Sannolikheter

Lejonelle

Trådstartare
Har någon koll på sannolikheten för levande friskt föl från det att man fått stoet dräktigt? För människa brukar man ju räkna med 15% missfall under de första 12 veckorna.

Hur är motsvarande siffror för häst? Hur många procent går tokigt om allt var bra vid 17 dygn? 30 dygn? 45 dygn? 90 dygn?

Någon som vet?

Lejonelle

Sv: Sannolikheter

det är olika beroendes på vad för sperma man använt, alltså naturlig, fryst färsk mm. Har inte "siffrorna" utantill, och det är bara några procent som skiljer, men annars säger man väl att levande föl brukar ligga på ungefär 85%?

Men hur menar du att spermakvaliten spelar in när stoet väl blivit dräktigt?

Till trådskaparen; jag undrar också! Mitt sto kollades senast på dygn 50, och då var hon fortfarande dräktig. Jag har funderat precis som du!

Att det blir olika livskvalitet på fostret beroende på spermakvalitén?

Jag vill inte bråka med dig, men jag har bara hört att det är olika svårt att få ett sto dräktigt beroende på spermakvalitén, men aldrig att det skulle påverka när det väl finns ett foster. Det är därför jag undrar.

Som sagt, bara vad jag lärt mig, men att procent halten seminsätten sinsemellan ska vara väldigt liten. Men jag antar att det hänger på de första 90 dygnen där allt kan hända sas.

Jag har hört någonstans att det är ca 60% av alla ston som betäcks som har ett levande föl vid sin sida 10 dagar efter fölning. Resten försvinner på vägen dvs de blir inte dräktiga alls, resoberar, kastar, dör i samband med fölning eller straxt efter. :crazy:

Och jag skulle vilja veta exakt hur det skulle påverka, inte bara att någon lärt dig det....

Fölningsprocenten är rasrelaterad.

Alla rasers språngrullar går via avelsföreningarna till SH och där räknar man ut dela fölningsprocenten för varje hingst och sedan sammanställs hingstarna rasvis.

Sammanställningarna och hingstarnas egna resultat publiceras i "Blå boken".

Nordsvenska hästen har just nu ett pågående projekt som har för avsikt att utröna olika faktorer som drar ner födelsetalet.

Alla stoägare kommer nog att kunna dra nytta av deras projekt.

Lite siffror från olika raser 2003 (2004 års siffror är på väg)

Arabiskt fullblod 67%
Svenskt halvblod 63 %
Nordsvensk häst 57%
Ardenner 63 %
Fjordhäst 67 %
Islandshäst 73 %
Ponnyraserna mellan 67-71%

peråke

Men du har ingen aning om ifall spermakvaliteten (naturlig/semin/fryst) påverkar fosterkvaliteten och kastningsbenägenheten?

Sådana här siffror visar INTE hur många ston som konstaterats dräktiga, utan enbart hur många ston som betäckts och sedan hur många föl som fötts.
Det finns ingen rapportskyldighet för konstaterad dräktighet.

Detta är förstås brister och irriterar framförallt många hingstägare som ibland kan få låg fölprocent på sin hingst för att han tillförts i relativt sett stor omfattning "krångelston".
Eller hingsten fått i princip alla sina ston dräktiga och sedan har en hel bunnt brutit bena och trillat genom isen osv.

Vad man måste ha insikt om när man läser sådana här siffror är att siffrorna är inte tillförlitliga om det är för få ston som räknas in i underlaget.

Majoriteten av enskilda hingstar har inte tillräckligt antal ston betäckta för att fölningsprocenten blir tillförlitlig uppgift.

Olika former av betalsystem, ger att olika typer av ston söker sig till hingstarna.

I denna statistik anges också resultatet för olika former av betäckningar.
Halvblod har följande skillnader. statistik 2002.

Nat betäck 61 % (underlag 755 betäck)
Direktsemin 67% (underlag 1203 betäck)
Transp. semin 62% (underlag 2836 betäck)
Fryst semin 52 % (underlag 150 betäck.)
Alla 63% ( underlag 4975 betäck)

Flyinge däremot som har kontroll på sina hingstars dräktighets resultat-- har ju andra siffror.

Flyinge anger i sin hingstkatalog dräktighets%

För att få lite relation till ovanstående siffror som är födelsetal, så skriver jag in dräktighetssiffror på en Flyingehingst som har tre års statistik och ca 300 betäckta ston på semin
2002 TAI 241 ston 77% dräktighet--AI 53 ston 89% dräktighet
2003 TAI 256 ston 88 % dräktighet--AI 49 ston 94% dräktighet
2004 TAI 239 ston 79% dräktighet--AI 54 ston 78% dräktighet

peråke

peråke skrev:
Sådana här siffror visar INTE hur många ston som konstaterats dräktiga, utan enbart hur många ston som betäckts och sedan hur många föl som fötts.
Det finns ingen rapportskyldighet för konstaterad dräktighet.

Detta är förstås brister och irriterar framförallt många hingstägare som ibland kan få låg fölprocent på sin hingst för att han tillförts i relativt sett stor omfattning "krångelston".
Eller hingsten fått i princip alla sina ston dräktiga och sedan har en hel bunnt brutit bena och trillat genom isen osv.

Hät håller jag verkligen med dig om att siffrorna är missvisande för hingstarna, jag skulle vilja ha antal konstaterande dräktighet i procent istället för födda föl, för trots vad någon här ovan "har lärt sig" så har ju hiongst fullgjort sitt jobb när stoet är konstaterat dräktigt resten beror på sto och stoägare (inte minst) hur många det bli i slutändan.

# Lånar knapp #

...och jag skulle vilja att det fanns siffror på hur hög dräktighetsprocent hingstarna har vid betäckning på den första brunsten i snitt ;)

Helen

Statistik kan jag :smirk: Det jag hoppades på var att någon skulle kunna Emyenis förklara inlägg om att olika spermakvaliteer skulle ge olika kvalitet på fostret vad gäller kastningsbenägenhet.

Eller att man räknade varje brunst som en betäckning, dvs om det tar tre brunster så räknas det som tre ston, dock får man då senda TYDLIGT skriv ut hur många ston hingsten haft och hur många brunster det har varit totalt och dräktighetprocent efter det.. blev det helt virrit nu eller fattar ni vad jag menar??

:D Jag tror att jag förstår - och instämmer helt med dig - det hade varit spännande..

Helen

Okej, detta är vad jag "fått lära mig". Mera statistik: ;)
Det går inte att skriva i tabellform här, men under Dräktighet per säsong får man läsa av de två första kolumnerna, och de två sista tillhör dräktighet per cykel, önskade det fanns ett enklare sätt att skriva... :crazy:

Dräktighet per:
Säsong Brunstcykel
Dräktighet Lev föl Dräktighet Levföl

Färsk semin 87,5% 75,3% 61,6% 51,4%
Fryst 72,3% 60,7% 43,5% 35,9%
Kyld (chilled) 84,7% 70,2% 63,7% 51,8%
Naturlig 80,0% 71,2% 59,9% 52,2%

Under dräktighet per brunstcykel finns även siffror på tvillingandelen, Early Fetal death, Kastning, dött föl, ”misc. Loss” (?). Har ej underlaget till hur många ston som ingick i denna statisktik, men det ska vara många hundra. Det är kopierat ifrån vad jag tror är Veterinärmedicin – faktablad ifrån SVA.
Avel är förbryllande, ju mer man vet destu mindre inser man att man vet... :cool:

Det kan i viss mån vara hingsten som trots god dräktighets% gör att en hel del ston resorberar/kastar.
Dels genom ärftliga kromosomdefekter.
Dels genom "för" hög spermakvalite - många tvillingdräktigheter, som ger låg andel levande föl.
SLU ger ut ett Veterinärmedicintskt faktablad. Nr 2 1994 belyser dessa problem, och en del annat intressant med tidig fosterdöd.

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 510
Senast: Lyxzen
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 802
Senast: Packipim
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade... 10 11 12
Svar
235
· Visningar
68 924
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 266
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka