Sår som inte läker...?

C

chanell_86

Min häst har ett gamalt sår på kotan bak och det vill inte läka ut helt! Jag har testat det mesta av huskurer (som jag kan) och inget verkar hjälpa..
Det är ett litet rakt sår kanske 2cm långt och 3-4mm brett (sårskorpan alltså). Och ser igentligen väldigt fint ut!

Men varför läker det inte så skorpan lossnar och ny päls kommer??

Någon klok bukare där ute?

Tack på förhand chanell_86

Sv: Sår som inte läker...?

Måste även tillägga att det är inget som hästen lider av!!

Det KAN ju faktiskt vara så att Du helt enkelt har "duttat" för mkt med såret så att det helt enkelt inte fått tid att läka ifred. Så var det nämligen med en kompis hästs sår. En tanke bara... :bump:

Är det sårskorpa då? Och inte förtjockad, ärrig hårlös hud? Det är inte säkert päls kommer tillbaka över sår.

Så kan det mkt väl vara! Men jag tycker ändå att det inte borde vara som det är nu med sårskorpa... :confused:

*levande frågetecken*

Alltså det är som en sårskorpa, inte bara lite hårdare och hårlöst... Om jag vill skulle jag nog kunna pilla bort skorpan... Han (hästen) har en skada från en taggtråd sedan han var föl och det är hårlöst och ändå fint läkt.. Men detta känns som en tydlig sårskorpa och är bara jätte konstigt att det inte läker..

Han har haft endel småsår och alla har läkt snabbt och fint förutom just detta nere på insidan av kotan bak..

Så konstigt...:crazy:

Hej!

Vet inte varför ditt sår inte läker. Men är det nu så att det är en sårskorpa och inte ett ärr så kan man testa att laserbehandla såret då det påskyndar läkningen massor. Har en kompis som gjorde de på sitt sto, den hästen får ganska ofta sår och läkningen gick mkt fortare efter laserbehandlingen. Tror hon bara betala 100kr eller ngt sånt för det:)

Lycka till!

Sitter det så att han stryker sig med andra benet över såret? Kan ju vara så att han slår upp det själv hela tiden. Försök med något skydd isf.

Svårt att säga när man inte vet exakt vart det sitter, hur det ser ut och vad som är gjort med det.

Som sagts innan så kan det läka sämre om man pillar för mkt och stör sårläkningen. Sår läker också bäst i en fuktig sårmiljö, det ska alltså inte torkas ut.

Alltså det är som en sårskorpa, inte bara lite hårdare och hårlöst... Om jag vill skulle jag nog kunna pilla bort skorpan... Han (hästen) har en skada från en taggtråd sedan han var föl och det är hårlöst och ändå fint läkt.. Men detta känns som en tydlig sårskorpa och är bara jätte konstigt att det inte läker..

Han har haft endel småsår och alla har läkt snabbt och fint förutom just detta nere på insidan av kotan bak..

Så konstigt...:crazy:

Sårskorpa som är mörkfärgad med blod i?

Annars låter det som den är läkt men det där är ärren du får leva med. Behöver inte vara i 'ett lager' utan kan vara som skorpigt?

Jag tycker att pälsen kommer tillbaka bättre om man smörjer in med mjukgörande salva varje dag och masserar in den ordentligt. Jag brukar använda Helosansalva eller Aloera gel till sånt.

Mitt råd till dig: Lägg på aloe vera gel (den riktiga). Låt verka. tvätta inte en massa utan lägga bara på mer. Så ska du se att det ordnar sig. Eller så testa att se över din häst foder. Den kanske behöver lite mer vitaminer för att kroppen själv ska läka förtare.
Jag har erfarenhet av aloe vera gel att den läker ett sår på fyra dagar bara man inte gör ngt annat än att lägger på denna.

Aloe vera gel läker även ärr bildningar på lite längre sikt. Jag har testat på häst med gammal taggtrådsskada och på mig själv.

Hur ser det ut under om du pillar bort sårskorpan? Jag har fått lära mig att sårskorpor inte är bra, bakterier kan då frodas där under.
Är det inte en "traditionell" sårskorpa så kan det ju vara som de andra skrivit att det är ett hårlöst ärr med förhårdnad hud.
Min foderhäst gick ner på knä förra sommaren under en ridtur. Han skrapade upp knäna, och ännu i år så kunde man fortfarande se lite av ärren, och de såg lite ut som sår med sårskorpa.

Är du säker på att det inte är något skräp eller liknande under skorpan?

Ta bort skorpan och tvätta med ljummet vatten och såpa. Funkar för det mesta :)

Låt det vara. Hästen har inte ont av det, det är inte infekterat och stör inte någon... Hästben är generellt sett ganska svårläkta och det du beskriver är vanligt. Skorpan kommer att trilla bort med tiden, alldeles utan din hjälp!

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·
Hästvård I NOVEMBER fick min häst ett sår på manken, de mesta har växt igen, kommit ut vit päls och så vidare... Men kvar finns ett kanske 1...
Svar
3
· Visningar
2 761
Senast: em-pirre
·
E
Hästvård Min häst har ett litet sår, ungefär som min lillfingernagel, på utsidan av höger bakben, ungefär tio centimeter ovanför kotan, som...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: valtýr
·
Övr. Hund Mina föräldrars hund (som jag också är engagerad i) fick tidigare i höstas (vintras?) ett fult sår vid/på sporren, ena frambenet. Heter...
Svar
14
· Visningar
7 278
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka