sår i munnen

E

eeevim

Hej!
Det är såhär att jag var ute och red mitt 5 åriga paint sto imorse och då blev det lite olyckligt eftersom hon blev rädd och kastade av mig. Hon sprang ifrån mig ut på en åker där hon traslade in sig i tyglarna så dom satt fast snurrade runt bakbenen på henne. I allafall så när jag fick loss henne kollade jag henne i munnen och hon var blodig i munnen men klarade sig relativt bra har lite sår i tandköttet och på insidan av läppen, tvättade rent med något sånt här rent vatten på flaska och bomull, tänkte höra om någon vet något jag kan göra för att hjälpa henne? :confused: Får lite panik eftersom hon har ont!
 
Sv: sår i munnen

Är du säker på att hon verkligen har ont? Äter och tuggar hon normalt? Det kan ju blöda massor från tämligen ytliga sår i munnen. Om hon äter normalt och inte fortfarande blöder hade jag avvaktat.

Du kan ju hålla ordentlig koll på hennes temperatur i några dagar om du är orolig - det är ju lättaste sättet att själv upptäcka att ett osynligt sår har blivit infekterat.
 
Sv: sår i munnen

Är du säker på att hon verkligen har ont? Äter och tuggar hon normalt? Det kan ju blöda massor från tämligen ytliga sår i munnen. Om hon äter normalt och inte fortfarande blöder hade jag avvaktat.

Du kan ju hålla ordentlig koll på hennes temperatur i några dagar om du är orolig - det är ju lättaste sättet att själv upptäcka att ett osynligt sår har blivit infekterat.

lite öm var hon, fast det var ju direkt efter.. Kunde inte riktigt se om det var mer sår än så heller, men ska hålla koll på hennes temp.
 
Sv: sår i munnen

Precis som hos människor läker hästar väldigt bra och snabbt i munnen. Tror inte du behöver vara orolig. Kan blöda väldigt mycket ur munnen och dessutom ser det ofta mer ut än vad det är eftersom det blandas ut med saliv. Äter hästen som vanligt har den förmodligen inte jätteont.

Håll lite koll bara och som Jerseyite sa kan du tempa om du är riktigt orolig.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 161
Senast: Lisa2014
·
Utrustning Hej på er alla kloka hästmänniskor... Lite råd, tips och olika synpunkter behöver jag kring olika bett. Dotterns ponny har lite problem...
Svar
5
· Visningar
854
Hästhantering Blev precis medlem här så är inte riktigt med på noterna.. Men jag tänkte iallafall fråga er en sak. Har ni varit med om någon av de...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 955
Senast: Maqurell
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 047
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp