Niki

Trådstartare
När jag badade hästen idag använde jag grön såpa istället för hästschampoo. En stallkompis sa då att detta var bättre än vanligt hästschampoo eftersom det var en naturprodukt och om det skulle bli kvar aningen såpa i pälsen skulle det därför inte vara lika obehagligt/onyttigt för hästen som om det hade varit schampoo.

Jag råkade bara använda såpa eftersom det var det jag råkade ha hemma - någon som vet om ovanstående är sant?

Och vad är då fördelarna med schampoo - liniment eller glanseffekt??

Sv: Såpa

Jag vet inte om sapan ar battre for hasten, men det gor hasten lika ren.
Det ar fa schampoon som har glanseffekt, det schampoot for ar att rengora palsen sa att hastens naturliga glans kommer fram.

Det du vill ar att fa hasten ren, diskmedel, sapa, schampoo, funkar alla lika bra.
I vissa schampoon finns det dock balsam, vilket gor att hasten kanns lenare och mjukare!!

jag andvänder altid såpa när jag badar hästen, det är mycket mer naturvänligt!
Min kritvita ponny tålde typ inte "skimmelshampoo" som innehåller blekmedel...
Men det funkar jätte bra för mig :D

Kollade i några postorderkataloger på schampoo innan jag åkte till stallet och de enda "extra bonusarna" med schampoona som jag kunde se var texter som : ..med mild linimentverkan.. ..med glansmedel.. tar fram din hästs färg extra bra... så om tvätteffekten(renheten) är densamma blir ju detta enda skillnade...

såpa är ett rengöringsmedel som är starkt.
inte lämpat eller avsett att tvätta djur eller människor i.
gå in på andra trådar och läs.

Oavsett vad man använder för att tvätta sin häst bör man vara väldigt noggrann med att få bort allt medel ur pälsen på hästen. Det enda jag kan tänka mig att skölja ur lite slarvigt är linimentschampot då jag är ute efter linimentets effekt ( även om den kanske är minimal).
Tänk oxå på att inte tvätta hästen för ofta för varje gång så tvättar man bort hästens naturliga skydd. Det tar ca 24 timmar innan skyddet är tillbaka - något att tänka på vid tävling etc

orientalkatten skrev:

Är det? Har för mig att grönsåpa betraktas som milt?
Har använt det mot mugg för länge sen med bra resultat, dvs en muggfri häst mitt i värsta lerperioden.
Skillnad på såpa och såpa kanske?

orientalkatten skrev:

Det stämmer inte helt och hållet om du själv går in och läser på gamla trådar... Såpa tillverkarna själva rekomendera att man kan använda såpan till tvättning av djur...

Grönsåpa är ju bra för att rengöra sår och bra mot exem så jag kan inte tänka mig att det skulle vara farligt att tvätta hästen med! Det är nog mycket nyttigare än tex. vanligt hästschampo.

Äkta såpa är egentligen tvål som tillverkats av tallbarrsolja och är absolut inte starkt. Du kan tvätta små bebisar i det utan att vara det minsta orolig, detsamma gäller djur i alla former. Fördelen med såpa är just att små rester i pälsen inte är skadliga och oljan i såpan ger en viss återfettande effekt. Såpa skummar inte som shampoon och annat, men rent blir det, det kan jag lova.

Hur man kan använda diskmedel däremot övergår mitt förstånd! Det är starkt uttorkande och inte alls lämpligt att tvätta pälsar med. Ni som handdiskar har säkert känt att händerna blir väldigt torra efteråt, det vill jag inte åsamka min häst eller hund (som båda badar i såpa)

Vill man ha mer glans föreslår jag glansspray i måttliga mängder, till man och svans använder jag H&M's hennainpackning, men då bara inför utställning. Har man skimmel eller häst med vita tecken som blivit fläckiga av gräs, kiss eller bajs så föreslår jag att man knuggar in vanlig aska (t.ex. från grillen) i den blöta pälsen - låt sitta en stund och gnugga lite till, skölj av och det vita är vitt igen. Aska är helt ofarligt och mycket efektivt.

//Celia - som tror på naturliga metoder och preparat...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 987
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 993
Senast: Korven
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka