Sår på olämpligt ställe...

A

angel_winner

Hejsan :)

Igår märkte vi att min häst har fått ett sår "mellan skinkorna" eller hur man ska säga. Vi tror att såret har uppkommit när hon kliar sig för hon kliar sig väldigt mycket genom att gnugga mot grenar. Problemet är att såret är väldigt instängt och det blir väldigt fuktigt där. Igår hade ena delen ingen skorpa alls men blödde inte (såret är inte djupt utan mer skrapsår) och jag tror att det kan vara för att jag körde henne. För då "gnuggar" hon ju där och det kan knappast vara kul. Jag märkte när jag körde henne att hon gick konstigt och när hon travade så lixom gick hon från sida till sida eller hur jag ska förklara, hon brukar i alla fall inte göra så.
Men nu till själva poängen med tråden, tror ni att jag kan motionera henne i alla fall eller ska jag vänta?
Det är ju väldigt sorgligt att såret har kommit precis nu, då jag har höstlov och inte hinner rida så jätte mycket annars...
Vad skulle ni göra? Skulle ni fortsätta motionera och rengöra såret eller låta henne vila (och givetvis rengöra såret).
Sen till en annan fråga också... Det bästa är väl att bara använda koksalt (?) va? För vi har någon såkallad silver salva som ska vara fantastiskt, men det är väl inge bra att klassa på när såret sitter på ett så kvavt ställe?

Tack på förhand!
 
Sv: Sår på olämpligt ställe...

Det finns salvor på apoteket som används bl a till småbarn som blir röda skärten. Dessa salvor är inte vattenlösliga och om du sätter den på sårer så kommer den att skydda såret. På det viset också minska smärtan när det skaver.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 756
Senast: Dino
·
Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 478
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 170
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp