Sanning eller myt?

P

Piggelurven

Måste bara få fråga, kanske nån här som vet?

När jag gick min hästskötar-examens utbildning var det en tjej i min grupp som red islandshästar enbart. Hon hade en häst hon tävlat lite på, och hon var verkligen ingen stjärna på att rida, och var dessutom rädd för att rida stora hästar så hon fick rida ponnys under ridmomenten av utbildningen. Mot slutet av utbildningen kommer hon en dag och skryter om han hon har blivit uttagen till SM-lags uttagningarna i hennes klubb (eller nåt sånt). Jag tyckte detta var mycket konstigt, med tanke på hennes krassa ridkunskaper! Men en kompis som också gick utbildningen förklarade hur det låg till, tjejen i fråga hade beställt en toppstammad färdig-inriden islänning från island, och när hennes klubb fått reda på detta hade hon blivit medtagen enbart pga detta hästköpet. Hennes gamla häst var tydligen inget dom ville ha, och hon som ryttare var dålig. Är detta vanligt bland islandsryttare, att de med dom bästa hästarna automatiskt får vara med i lagen, trots dåliga ridkunskaper och prestationer på tidigare hästar? Är det bara hästen som räknas, och kan en färdigutbildad häst från island kompensera upp en i grunden dålig ryttare?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sanning eller myt?

Det beror på vad det är för en färdigutbildad häst. För isländska tävlingshästarna är inte lätta att rida :crazy:

Dom har oftast väldigt mycket egen vilja, som dom som inte kan rida så bra inte klarar av! Jag tror inte ens jag skulle klara av en sådan islandshäst, även fast jag bara rider islandshäst och har en egen.

Det beror inte bara på hästen, men har också funderat på detta faktiskt. Verkar vara många som tror att om dom köper en jättebra tävlingshäst så kan dom bara glida förbi alla andra.

Det gäller ju att häst och ryttare fungerar tillsammans, speciellt när det gäller dessa hästar. Dom brukar vara mycket känsliga för vikthjälper osv... Det är inte alltid en "dålig" ryttare klarar av detta.

Måste bara få fråga, kanske nån här som vet?

När jag gick min hästskötar-examens utbildning var det en tjej i min grupp som red islandshästar enbart. Hon hade en häst hon tävlat lite på, och hon var verkligen ingen stjärna på att rida, och var dessutom rädd för att rida stora hästar så hon fick rida ponnys under ridmomenten av utbildningen. Mot slutet av utbildningen kommer hon en dag och skryter om han hon har blivit uttagen till SM-lags uttagningarna i hennes klubb (eller nåt sånt). Jag tyckte detta var mycket konstigt, med tanke på hennes krassa ridkunskaper! Men en kompis som också gick utbildningen förklarade hur det låg till, tjejen i fråga hade beställt en toppstammad färdig-inriden islänning från island, och när hennes klubb fått reda på detta hade hon blivit medtagen enbart pga detta hästköpet. Hennes gamla häst var tydligen inget dom ville ha, och hon som ryttare var dålig. Är detta vanligt bland islandsryttare, att de med dom bästa hästarna automatiskt får vara med i lagen, trots dåliga ridkunskaper och prestationer på tidigare hästar? Är det bara hästen som räknas, och kan en färdigutbildad häst från island kompensera upp en i grunden dålig ryttare?

Fast hursomhelst är det ju trots alla bara uttagningar, visar hon inte resultat där så kommer hon inte vidare.

Oj,oj, oj.. Nu kommer jag få skäll här..

Men jag har litegrann varit av samma uppfattning.. Var en kompis bror som föräldrarna "beställde" en topphäst från island till. Hon sa att hela kalaset kostat runt 150 000. Jag tänkte att nejmenshit det HÄR blir inte bra.. Killen kan ju inte rida.. Men det dröjde inte länge förran hans tränare tyckte att han kunde kvala till SM...

Lag SM uttagningar sker varje år, och man deltar med lag från olika regioner. Det är valfritt för var och en att anmäla sig till en sådan uttagning, därefter är den sammantagna poängen den som ger en plats i laget från aktuell region. Tävlingen är till för ungdomar.

Gå in på http://www.icelandichorse.se/ klicka på tävlingsreglement och sen lag-SM eller FEIF ungdom.

Man måste delta i minst 3 grenar för att kunna tävla, och kunna bli uttagen till ett lag.

Här är ett exempel.

Kategori A · Lätt Töltklass · Bastölt · Lätt Tölt T2
Kategori B · Ungdomsfyrgång · Ungdomsfemgång · Fyrgång Special
Kategori C · Flagglopp · Trail · Lätt Stilpass
Kategori D · Terräng · Dressyr · Show (markarbete)
- Varje ryttare måste ställa upp i 3-5 grenar.
De tre bästa resultaten räknas med i kombinationspoängen, förutsatt att varje ryttares
kombinationspoäng består av:
- 1 gren från kategori A eller kategori B.
- 1 gren från kategori C eller kategori D.
- Endast 1 gren från kategori A och bara 1 gren från kategori B

Jag var och tittade på en islandshästävling igår faktiskt och satt och funderade precis på samma sak. Jag tycker det verkar som att många bara har duktiga hästar med stora luftiga gångarter utan att vara speciellt duktiga själva. Jag själv skulle aldrig kunna göra så, jag skulle känna dåligt samvete för att man vet innerst inne att det inte är man själv som har gjort jobbet utan man bara glider runt på en räkmacka i princip. Nej usch, fanfarer för dom som jobbar upp sina hästar själva till höga nivåer!

nu syftar du säkert på mig :angel:

Men jag kan lova, det är mkt blod, svett o tårar med sådana hästar! Min köpte jag dels för potencialen, dels för hans underbara hjärta som är helt oslagbart!
Och nej, jag glider inte runt på en "räkmacka". Jag tränar, jobbar och får (oftast) resultat. Det går dessvärre ut över mig, som är mkt stressad och ofta mår dåligt.

Har ett litet sto som inte har potencialen att komma upp internationellt öht, och jag kände att jag hade jobbat klart med henne. att hon var på sin topp och jag ville hitta något mer.

Tror att man generaliserar lite mkt, men som du säger får nog många fina hästar som de glider runt på. och inom ett halvår är mångas självförtroende nerbantat och kärleken till hästen likaså.

Sen kan inte alla hästar gå höga nivåer, så är det bara. Det (tycker jag) var lite hårda ord;)

Jag syftar på hästar som redan är tälade ganska mycket och klara för att bara gå ut på tävlingsbanan i princip. Klart att även en sån häst behöver jobbas med. Nej alla har inte de gångarterna som krävs för att få höga poäng, men alla hästar kan nå SIN högsta nivå och det beundrar jag när ryttare tar fram i sina hästar.

Risk för att jag tar i, men visst finns det sådana ryttare bland dem som döms högt på tävling.

Det finns både och. En del tävlingshästar är otroligt svårridna och de kan bara ridas av mycket skickliga ryttare. Så finns det taktafasta hästar med mycket rörelse som är lättare och man ser, tyvärr, ibland sådana hästar dömas upp trots dålig ridning och dålig form. Hästen rids på sin talang.

I senaste numret av Stallmagasinet finns en intressant intervju med Peter Mesch som tar upp detta, att man dömer upp hästar trots dålig och grov ridning. Domarna blir imponerade av höga frambensrörelser, och dömer enligt gaedingakeppnins anda även på sporttävlingar.

Sen vill jag tillägga att vi har många ryttare som rider fantastiskt. Och att det ljusnar i horisonten, för det blir bättre och bättre ridning, tycker jag allt.

OA som rider som en kratta själv

Det man bedömer är hästen och dess gångarter, sen kan ryttaren stå på huvudet under hela visningen om det gör att hästen går bra det kvittar. I Geadinga är det ridengenskaper man bedömer, man tittar också på glädjen i häst och ryttare kort sagt man tar fram den bästa ridhästen.

Är detta vanligt bland islandsryttare, att de med dom bästa hästarna automatiskt får vara med i lagen, trots dåliga ridkunskaper och prestationer på tidigare hästar? Är det bara hästen som räknas, och kan en färdigutbildad häst från island kompensera upp en i grunden dålig ryttare?

JA, det är sanning, men jag tror faktiskt det är likadant i vilken ridsport som helst. Pengar kan göra mycket. Hur många hoppryttare sitter inte och sliter i sina hästars munnar för att kompensera dåliga benmuskler mm.

Storhästdressyren är förstås lite mer finslip på enligt mig själv. Det är till små hjälper för att hästen ska gå fint och få höga betyg, men ändå så krävs det att hästen har kapacitet, har den det och är värd uppåt flera hundra tusen så åker man nog räkmacka där med....:D

Att den automatiskt kommer med i SM/LAg-SM är jag dessvärre lite tveksam till, det beror ju på vad den visar upp på Kval/Uttagning. Det är väl klart att vi nog gärna vill visa upp det bästa Sverige har på SM och har någon köpt VM vinnaren i Tölt så kan jag nog tänka mig att klubbarna vill att hästen visar upp just DERAS klubbnamn, oavsett vilken riderfarenhet ägare/ryttare har, tror ni inte det är så??

Jag tycker däremot att det är fel att peka ut bara Islandshästar i detta avseende....:smirk:

Nu kan ju jag som tur är säga att så inte är fallet, som framgår på SIF:s hemsida så räcker det inte att bara ha en bra häst med flotta gångarter. Det finns en del andra grenar som kräver långt mycket mer än så, vilket också visade sig vid den uttagning som jag dömde.
Om man i andra regioner har dessa kriterier så säger det ju mer om arrangören än de som rider.

Att alla hästar innehar olika kvalitéer är väl knappast någon hemlighet, men nu talar vi grundkvalite och kapacitet. För att hästen ska nå full kapacitet krävs träning, ffa rätt träning. Och för att hästen ska få rätt träning krävs en någorlunda hygglig ryttare som mellan varven tar hjälp av instruktör för att komma vidare.
Jag ska ge lite olika exempel på samma häst men med olika ryttare.

Nr 1. En vad vi kan kalla för familjehäst som rids av mindre kunniga ryttare, tävlas i lätt klass med poäng runt 2,5-4,0. Att poängen ligger här just nu beror på att hästen har mycket passtakt, och hänfaller sig oftast till det och bitvis i grisepass. Övriga gångarter någorlunda hyggliga.

Samma häst tas sen över av en ryttare som är mer kompetent och utbildad, hästen rids vidare och tävlas sen i lättklass med poäng över 5. Tölten har blivit ren och de övriga gångarterna betydligt bättre, så ekipaget klassar upp sig till öppen klass och rider här för poäng runt 5,6. Men sen är det stopp, denna häst kommer inte högre därför att den inte har så mycket mer kapacitet än så. Det är bara att inse, men hästen är ju inte sämre för det.

Nr 2. En vad vi kan kalla för den optimala tävlingshästen, går med poäng 7,5 eller högre med en utbildad ryttare som utbildat denna häst. Samtliga gångarter är flotta och hästen har mycket rörelser, säljs medan den är fullt utvecklingsbar dvs mer finns att hämta ur denna häst.

Denna häst köps av en mindre utbildad ryttare, hästen får iofs några hyggligt bra poäng på de första tävlingarna men sen börjar det gå nedåt. Orsaken här är vi har en häst som har högre utbildning är ryttaren, ryttarens förmåga att kunna ta tillvara på hästen kapacitet och träna den rätt finns inte och därmed ingen möjlighet att utvecklas.

Sammanfattning: Att kvalitén skiljer sig mellan en Folkvagn och en Ferrari kan ju alla begripa, men med fel människa i Ferrarin kan den personen inte utnyttja den kapacitet bilen besitter, medan en duktig person kan plocka mycket ur en folka kanske to m mer än vad personen med Ferrarin klarar av.

Vi pratar inte bara häst, utan även ryttare. Det kvittar hur mycket kvalité och kapacitet man köper, finns inte utbildning och kunskapen hos ryttaren så kommer denne att begränsa hästens kapacitet pga egen oförmåga.

Tack så mycket för alla svar, verkar ligga en del sanning i det då i alla fall!

Tack så mycket för alla svar, verkar ligga en del sanning i det då i alla fall!

Uttagningen til lag-SM kan vem som helst i ungdomsklass anmäla sig till. Det krävs inget för det, därefter tävlar alla mot varann och en samlingspoäng avgör vilka som kommer med.
Däremot kan man bli uttagen om man te x är ensam i sin klass, laget bör ha med tävlande i alla klasser i annat fall blir det minuspoäng för hela laget. Då kan ett lag få en bättre poäng även om deltagaren gör en medioker visning, mot att man inte deltar alls.

Det man bedömer är hästen och dess gångarter, sen kan ryttaren stå på huvudet under hela visningen om det gör att hästen går bra det kvittar. I Geadinga är det ridengenskaper man bedömer, man tittar också på glädjen i häst och ryttare kort sagt man tar fram den bästa ridhästen.

Jo, jag vet. Fast artikeln med Peter Mesch tog upp att domarna ibland dömer sporttävlingar på samma sätt. Och det håller jag med om. Det var sporttävlingar jag skrev om.

OA

Knapplån. Jag tycker inte att det är fel att köpa en välutbildad häst till en mindre välutbildad ryttare. Det är lättare att utvecklas på en häst som redan kan, än på en som man själv skall lära samtidigt som man lär sig själv. Kanske tappar den aktion& gång i början, men på vägen lär sig ryttaren.

Det vore ju väldigt bra om alla fick möjligheten att lära sig på riktigt bra hästar istället för som det ofta blir på en mindre väutbildad, mindre lyhörd ("billigare häst"). För min del får folk rida hur dåligt de vill på hur bra hästar som helst så länge de är trevliga och ödmjuka mod sina medmänniskor så missunnar jag ingen detta. Någon sa att man skall gärna köpa en häst som är snäppet över sin egen förmåga för att det skall vara roligt och utvecklande. Men det får inte vara FÖR mycket över förmågan, då blir det inte roligt för någon.

Sedan är det ju väldigt lätt att sitta på läktarplats och döma andra inne på banan. Eller hur? :smirk: Att det ser ut som det gör kanske har sina orsaker. Andra än att ryttaren är en sopa och hästen "för fin"..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 730
Senast: EmmaBovary
·
Ridning Tid på klinik kommer bokas oavsett, så är det klargjort. Vill bara bolla lite.. Häst som i perioder testar mycket, enbart under...
Svar
10
· Visningar
1 427
Senast: Svejsan
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 521
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka