittade och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama