Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där förekommer även i modern tid. Det finns(fanns?) ställen oftast ridskolor som ger ett max på 5 kg, oberoende på häst/storlek.
Senast för ett par månader sedan så hörde jag kommentaren att en häst behövde inte mer stråfoder för att på ridskolan ger de inte mer än 5 kg, alla hästar. Och detta gällde vuxna människor, med lång(enligt egen utsago) erfarenhet gällande hästar.
man kan väl inte ge för mycket hö(undantag hö med skyhöga värden)?
de flesta hästar mår ju bäst på fri tillgång av grovfoder.
Jo, det kan man nog. Tror inte att 8,4 MJ och 42 SMRP är skyhöga värden men ändå har jag en överviktig häst som verkligen inte kan gå på fri tillgång... Just nu får hon 8 kg av detta hösilage (TS 71%) per dag och hon skulle behöva tappa många kilon än. Svårt med en matglad lättfödd häst ! En haflinger av d-ponnystorlek kanske jag ska tillägga.
Men vad skulle hända om hästen fick ett hö med skyhöga värden? Jag hade nämligen ett år hö med SRP/MJkvot på 10. Då hade jag i flocken två extremt lättfödda, en magerlagd och en shettis på fri tillgång och aldrig har hela flocken varit så fin i hullet som då. Bara en reflextion.
Inte för att det kanske fungerar på din, olika hästar olika förutsättningar.
jag är en sådan som förespråkar helst fri tillgång på grovfoder och massor med utevistelse.
har man då värden som inte passar ens häst kan man väl blanda med fin halm.
såg en annons om stallplats med helinackordering.
till stor häst ingick 8kg hösilage/dag helt sjukt, skulle aldrig placera min häst i ett sådant stall hur fint och bra det än är!
kan undra hur en sådan stallägare tänker??? förslker spara in pengar eller något... suck!