O
OlleAtlas
Sv: Sanning eller myt?
Det håller jag helt med dig om. Det är roligt när ryttare blir med fina hästar att utvecklas tillsammans med.
Däremot är jag fundersam över bedömningar på tävling ibland. Över hur hästar som går i en besynnerlig form med ryttare som åker vattenskidor, ändå får höga poäng och placeringar. Ibland ser man t o m ganska så grov ridning som slinker igenom. Men som tur var ser man också massor, massor av fin ridning idag. Bara det att jag inte alltid tycker att det premieras tillräckligt.
OA
Knapplån. Jag tycker inte att det är fel att köpa en välutbildad häst till en mindre välutbildad ryttare. Det är lättare att utvecklas på en häst som redan kan, än på en som man själv skall lära samtidigt som man lär sig själv. Kanske tappar den aktion& gång i början, men på vägen lär sig ryttaren.
Det vore ju väldigt bra om alla fick möjligheten att lära sig på riktigt bra hästar istället för som det ofta blir på en mindre väutbildad, mindre lyhörd ("billigare häst"). För min del får folk rida hur dåligt de vill på hur bra hästar som helst så länge de är trevliga och ödmjuka mod sina medmänniskor så missunnar jag ingen detta. Någon sa att man skall gärna köpa en häst som är snäppet över sin egen förmåga för att det skall vara roligt och utvecklande. Men det får inte vara FÖR mycket över förmågan, då blir det inte roligt för någon.
Sedan är det ju väldigt lätt att sitta på läktarplats och döma andra inne på banan. Eller hur? :smirk: Att det ser ut som det gör kanske har sina orsaker. Andra än att ryttaren är en sopa och hästen "för fin"..
Det håller jag helt med dig om. Det är roligt när ryttare blir med fina hästar att utvecklas tillsammans med.
Däremot är jag fundersam över bedömningar på tävling ibland. Över hur hästar som går i en besynnerlig form med ryttare som åker vattenskidor, ändå får höga poäng och placeringar. Ibland ser man t o m ganska så grov ridning som slinker igenom. Men som tur var ser man också massor, massor av fin ridning idag. Bara det att jag inte alltid tycker att det premieras tillräckligt.
OA