Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jaa jo men hon kan fortfarande strunta i att lösa ut hästen, bara för henne att strunta i det. För även om det då tas till rätten så är det likförbaskat jag som har ansvaret och får lösa ut hästen och en rättsprocess kan ju ta tiiiiid.

Fast det är ju alltid en risk man tar när man lånar ut häst, bil, släp, hus osv. Att den som lånat skiter i att betala och man får dra det hela till tinget.

Skulle vilja säga också att de faktiskt brukar ha det riktigt bra på klinik - blir omklappade /lite avborstade och kelade med av djursjukvårdarna . Och uppmärksamhet och mat får de ju hela dagarna och det händer saker runtom i stallarna att kika på osv . Så helt ensam är han inte .

Det är lyxhotell vistelse de har på många sätt - det betalar du för ;)

Det hade inte tagits ett borsttag på honom när jag var där på dom dagarna han stått där så just borstningen är jag tveksam till.

Ja klart han inte är helt ensam, men det är ju ändå inte samma sak som hemma och just eftersom han står i box 24/7 så blir det ju värre också. Och mitt mattehjärta mår bättre om jag vet att någon är där enbart för hans skull en stund :D

Men jag är imponerad av dom fina boxarna, uppvärmt stall och mycket strö i boxarna! :)

Men HUR kan 80% av en tråd om en skadad häst handla om vad det är för fel på TS fodervärdsavtal? Det har NI väl inte med att göra över huvudtaget!! Avtalet är enbart TS och fodervärdens ensak och de avgör själva hur de löser detta.

Hästen är skadad och står under vård, jag hoppas att den blir bra.
Min enda erfarenhet av skräp i en led är inte så bra, men det visade sig vara en bisak för det stora problemet då var ett avslitet korsband. Fast det visade sig först efter en vecka när de gick in och kollade med titthål för att få svar på varför hästen inte blev mindre halt av behandlingen...

Hästen är skadad och står under vård, jag hoppas att den blir bra.
Min enda erfarenhet av skräp i en led är inte så bra, men det visade sig vara en bisak för det stora problemet då var ett avslitet korsband. Fast det visade sig först efter en vecka när de gick in och kollade med titthål för att få svar på varför hästen inte blev mindre halt av behandlingen...

Det där har vart/är min skräck också! Men jag hoppas att jag kan vara liiite lugn för allvarliga komplikationer iallafall, för hästens hälta har gått från 2 gradig i skritt till att han nu bara markerar.. så jag hoppas att det är så bra som det sett ut hittills!

Min ponny stödde inte på benet alls, under hela behandlingsperioden - typ 14 dagar...

Usch stackars liten ponny :(

Det gjorde ju inte min häst när han kom in, men det gör han ju nu. Så det måste ju va positivt!

Det där har vart/är min skräck också! Men jag hoppas att jag kan vara liiite lugn för allvarliga komplikationer iallafall, för hästens hälta har gått från 2 gradig i skritt till att han nu bara markerar.. så jag hoppas att det är så bra som det sett ut hittills!

Skönt att det ser bra ut!

Åh vad härligt med lite medmänsklighet i den här tråden:bow:!

*kl*

Vad det gäller kontraktet så är jag själv fodervärd med precis samma deal-jag står för (och har gjort) de veterinärkostnader som uppkommer. Jag vet ärligt talat inte heller hur högt hästen i fråga är försäkrad:o. I en sån här extrem situation tycker jag väl att det etiska är att fodervärden betalar självrisken+den rörliga delen och så står ägaren för allt överskjutande över vetvårdsbeloppet. Eftersom det är ägaren som håller i försäkringen så tycker iaf jag att det känns mest rimligt.

Hoppas innerligt att hästen blir bra! Är en av de snyggaste fullbloden jag sett!

Men det är ju ett helt galet tänkande.

Grunden är att du lånar något av någon annan. Om något händer denna ägodel, är du ersättningsskydlig för den skada ägaren lider. Då finns det försäkringar att täcka OM du är intresserad av att minska din egen skada om du blir ersättningsskydlig. Hur du sedan vill skydda dig för detta, är ju upp till dig.

I det här fallet har fodervärden accepterat det skydd ägaren själv har. Utan att kontrollera hur det skyddet egentligen ser ut. Helt galet om du frågar mig. Om man nu inte är intresserad av att slanta upp allt för någon annans häst.

Det är ju ingen ny diskussion när det kommer till foderhästar. Du sitter i ägarens klor vad gäller behandlingen, om denne väljer att fortsätta behandla över försäkringsgränsen och du gått med på att stå för veterinärkostnader - kasst läge. Visst kan du gå till tinget och be rätten avgöra, men det lär ju en fodervärd sannolikt förlora ännu mer på, juridiskt ombud är ju inte direkt gratis.

Jag tycker det är självklart att ägaren står för när kostnaden drar över försäkringsbeloppet , eftersom det då är upp till ägarens beslut att välja gå vidare och är Samma sak om ägaren hade haft hästen själv .

Som lånare hade jag sett det a och o att detta klargörs i kontraktet att man står för alla kostnader vid skada upp till försäkringsbeloppet. Inga konstigheter öht.

Konstigt blir det om det inte handlar om detta .

Åh vad härligt med lite medmänsklighet i den här tråden:bow:!

Hoppas innerligt att hästen blir bra! Är en av de snyggaste fullbloden jag sett!

Tack till dig och ni andra som håller tummarna för prinsen! :)

Och tack Fiorano för komplimangen om prinsen, han tackar och bockar garanterat när han får höra det :D

Exakt vad är det galna? Att det är ägaren som håller hästen försäkrad?

Som fodervärd anser jag att det är fodervärden som har det yttersta ansvaret för hästen så länge den är i fodervärdens vård. Om hästen skadar sig i hagen, får kolik, får en infektion osv så anser jag att det är fodervärden som betalar och ser till att hästen får bästa möjliga vård. Naturligtvis måste det finnas en dialog med ägaren och man bör förstås också ha samma värderingar när det är nog. Jag valde min foderhäst helt på ägaren, hade flera att välja mellan, men en bra kontakt med ägaren som fodervärd är A och O.

För er som inte sett honom i andra trådar kan jag visa hur han såg ut när han kom till mig i April förra året. Bilden är tagen när han fått äta massa massa mat i 2 veckor och fått den 1 dm långa pälsen avklippt.

539797_10151565679510479_786221847_n.jpg

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 809
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 375
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 047
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka