Sänkta hingstar i SWB 2010

KickiH

Trådstartare
Inför 2010 meddelar ASVHs avelsvärderingsnämnd (AVN) att hingstarna Haydn 977 och Waliant 945 sänks till avelsvärdebokstav V.

Källa Tidningen Ridsports hemsida.

Sv: Sänkta hingstar i SWB 2010

vet knappt vilka hingstar de är... Men jag tycker att de är bra att man inte straffar dem som vill använda sig av dessa hingstar trots att de på nåt sätt inte håller måttet, tycker de även är bra at ASVH går ut med såna saker, så de som inte kan så mkt om avel iaf är medvetna om det.

Ganska lustigt egentligen.. eller märkligt.. Jag vet flera som sett och träffat riktigt fina Haydn-avkommor som hoppar mycket väl och rör sig bra, så jag hade inte förväntat mig att han skulle hamna på V. Är de sena i utvecklingen eller vad kan det bero på?
/U

Kan det inte bero på att de inte är så många avkommor + att han har verkat en del inom ponnyavel?

Funderade själv på honom förra året och väldigt många har mycket positivt att säga om honom.

Det var tur att ridsport hann korrigera för först hade de skrivit att hingstarna ej fick ha betäckningslicens.:D

Kanske det..
Har funderat lite över Hamilton, för att ta en hingst som varit i avel i många år, men ännu inte hunnit få någon blup. Hur kommer det sig att han inte fått V? Bara en fråga, jag har dålig koll på hans avkommor.
/U

Jag tror att man inväntar resultat från årets treårs och kvalitetstävlan innan man gör ngt åt Hamiltons avelsbokstav.

Han har 9 avkommor födda 96, inga föl födda 97, ej i avel 97 så inga födda 98 , sen är det 12 avkommor födda 1999 och 2 stycken 2000, sen var han inte i avel 2000-2004, så nästa gäng är födda 2005.

Så jag tycker nog inte att man kan säga att han har varit i avel så förfärligt många år. 2005-orna har precis gjort kvaliten och 2006 har gjort 3 årstest, men de resultaten är inte inräknade ännu.

Ej att förglömma -99 orna gjorde sitt treårs på hösten och räknas av någon outgrundlig anledning inte in i blup, synd för Hamilton som har åtminstone två diplomavkommor då.

Ja just det ja, man glömmer ju de åren när han var borta. Han har fått en del avkommor som har gått bra också ( men de kanska var från 99?)så vi får väl se vad som händer med hans bokstav

Haydn har bara 101 i hopp-BLUP (95 i dressyr). Han har alltså mkt lägre BLUP än andra hingstar som blivit C-premierade för länge sen. Tycker det är konstigt att vissa hingstar får vara kvar på AB med sämre BLUP och tävlingsresultat än vad kasserade hingstar har.

Senast ändrad:

.........
Ej att förglömma -99 orna gjorde sitt treårs på hösten och räknas av någon outgrundlig anledning inte in i blup, synd för Hamilton som har åtminstone två diplomavkommor då.
Jo de resultaten är med från 2008: Till årets beräkningar har även fogats de
resultat som erhölls vid de särskilda 3-årstester som genomfördes med ridna prov på hösten
2002, men som egentligen saknar jämförbara resultat i det övriga materialet. Totalt berör detta
282 hästar.
(infotext till blup 2208, källa asvh:s hemsida)

Vad innebär det för de "blivande" fölens papper, blir de gröna eller grå om man väljer dessa hingstar nästa år? Med tanke på att de förra V hingstarna blev ändrade och from iår lämnar avkommor med gröna papper och är berättiga till samtliga av evenemangen..

Aha, det är ju bra för Hamiltons vidkommande !

Jag tror att han kommer att få sitt AB vad det lider annars hade han varit satt på V nu

Räknade på det igår och 14 st har visats på treårs fram tom 05orna.. vet inte om ngn visades i år?

jag vet åtminstone en som visats i år, med inte så lysande resultat...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Inför avelssäsongen har ASVHs avelsvärderingsnämnd (AVN) beslutat att höja avelsvärdebokstaven för sju hingstar. Maloubet de Pleville...
Svar
0
· Visningar
874
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SWB har fått två nya Elit-hingstar i hoppning med Maloubet de Pléville och Quite Easy. Fem hingstar har fått höjt till avelsvärdebokstav...
Svar
0
· Visningar
550
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Inför avelssäsongen 2013 har ASVHs avelsvärderingsnämnd (AVN) beslutat att höja avelsvärdebokstaven för ett antal hingstar.... Källa /...
Svar
0
· Visningar
805
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Inför avelssäsongen 2011 har ASVHs avelsvärderingsnämnd (AVN) beslutat att höja fem hingstar till avelsvärdebokstav A. Läs...
Svar
0
· Visningar
662
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III