Sänkt hovben...

G

Girdir

Hej jag undrar om det är någon här som råkat ut för samma sak sm jag, eller rättare sagt någons häst som fått samma "sjukdom"som min kuse. Var in till strömsholms djursjukhus i fredags. Tog röntgenbilder på alla fyra hovarna. Det visade sig att han har sänkt hovben på alla fyra.Hovbenet har alltså lossnat från hovkapseln och sjunkit ner en cm. Är det någon som kan berätta lite mer för mig om det här?..om någon har råkat ut för samma sak. Hovslagaren på strömsholm sa att han aldrig sett det här på alla 4, bara en eller två hovar. Då ska det tillägas att han är en av Sveriges duktigaste...

Sv: Sänkt hovben...

Har han haft fång innan? Eller hur yttrade sig symtomen när ni åkte till veterinären? Om han hade de på alla fyra va han jättehalt runt om eller?

Nej det har han inte haft, han inte ens vart halt förut. Det började medatt han var jättehalt på vänster framben.Så han fick stå i box. Hovslagaren var ut o letade efter hovböld, men hittade ingen. Sen efter tvåveckor blev han ohalt,och fick gå ut i vanliga hagen igen. Sen på morgonen efter var han halt igen och vi åkte in.
Han visade ingen hälta på de andra tre benen, bara vänster fram.

Sänkt hovben kan dom få av fång, du kanske inte märkt
att hästen varit dålig ???
Tex Islandshästar är ju väldigt tåliga och visar sällan att
dom har ont .
Jag vet en fånghäst som hade hovbenssänkning fast
ägaren:angel: inte märkt att hästen hade fång !!

Hej från hambo

en vän till mig hadde ett halvblod som hadde fång (hovbensrotereration. stavning?)
hon visade inga som helsta symtom, det kom fram när hon röntgades av helt andra orsaker.

Jo, fång är väl det första man tänker på.
Sen tycker jag också att man ska kolla upp kronranden. Skador där kan också leda till lösa väggar. Men det har de väl gjort på djursjukhuset...

jo då, hon röntgades och utreddes på klinik för det oxå. och det va fång.
att hon va på klinik berodde igentligen på att hon gått helt över frambommen i transporten, så hon fått kotförskjutningar. men hon röntgades igenom ordentligt även i benen/hovarna då "vurpan" va så rejäl.

hon hadde heller inga andra "skador", det ända som skulle kunna va en ledtråd va väl att hon hadde "foderränder" i hovarna.
inte mycket, men vem vet :confused:

Hambo skrev:
Sänkt hovben kan dom få av fång, du kanske inte märkt
att hästen varit dålig ???
Tex Islandshästar är ju väldigt tåliga och visar sällan att
dom har ont .
Jag vet en fånghäst som hade hovbenssänkning fast
ägaren:angel: inte märkt att hästen hade fång !!

Hej från hambo

Saken är den att han inte har varit dålig innan hältan slog till. Och den kom på en dag bara, innan var han precis som vanligt.
Hovslagaren på Strömsholm hade aldrig sett det här på alla fyra..han var lite förvånad. Men idag var vi in och hästen fick gipsinlägg i hoven, sen ska han stå i box i 5 veckor..Får se hur det går då han är utehäst i vanliga fall...

När min häst var dålig så gjorde jag en liten "boxhage" med sand
botten, dvs han fick vara ute men stå mjukt !!
Det funkade i ungefär en vecka, sen fick
jag sätta ström på tråden !

Lycka till
Hej från Hambo

Har en tvååring som precis varit inne och fått konstaterat hovbensänkning i alla fyra hovarna finns inga andra tecken på fång men vad skulle det annars vara veterinärerna tror att det är någon typ av rubbning i tarmfloran för ca 1år sedan men fång på en åring??? Var inne med honom pga av hans väldigt dåliga hovkvalitet. Nu skall han in och skos och försökas rättas gipsning är ju inte det första alternativet på en tvååring...

:crazy:

Liknande trådar

M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 126
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka