Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man är norr om ekvatorn jaDet (medsols) är solens rörelse över himlen, dvs från öst till väst.
Det är meningen att man ska tänka att den är delad av en itu av en stor skreva, och sällan ska de mötas.
Delad betyder ju två saker, antingen delar man något (en flaska vin, godispåse) och njuter tillsammans, eller så delar man något (vedklabbe) det vill säja har isär delar.
Nanopartilar!
Alltså hur kan man tillverka nanopartiklar? Sådant som är mindre än tusendels millimetrar? Som gör material starkiare? Hur kan något som är yttepyttelitet påverka ett material??
Ju mer jag tänker på det desto konstigare är det. Fattar absolut inget.
Lika konstigt som universum. Saker måste väl ha ett slut och hur kan något vara så långt borta att det tar tusentals år att nå det med ljusets hastighet. Vad finns där det tar slut?
Eller hur! Det är helt hopplöst att vika dom. Själv brukar jag ge upp och rulla dom till ”korvar” .Något som är helt obegripligt och helt omöjligt är att vika drapålakan. Sådär reklamsnyggt.
Jag slår på en instruktionsvideo (!) på youtube.
Håller i lakanet. Gör som dom visar och säger. Pausar, tänker, spolar tillbaka, ett steg i taget.
Näpp!
Slutar oundvikligen med att jag rullar ihop det till en boll.
Det beror på var branden börjar. Nere i botten på något brinner det upp, uppe i toppen på något brinner det ner. Har jag fått lära mig i allaett fall.Alltså jag älskar den här tråden!
Senaste tanken jag funderar på just nu är vad som är "rätt"? Brinner något upp eller brinner något ner?
Brinna upp = fullständigt förtäras av eld; ett generellt uttryck som kan användas om det mesta.Alltså jag älskar den här tråden!
Senaste tanken jag funderar på just nu är vad som är "rätt"? Brinner något upp eller brinner något ner?
Jag har ett jätte irriterande moment i min vardag som jag inte fattar hur man ska göra och fattar inte ifall det bara är jag som är korkad eller om alla har problem med det. Jag kan nämligen inte öppna en tvålflaska... Det står åt vilket håll man ska vrida, och jag tror mig veta att man ska trycka ner pumpen och dra åt det hållet men det går ju banne mig inte! Jag skruvar och trycker och använder våld, ibland ger jag upp och tar pumpen från flaskan som precis blivit tom och sätter i den nya flaskan. Inte blir det bättre av att jag tvättar händerna ganska så mycket så flaskorna går åt snabbt. Alltså hur gör man?? Tips mottages tacksamt!
Det där med strax.
För mej är det typ tio minuter typ nånting.
Jag visste inte ens att det står åt vilket håll den ska dras
Jag trycket bara ner pumpen, sen provar jag åt båda hållen tills den ’hakar i’ liksom
Ja det vet jag. Men det förutsätter ju att jag står vid punkt A och tittar åt ett viss håll, ex norr. Vänder jag mig 180 grader så blir medsols i min värld åt andra hållet. Dvs värdelös beskrivning. Hur är det tänkt?
Väderleksrapporter : hur kan man veta vad det ska vara för väder om en vecka? Vad det ska bli för väder imorgon ser man ju på himlen ikväll..
Jag har fått förklarat för mig så många gånger att man vet vädret framåt pga vindar och blablablaa... Men hur kan man veta att inte vinden vänder?
....
Jo visst. Men oftast när någon beskriver en riktning så gör de det i förhållande till något, kanske sig själva.Nej.
Det blir samma, ändå. Solen rör sig faktiskt åt samma håll oavsett var du befinner dig och i vilken riktning du tittar.
Jo visst. Men oftast när någon beskriver en riktning så gör de det i förhållande till något, kanske sig själva.
Ja! Precis!Har du alltså förfinat tekniken?
Typ, trycker ner pumpen lite försiktigt och samtidigt som den är något nedpressad, vrider?
Det lät ju i så fall väldigt praktiskt.