yobre

Trådstartare
Hej
Jag tänkte köpa ny säng. Vad har ni för sängar? Vad bör jag tänka på? Hård - mjuk? Är ni nöjda med era sängar?

Jätteglad för lite tips, då det är ett ganska stort beslut och jag har noll koll.

Sv: Säng

Jag rekommenderar dig att gå till en riktigt sängaffär inte Ikea.
Dom i affärerna är välutbildade och vet vad dom snackar om!

Själv hade vi våra funderingar på en ikeasäng, men våra svärföräldrar tvingade iväg oss till en riktig affär.Tillslut kom vi fram till lite högre resårmadrass (tror jag det var!), i medium med en latex bäddmadrass.

Vi gick och kände på lite andra sängar på andra företag. Jysk är skit (enligt oss!) för det priset. Sängarna är rangliga och inte alls lika stabila för samma prisklass som dom vi köpt. Samma sak med Ikea.

Vi hamnade på slutsumman 7000:- per säng. Så ungefär 14000kr, men dom är så värt det. Jag har inte längre ont i höfter eller axlar och känner mig utvilad. Sambon som har ett väldigt fysiskt krävande jobb, har blivit mindre stel och klarar mer på jobbet! Man går tillochmed och lägger sig tidigare bara för att ligga i sängen. :D

Men som säljaren sa till oss - Det handlar inte om hur många timmar sömn du får, utan vilken kvalité på sömnen! :idea:

Jag håller med MadicDomino.

Jag gick till en "riktig" sängaffär. Expediten ställde lite frågor och jag berättade att jag hade en gammal skada i ryggen. Expediten visade mig till en säng som jag provlåg. Den var så skön att jag fick tårar i ögonen. Fortfarande, efter mer än tio år så är den lika skön som första gången.

Vad du bör tänka på är att du ligger bra i sängen med bäddmadrassen på. Provligg olika kombinationer och testa dig igenom sortimentet. Trots vad de andra i tråden säger så har IKEA faktiskt väldigt bra sängar. De har till och med fått pris för sina sängar.
Dessutom har IKEA en väldigt bra madrassguide till dig som ska köpa säng.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/bedroom/10609/tab/madrassguide/#lnk-2-1

Gör testet och se vart du hamnar.

Som de andra har sagt. Skippa lågprisställena som IKEA o Just mfl o satsa på en riktigt sängbutik. Få en säng utprovad efter dig och dina behov är värt hur mkt som helst. Det går inte ens att mäta.

(Passa även på att köpa en vettig kudde. Jag har Jensen rakt över..i säng o kudde o vill aldrig mer ha något annat)

Tempur! Man sover hela natten utan att vända å vrida på sig å musklerna får stöd för att slappna av och återhämta sig. Jag vart sängliggande i tre dagar Efter en avramling å hade aldrig klarat det i en vanlig säng men i min Tempur så kunde jag ligga å återhämta min kropp utan att få för mycket tryck på vissa muskler. Underbar säng...:)

Senast ändrad:

Vi fick får nya säng levererad förra veckan, en Vila från Atlantis.

Jag är supernöjd! Skillnaden mellan gamla Ikeasängen (7 år) är milsvid! Det enda vi ångrar är att vi inte bytte säng tidigare.

Vi hade otroligt tur när vi köpte våra sängar. Vi köpte dem på en affär som sålde billiga sängar utan märke (men som var tillverkade i en sängmärkesfabrik- minns tyvärr inte namnet, kanske Dux?"). Vi gillar hårda sängar där man får stöd (men ändå ligger skönt). Har en dubbelsäng där översta madrassen är hel och det har varit fantastiskt att slippa ligga i skarven, speciellt när man har barn som ibland kommer över om nätterna).

Ta och provligg ett antal sängar på olika möbelvaruhus så hittar du nog vad just du gillar och behöver.

IKEA-sängar är INTE skräp - alls! Vi har haft våra i 9 år nu, och tycker fortfarande att man sover väldigt bra i dem. Jag skulle INTE räkna bort IKEA, utan definitivt provat deras sängar. Varför betala mer än man behöver:confused:?

IKEA-sängar är INTE skräp - alls! Vi har haft våra i 9 år nu, och tycker fortfarande att man sover väldigt bra i dem. Jag skulle INTE räkna bort IKEA, utan definitivt provat deras sängar. Varför betala mer än man behöver:confused:?

Just säng är för mig ohyggligt viktigt. Jag har haft några ikea-sängar och de håller inte måtten. Jag får ont i kroppen av dem. Jag är helt klart kräsen när det gäller säng. Jag vill ha en säng som håller...länge o som jag får en god sömnkvalité i. Jag räknar med att få köpa ny säng när jag är 50 bast.

Jag har en Ikea-säng som är 25 år gammal i år... den är super :love:. Den har verkligen hållit måttet. Nu kanske de inte gör lika bra sängar längre, vad vet jag, å andra sidan så tycker jag Ikea kändes ännu mer lågpris för 25 år sen än de gör idag.

Jag har bytt bäddmadras några gånger, senast för 6 år sen och den funkar fortfarande super (också Ikea).

Jag har en säng från Kungsängen, kontinentalsängen Sofiero. Köpte den för snart 2 år sedan och jag är så otroligt nöjd!! Jag har den mjukaste varianten (fd sambon valde den näst mjukaste så nu när jag är själv kan jag skifta sida). Provade ALLA sängar man kan tänka sig även de som kostar +100 000:- för att känna skillnaden. Vilken jag inte upplevde speciellt stor. Förutom en Carpe Diem säng för 98.000:- där man kunde ställa in hårdheten i flera olika zoner. Grymt skön!

Provlåg sängen massor med gånger innan vi bestämde oss för att köpte just den. Sen har man ju även sovgott-garanti så man verkligen hinner känna in hårdheten på sängen.

Ända sedan vi bytte säng somnar jag inom 5-10 min då jag lagt mig ner, sover hela natten och vaknar utvilad.

Jag älskar min säng :love:

Liknande trådar

Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
764
Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
1 099
Senast: Magnum
·
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 370
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI