Sår på dumt ställe...

fruxolisa

Trådstartare
Min häst har ett sår på manken som inte vill läka, det är ett gammalt trycksår då sadeln förra ägaren hade inte passade. Nu har jag två utprovade sadlar till henne. Någon som har tips på hur jag ska få det att läka? Hon går med ett väl passande täcke ute och är naken inne så det skall få lufta sig. Har rengjort det ordentligt varje dag Så det spricker upp väldigt lätt. Såret satt från början under pälsen så jag såg det inte förrän ett par veckor sedan, utan det var mer som en förhårdnad ovanpå manken.

/Lisa

Sv: Sår på dumt ställe...

varför måste du rengöra varje dag? Kommer det in smuts och såret varar sig? I så fall kommer det att ta tid, annars skulle jag bara smörja med nåt mjukgörande och vänta. Har du varit i kontakt med veterinär?

Dum fråga kanske men rider du hästen nu när såret är öppet? Att låta det vara fritt från tryck och tjocka krämer är det bästa, huden kommer alltid att vara ömtålig där så att försöka få bort allt tryck och skav är högsta prio, sen bara låta det torka. Håll det rent men pilla inte i det och låt det torka! När det är tort och helt läkt så kommer det vara stram och ömtålig hud, då kan en mjukgörande kräm vara bra att smörja med så huden får lite bättre elasticitet.

varför måste du rengöra varje dag? Kommer det in smuts och såret varar sig? I så fall kommer det att ta tid, annars skulle jag bara smörja med nåt mjukgörande och vänta. Har du varit i kontakt med veterinär?

Har rengjort det för att det har spruckit upp. Nu idag var det en fin skorpa på så då rengjorde jag det inte. Jag har smörjt det med fet salva så att det fortfarande finns en skorpa men så att såret inte spricker upp, men det gör det ändå...

Dum fråga kanske men rider du hästen nu när såret är öppet? Att låta det vara fritt från tryck och tjocka krämer är det bästa, huden kommer alltid att vara ömtålig där så att försöka få bort allt tryck och skav är högsta prio, sen bara låta det torka. Håll det rent men pilla inte i det och låt det torka! När det är tort och helt läkt så kommer det vara stram och ömtålig hud, då kan en mjukgörande kräm vara bra att smörja med så huden får lite bättre elasticitet.

Nej nej! Inte rider jag med sår på manken! Red då det bara var en skorpa med hår på. Den låg under pälsen så jag såg den inte, nu när det är ett sår rider jag självklart inte!
Tack för tipsen! :-)

Om sadlarna ligger så att manken går helt fri och sadeln inte glider, så torde anledningen att det inte läker vara täcket. du behöver hitta en lösning för att få upp täcket från manken vilket inte är det lättaste men man kan prova en elastisk täckesgjord som du syr på som "putor" av tjockt material och sen täcket över detta.....

Jag hade försökt få bort täcket från såret, kanske limma/sy fast en bit skumgummi i täcket med ett hål utskuret för såret?

Det var inte länge sen jag köpte hästen och det var den förra ägaren som hade en sadel som var för vid och tyckte på manken. Nu har jag köpt 2 nya sadlar där maken är helt fri!

Hatt ett täcke med halvhals som har bra passform till henne. Hon står naken inne och har ett 100 g täcke på ute i hagen. Såret sitter liksom inte på manken, utan på nedre delen av manken, där manken sluttar neråt mot ryggen.

Här i göteborgsområdet kan det blåsa och regna! Hon är 22 så och känslig mot blåst så jag vill helst inte ta av täcket i hagen.

Jag råkade ut för årets avskavda manke när jag reste bort å hade vakt...
typ 5*7cm på högsta punkten på fullblodsmanken, mitt i vintern med frusen å känslig rygghäst, dvs ingen möjlighet att ta av täcket varken dagtid el nattetid (utebox)... :arghh:

Jobbade på datoraffär så nrä vi fick leverenser fick vi med stora skum-plattor, så jag tog en sådan å klippte ut hål å hade under täcket... lite klipp å klistra för det gled lätt...
Läkte till slut. Sen INGA feta krämer, utan gel (jag hade aloe vera-gel). Feta krämer så riskerar man bara klibb å det skaver mer å håret fastnar (i mitt fall fanns det inget hår i själva megaskavet)...

lycka till :)

Det kan väl knappast vi avgöra ? ;)

Nej vad kan vi veta?
Var i tråden framgår det att hästen måste ha täcke på sig alltid, varje dagvi hagen?
Är det så blåsigt och kallt i Göteborg?
Måste hästen vara i hagen hela tiden?
Vilket är viktigast, såret eller ngt annat?

Jag håller helt med dig. Hur ska vi veta det?
Men lite olika infallsvinklar skadar inte. Detta är ju ett diskussionsforum.

Senast ändrad:

Nej vad kan vi veta?
Var i tråden framgår det att hästen måste ha täcke på sig alltid, varje dagvi hagen?
Är det så blåsigt och kallt i Göteborg?
Måste hästen vara i hagen hela tiden?
Vilket är viktigast, såret eller ngt annat?

Jag håller helt med dig. Hur ska vi veta det?
Men lite olika infallsvinklar skadar inte. Detta är ju ett diskussionsforum.

Hästen behöver inte ha täcke på sig jämt, de kommer ut innan 9 och är ute till 16. Vill gärna att hon får vara ute så mycket som möjligt. Hon mår inte bra av att stå inne för mycket. Det var storm och regnade 25 mm senast i förrgår, vädret ändras snabbt här på västkusten. Klart att det är viktigt att såret läker! Jag har aldrig haft en häst som haft sår på manken innan och därför ställde jag en fråga här om någon hade förslag på hur jag skulle sköta det för att få det att läka så bra som möjligt!

Bogskydd som du syr fast en bit fårskinn på aktuellt ställe och har under täcket kanske?

så kul hade vi det... ser mindre ut än vad det var...
Det läkte dock bra och inga vita hår... tror det var första året efter det där som hon var lite känslig, menjag har aldrig haft samma problem igen.
645_57932621961_6678555_n.jpg

Liknande trådar

Utrustning Vad sjutton gör man när täckena trycker på manken när hästen har huvudet nere (betar, äter)? Det är alltså inte halslinningen som...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 009
Senast: Alexandra_W
·
M
Hästvård En häst i stallet jag rider har fått ett trycksår efter sadeln, det är en bomlös som inte passar utan halkar på sniskan vid ridning...
Svar
1
· Visningar
935
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Arrgh, jag ska börja med körning eller något.. *sucka* Nu har jag bryderier med valackens sadel igen. Kort resume för de som inte...
Svar
16
· Visningar
1 172
Senast: bubbel
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 548
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist