Sår bak och bandage som bara åker ner.

E

Emelie3

Min lilla häst har fått ett sår på bakbenet, utansidan.. skenbenet antar jag att det kallas (?) :p. Försöker lägga bandage så att ingen smuts åker in, men det åker hela tiden ner på henne, har även försökt att tvätta det noga först och sedan spruta på tjärspary. Men nu regnar det ju så mkt att det regnar bort. Såret varar varje dag när jag tar inne henne från hagen. Hur skall jag lyckas hålla det rent? Och att bandaget sitter uppe? Jätte tacksam för svar!

Sv: Sår bak och bandage som bara åker ner.

Tvätta med klorhexidinsprit, skaffa någon antibiotikasalva av veterinär, typ f.d. Socatyl (heter väl numera socatil?) eller strepticillin och ha på såret. lägg en kompress närmast såret, ta sedan bomull och linda ett varv, efter detta en vanlig padd och sedan fleecelinda som du lindar som ett stallbandage. Detta ska sitta uppe om du bara vet hur man lindar rätt.
Man kan även linda med elastisk linda för att få det att sitta uppe, men där får man vara noga med att det inte sitter på för hårt eller för länge.
Finns "klisterlindor" man kan använda sig utav också, de skyddar ju mot regn.

Hej!

Jag lyckades få mina hemska bandage att stanna uppe genom att börja linda nerifrån.. och linda ganska hårt runt kotan och hela vägen ner till kronranden. Då satt det på min!

/ Lavinia

Var försiktig bara så att du inte lindar för hårt, och var noga med att ha en pad eller rejält med bomull under!

Men hur stort är såret, och hur varmt är det ute? Om det inte var ett gigantiskt sår så skulle jag nog bara tvätta rent det två, tre gånger om dagen och låta det vara fritt. Sår läker bäst utan lindor eller salvor som stänger in dem!

//Julia

haha jag är världsbäst på att linda bakben sen min häst trampade igenom transportväggen för 4 år sen :mad:

det som gäller för att få ett bandage att sitta är att linda hela benet lagom hårt.

såret lades om var 3-4 dag och tvålmaserade det med lactasydtvål. på med lothagen (nelex) och basibact (puder mot var)
vi hade steril kompress om inte fastnade i såret längst in.

sen gasbinda.

sen bomull.

ibland gasbinda över det.

eller direkt på med vettrap/coflex.

skulle hon vara ute lite så lindade jag med en fleecelinda och om det skulel regna så linda jag in en icaplastkasse innanför fleecen.

Om såret sitter mitt på skenan så skulle jag välja att lägga en relativt luftig kompress över såret och tejpa fast den med kirurgisk tejp, finns att köpa på apoteket. Tejpa runt hela benet, men dra inte åt eftersom tejpen inte är elastisk. Det finns också suveräna klisterbindor (ser ut som vanligt bandage med har en klistersida), dessa är kanske ännu bättre än tejpen. Genom att göra så här skyddar du såret samtidigt som det kan luftas.

Det andra alternativet är att linda med vanlig benlinda+pad från karleden och upp, därefter lägger du sårbandaget så att det kommer att vila på stallbandaget.

Tror att jag läst här på Buke om att man kan dra över en bit nylonstrumpa om man har en häst med sår på ett ben. Har inte provat, men det låter smart. Funkar kanske om du lägger en luftig kompress under och sedan drar över nylonstrumpan? Det BORDE ju stanna kvar och hålla sig uppe!

haha jag är världsbäst på att linda bakben sen min häst trampade igenom transportväggen för 4 år sen :mad:

det som gäller för att få ett bandage att sitta är att linda hela benet lagom hårt.

såret lades om var 3-4 dag och tvålmaserade det med lactasydtvål. på med lothagen (nelex) och basibact (puder mot var)
vi hade steril kompress om inte fastnade i såret längst in.

sen gasbinda.

sen bomull.

ibland gasbinda över det.

eller direkt på med vettrap/coflex.

skulle hon vara ute lite så lindade jag med en fleecelinda och om det skulel regna så linda jag in en icaplastkasse innanför fleecen.

Jag har hittills tvättat det med klorhexidinsprit några dagar och sedan koksaltlösning, lagt på en kompress och sedan bomull, gaslinda och en vettrap. Men det bara glider ner. Försökte idag lägga ett stallbandage under natten så får vi se hur det ser ut imorgon. Men för övrigt, de saker du nämnde som du tvättade rent med, finns de att få tag på, på apoteket? Eller vart finns det?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 870
Senast: starcraft
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 359
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka