Sandlådetråd för bäbisar...!

Sv: Sandlådetråd för bäbisar...!

Håller med dig förutom en sak.... Tekniska hinder var inte uppfunna då ;)

Om man inte räknar 80 cm djupa vattenhinder som "tekniskt" alltså :angel:

Ja egentligen kan man väl säga att det var tekniskt men på ett helt annat sätt. :) Snacka om "osäkra markförhållandena" och inte minst vägval om man genade genom skogen och hoppade en extra stock någonstans. :eek:

Fast minns jag rätt att det var framdelsvändning med eller var det bara i vanlig dressyr?

Ja egentligen kan man väl säga att det var tekniskt men på ett helt annat sätt. :) Snacka om "osäkra markförhållandena" och inte minst vägval om man genade genom skogen och hoppade en extra stock någonstans. :eek:

Fast minns jag rätt att det var framdelsvändning med eller var det bara i vanlig dressyr?

och alla ni har överlevt - utan pappershinder, ryttarbok samt hoppkval. där ser man:angel:

och alla ni har överlevt - utan pappershinder, ryttarbok samt hoppkval. där ser man:angel:

Vi red väl så fort att vi aldrig hann att välta....:angel:

Och eftersom inte hästarna gick på tygeln så såg dom sig väl för

Vi red väl så fort att vi aldrig hann att välta....:angel:

Och eftersom inte hästarna gick på tygeln så såg dom sig väl för

Och eftersom de såg ut som svältfödda skållade råttor utan en massa onödiga muskler på överlinjen och hoppade som harpaltar under jaktsäsong så....;)

Och eftersom de såg ut som svältfödda skållade råttor utan en massa onödiga muskler på överlinjen och hoppade som harpaltar under jaktsäsong så....;)

hrm ja alternativt tunnor med ben på :rofl:

muskler?
överlinje. Det är inte ngn premiering det här inte.
säkerhetsväst?
hjälm hade man men bara i själva tävlingsmomentet. Red man fram var det såååå varmt att ha den på :eek:

Det här är faktiskt jäkligt intressant. Minns du om det omkom några ryttare eller hästar i fälttävlan på 70/80-talet? Hur såg banorna ut i svårighetsgrad/säkerhetsmässigt då om du jämför med dagens?

Det här är faktiskt jäkligt intressant. Minns du om det omkom några ryttare eller hästar i fälttävlan på 70/80-talet? Hur såg banorna ut i svårighetsgrad/säkerhetsmässigt då om du jämför med dagens?

Jag kan inte påstå att jag vet hur det såg ut. Däremot minns jag en del men har lärt mej med åren att minnet inte alltid är lika med som det var... :o

70-talet pratar jag om.. Var inte med alls under 80-talet.

Säkerhet? Alltså det var ju inget man pratade om. Men när man tänker på hur hindren såg ut etc så inser man att säkerheten (förmodligen) var usel. Vi hoppade ju allt möjligt delvs som idag pinnar och stockar, däck, tunnor, vagnar, halm, tak men utseende mssigt var det stor skillnad i "rejälhet" osv. Storleksmässigt så var det samma hinder för alla ponnyer. Vet att vi en gång hade en liten ponnyklass för nybörjare. En del hinder mkt enklare än idag och en del hinder svårare, i samma klass. Fast samtidigt så upplevde jag att tex sm-nivå var på lägre nivå. Sporten har förändrats.
Jag tävlade bara ponny. (Någon enstaka häst). Egentligen måste ju Anna Nilsson vara perfekt att kolla med. Hon och hennes pappa tillhör ju dem som varit med hela tiden.

Jag minns inga direkt olyckor men tror mej veta att det hände.

Hade faktiskt varit intressant med en artikel om detta särskilt nu med tanke på alla förändringar

kan ju också svara på detta.

Jag började ju rida fälttävlan på 80-talet på ponny och red både SM och NM på ponny för att sedan rida stor häst och gör ju så fortfarande.

Inga allvarliga olyckor vad jag kan komma ihåg utan de kom mer framåt 90-talet då fälttävlan ökade markant.

Många av de ryttare som började rida fälttävlan på 80-talet hade betydligt mer hästkunskap än vad ryttarna har idag. Oftast så red föräldrarna till ryttarna eller så var de uppfödare med gedigen hästkunskap. Denna saknas ju i mycket idag!

Man kunde inte direkt se den där flängridningen då som det är idag i lägre klasser.

Hindermässigt så har det ändrat sig så att smalhindrena gjorde entré men storleken var likadan och ibland var det även större förr. Mer stockhinder och mindre smyckat sas.

Säkerhet var nog inget man tänkte på direkt. Skall se om jag kan lusta fram lite gamla bilder :D

Ja överlevt har vi men skadade för livet DET är vi!:bump::bump: Det måste man ju iaf tycka om man är över 35 och fortfarande anser att en debutant terräng är bland det bästa som finns och kan gå genom eld och vatten för att fixa så man kommer iväg på tävling...

(Tja, försök själva komma iväg på fälttävlan när man har 2 barn, jobb, gård och frånvarande man...inte helt lätt men det går!:D)

Jag håller med totalt skadade efter att tävlat fälttävlan sen 1977 och fortfarande känner suget varje vår så måste man ju va lite galen.

Dressyr förr var mycket lättare, för att böja nacke på häst dra i stången tänk va trevligt de va med fri betsling, all klasser på kandar.:angel:

Att man sen överlevde något som hette terräng hoppning är väl något av ett under ( skippa fånerier som dressyr och banhoppning
rid endast terräng snabbast i mål vinner ):D

:bump::bump: Nu är Betti friskförklarad :bump::bump:

Så huka er alla skimmlar mm :devil:

För nu är vi snart på G igen :)

Ja, hoppkvalen från november & december i 110 och 120 gäller ju tyvärr inte...... annars hade hon varit färdigkvalad :D

Betti fixade ju till sig 6 veckors vila istället för planerade 3 :angel:

Men nu är hon på G igen och skall få åka o skutta en 110 i helgen, sen bär det av på "Ride Up" i Strängnäs om två veckor.
Får väl se om hon hinner trimmas lite och bli av med överskottsenergi så att hon sköter sig. Så att inte Bo & co tycker att vi har 2 tokiga hästar :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka