Sår på dumt ställe...

Sv: Sår på dumt ställe...

Vad skulle bogskydd bidra till menar du ?

hålla det hela lite tajt på plats...fårskinnet alltså.

jag försökte med liknande å kan säga att det inte funkar, man måste ha hål över såret så det inte ligger något tryck på det... om det är som min hästs...

Mitt senaste inlägg (det du citerar) var inte till dig utan mer ett allmänt inlägg i debatten.

Jag förstår att det kan vara ett bekymmer med ett sår på manken.

Våra hästar, varav ett fullblod, har ytterst sällan täcke på sig. Vi bor i skåne och här kan det också vara regnigt och blåsigt. Min erfarenhet av hästar som fryser är att de oftast gör det när det är regnigt och blåsigt samtidigt. I så fall kan man ju ta in dem tidigare om man har möjligheter till det.

Ok, missförstånd från min sida, trodde det var riktat mot mig!

Hästen är klippt, visserligen filtklippt, men jag vill ha täcke på henne ändå. Hon har lätt för att stelna till i ryggen om hon blir blöt och det blåser.

Animal Soft!

267724s.jpg

Självhäftande skumgummi som man klistrar över som ett plåster... (Under har man typ kompresser med alsossprit eller liknande)

Min häst fick ett sådant sår av ett täcke fast längre fram på manken för något år sedan..

Jag har sånt i min första hjälpen låda i stallet. Hur får man det att fästa?? Det fäster bara i sig självt! Får det inte att festa i pälsen.

Det är inte vetflex, utan som ett plåster, en klibbig sida med skyddande plast som man klistrar på pälsen liksom...

Min ser ut exakt så som på din bild! Är i stallet nu och håller den i handen, men inte finns det någon klibbig sida på min... Köpte den samtidigt som jag köpte henne då jag har hört att det är grymt bra för sår på dumma ställen (som det min häst har på manken) men det fäster inte, utan bara i sig självt som sagt...

nej nej nej det kommer ju rycka loss ännu mer päls!!! (har använt på bogspark med hål å has-sår osv)

det ska luftas, inte på med saker :o

Min häst står inte med ett sår på manken längre... Det försvann efter bara en vecka med daglig sårvård och alsolspritskompress under animalsoften...

Skönt för dig!

Det går äntligen åt rätt håll med såret nu! Idag var det en fin yta på det och hårda sårkanter. Det hade inte gått upp under natten heller så nu hoppas jag på att det läker :-)

Liknande trådar

Utrustning Vad sjutton gör man när täckena trycker på manken när hästen har huvudet nere (betar, äter)? Det är alltså inte halslinningen som...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 009
Senast: Alexandra_W
·
M
Hästvård En häst i stallet jag rider har fått ett trycksår efter sadeln, det är en bomlös som inte passar utan halkar på sniskan vid ridning...
Svar
1
· Visningar
935
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Arrgh, jag ska börja med körning eller något.. *sucka* Nu har jag bryderier med valackens sadel igen. Kort resume för de som inte...
Svar
16
· Visningar
1 172
Senast: bubbel
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 548
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist