Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men överallt där jag läser släpper hon ju inte ut hoppet, utan det är kvar i asken, och det är därför jag inte förstår.När hon ser hur ondskan, sjukdomarna och döden påverkar människorna, som inte längre har något att leva för, bestämmer hon sig för att öppna asken igen och släppa ut hoppet. Och därifrån ska citatet "Hoppet är det sista som överger människan" komma.
Förstår inte riktigt hur du tänker, utveckla gärna.Utan att ha läst nånting annat än första inlägget så tänkte jag direkt att asken är människan själv.
Ibland finns det sånt som alla andra bara verkar fatta men som du själv inte kan få rätsida på. För mig är det myten om Pandoras ask. Jag begriper inte hur det går ihop. När hon först öppnar asken släpper hon ut all ondska och nöd så den hamnade hos mänskligheten. Men hon hinner stänga locket så att hoppet blir kvar. Hur kan hoppet göra någon nytta när det är instängt i asken, när asken kunde stänga in ondskan?
Jag måste ju missa något i logiken då det är en flera tusen år gammal historia.
Någon som kan förklara? Och vad har ni för funderingar som inte "stämmer"?
Men eller hur! Vilken idiotisk uppfinning det är!Höger och vänster
Hmm den verkar genuint intressant hela myten i engelska wiki. Vissa forskare anser att myten är skriven i en skiftning från matriarkat till patriarkat och att en tidigare gudinna Pandora -all giving. Förändrades till en skapad mänsklig kvinna, en gåva från gudarna för att förstöra för mannen.Men överallt där jag läser släpper hon ju inte ut hoppet, utan det är kvar i asken, och det är därför jag inte förstår.
Jane Ellen Harrisonalso turned to the repertory of vase-painters to shed light on aspects of myth that were left unaddressed or disguised in literature. On a fifth-century amphora in the Ashmolean Museum (her fig.71) the half-figure of Pandora emerges from the ground, her arms upraised in the epiphany gesture, to greet Epimetheus. A winged ker with a fillet hovers overhead: "Pandora rises from the earth; she is the Earth, giver of all gifts," Harrison observes. Over time this "all-giving" goddess somehow devolved into an "all-gifted" mortal woman. A.H. Smith,[21]however, noted that in Hesiod's account Athena and the Seasons brought wreaths of grass and spring flowers to Pandora, indicating that Hesiod was conscious of Pandora's original "all-giving" function. For Harrison, therefore, Hesiod's story provides "evidence of a shift from matriarchy to patriarchy in Greek culture. As the life-bringing goddess Pandora is eclipsed, the death-bringing human Pandora arises."[22] Thus, Harrison concludes "in the patriarchal mythology of Hesiod her great figure is strangely changed and diminished. She is no longer Earth-Born, but the creature, the handiwork of Olympian Zeus." (Harrison 1922:284).
,Robert Graves quoting Harrison,[23] asserts of the Hesiodic episode that "Pandora is not a genuine myth, but an anti-feminist fable, probably of his own invention." H.J. Rose wrote that the myth of Pandora is decidedly more illiberal than that of epic in that it makes Pandora the origin of all of Man's woes with her being the exemplification of the bad wife.[24]
Pandora och Eva
It has been argued that it was as a result of the Hellenisation of Western Asia that the misogyny in Hesiod’s account of Pandora began openly to influence both Jewish and then Christian interpretations of scripture.[42] The doctrinal bias against women so initiated then continued into Renaissance times. Bishop Jean Olivier’s long Latin poem Pandora drew on the Classical account as well as the Biblical to demonstrate that woman is the means of drawing men to sin. Originally appearing in 1541 and republished thereafter, it was soon followed by two separate French translations in 1542 and 1548.[43] At the same period appeared a 5-act tragedy by the Protestant theologian Leonhard Culmann (1498-1568) titled Ein schön weltlich Spiel von der schönen Pandora (1544), similarly drawing on Hesiod in order to teach conventional Christian morality.[44]
Jag fattar inte säsong 2 av Westworld!
Men det verkar inte vara så många som gör det så det är nog OK
Jag fattar inte det här med stunder, straxar och sennar. Jag kommer om en stund, jag kommer strax, jag kommer sen, jaha? När är det då? Om en timme? Om två timmar? Om tio minuter? 20 minuter? Helt ologiskt och så störande. Jag vill ju veta, hinner jag duscha? Hinner jag sova en stund? Hinner jag gå en promenad? Osv. osv. osv. Men nej, då får jag sitta där och vänta tills jag ger upp och gör något och då plötsligt har det gått en stund, en strax, en sen...
Haha jag lärde mig vad min far hade för tidsrymd med de där uttrycken när jag väntade på att bli upphämtad av honom på skolan när jag gick på gymnasiet.
Strax = inom 20 min
Snart = inom 30 min (ibland 40 min)
Stund = ca 60 min (jag tänkte på tyska Stunde = timme)
Sen = lite närsomhelst, tidigast efter 1,5-2 timmar, samma dag
Kanske ren tillfällighet att han använde just de orden när det tog den tiden men det stämde i princip varje gång
Jag skulle nog också säga den tiden. Möjligen att strax är närmare 10 än 20 minuter.Haha jag lärde mig vad min far hade för tidsrymd med de där uttrycken när jag väntade på att bli upphämtad av honom på skolan när jag gick på gymnasiet.
Strax = inom 20 min
Snart = inom 30 min (ibland 40 min)
Stund = ca 60 min (jag tänkte på tyska Stunde = timme)
Sen = lite närsomhelst, tidigast efter 1,5-2 timmar, samma dag
Kanske ren tillfällighet att han använde just de orden när det tog den tiden men det stämde i princip varje gång
OK Nu fick du mig att ta fram ett par trosor från garderoben och kolla,för att jag inte fattade vad du pratade om.
Har liknande tider och tankar om ordenHaha jag lärde mig vad min far hade för tidsrymd med de där uttrycken när jag väntade på att bli upphämtad av honom på skolan när jag gick på gymnasiet.
Strax = inom 20 min
Snart = inom 30 min (ibland 40 min)
Stund = ca 60 min (jag tänkte på tyska Stunde = timme)
Sen = lite närsomhelst, tidigast efter 1,5-2 timmar, samma dag
Kanske ren tillfällighet att han använde just de orden när det tog den tiden men det stämde i princip varje gång
Jag fattar inte det här med stunder, straxar och sennar. Jag kommer om en stund, jag kommer strax, jag kommer sen, jaha? När är det då? Om en timme? Om två timmar? Om tio minuter? 20 minuter? Helt ologiskt och så störande. Jag vill ju veta, hinner jag duscha? Hinner jag sova en stund? Hinner jag gå en promenad? Osv. osv. osv. Men nej, då får jag sitta där och vänta tills jag ger upp och gör något och då plötsligt har det gått en stund, en strax, en sen...
Om vi får ställa oss frågande till logik i gamla myter så får inte jag ihop ”den fria viljan” i kristendomens lära.
1. Gud är allsmäktig, allseende och allvetande.
2. Hen skapar människan i Edens lustgård och säger -ät inte äpplena!
3. Människan äter äpplena...
Om Gud har makt enligt nr 1 så visste hen ju redan att äpplena skulle bli pallade! Varför gå igenom hela charaden från början liksom?
Det beror ju på när någon kommer. Det är ju just det som är problemet när någon säger att de kommer om en stund, strax eller sen. Jag vet ju inte om jag kan göra det eller detta och min tid går åt till att vänta istället för att göra något vettigt. Enligt min åsikt är det respektlöst mot andras tid att säga så. Visst att man inte alltid kan ange exakt tid men då får man ange en ungefärlig t ex runt kl 14. Då är det okej att komma en kvart före och en kvart efter. Det är just det flytande sennet, straxar och stunder som jag vänder mig emot för ingen kan ju veta när det är.Hur länge skulle du sova om du sov en stund?
Jag använder orden med snävare tidsramar än @Lakritsnapps lista. Med undtandag för ”sen” kanske.
Det beror ju på när någon kommer. Det är ju just det som är problemet när någon säger att de kommer om en stund, strax eller sen. Jag vet ju inte om jag kan göra det eller detta och min tid går åt till att vänta istället för att göra något vettigt. Enligt min åsikt är det respektlöst mot andras tid att säga så. Visst att man inte alltid kan ange exakt tid men då får man ange en ungefärlig t ex runt kl 14. Då är det okej att komma en kvart före och en kvart efter. Det är just det flytande sennet, straxar och stunder som jag vänder mig emot för ingen kan ju veta när det är.