Sandakans avkommor

Sv: Sandakans avkommor

Nejnej jag frågade, jag har absolut ingen egen uppfattning så :)
Men vissa skriver att dom har hört någon som hört någon som har problem..
Men baserat på vad folk skriver här så verkar mesta delen ha en negativ åsikt om han och hans avkommor.
 
Sv: Sandakans avkommor

Ja tyvärr. Vackra men svåra/oregerliga. Och är inte huvudet med spelar det ingen roll hur bildskön hästen än är.
 
Sv: Sandakans avkommor

Jo det har jag förstått som du sett att jag skrivit på förra sidan. Jag frågade vad han gör när vi pratade om tävlingsresultat. En hingst som bara försvinner bådar aldrig gott.
 
Sv: Sandakans avkommor

Men han försvann väl inte, han blev körhäst? Att en körhäst som går svår klass inte samtidigt tävlas i dressyr är väl inte så ovanligt. Och i körning har han väl helt ok resultat.
 
Sv: Sandakans avkommor

Sandakan är numera körhäst hos Fredrik Persson; bla var han med på fyrspanns-VM i somras. (Jag var med som hästskötare åt en av de tyska kuskarna, så jag pratade med svenskarna så mycket jag hann)
 
Sv: Sandakans avkommor

Tycker ändå att det inte luktar bra när man väljer att sälja en "extremt begåvad" dressyrhäst till körning. Oavsett om gan startar några klasser med ok resultat.
 
Sv: Sandakans avkommor

Och vilken typ av häst tror du att körhästar är då? Lämpar sig knäppa oregerliga svårhanterade hästar i fyrspann? Det tror inte jag... Eller också är körfolk mycket mycket bättre på att hantera hästar än vad vi ridmänniskor är ;)

Jag är iaf överlycklig över min fina Sandakan-tjej! :love:
 
Sv: Sandakans avkommor

Fast det verkar som om det bara är jag som har en sån som skriver här...De flesta andra inlägg är ju att folk har "hört".
Sen är det ju så med många hingstar, de får rykten om att lämna en viss typ av avkomma och då faller alla under den beskrivningen även om det inte är sant.... Det är ju bara att söka på olika trådar om andra hingstar också så ger det samma resultat. Sen är det ju trist att just Sandakan fått dåligt rykte bara för att man tog honom ur avel.
 
Sv: Sandakans avkommor

Och Sandakan är inte Fredriks enda fd Flyinge-häst. Även Radazzo ingår i hans team, och så en till som jag inte kommer ihåg vilken det var. Enligt hästskötaren hade hästarna som kom från Flyinge (och som betraktades som svårhanterliga där) snarare varit väldigt osäkra.
 
Sv: Sandakans avkommor

Såklart inte, jag menar att det är en myt att hingstens temperament inte spelar så stor roll eftersom stoet präglar avkommorna.
 
Sv: Sandakans avkommor

VIlken härlig film - hans liv är nog ganska mycket roligare nu som valack och körhäst än vad det var innan
 
Sv: Sandakans avkommor

*kl*

Jag har en inriden Sandakan-avkomma, f. 09. Är fantastiskt nöjd med temperamentet, men han är väldigt energisk och känslig och skulle troligen inte alls fungera hos en hispigare person. Stencool att rida ut på, går fram överallt. Tittar men tar aldrig till flykt. Lite orolig i nya miljöer men det har nog snarare med åldern att göra. Rör sig oerhört trevligt. Red in honom utan några problem över huvud taget. Har sett flera Sandakan-avkommor som presterar väl på treårstest och tävlingar, jag skulle gärna kunna tänka mig en till!

Tillägg: Han är ca 170 cm idag, visades på treårs med 46 p som dressyrtalang.
 
Senast ändrad:
Sv: Sandakans avkommor

Jag tror självklart att hingsten har betydelse för hur avkomman blir, däremot tycker jag att det känns som om väldigt många glömmer bort stoet! Hon har ju självklart också betydelse för hur avkommorna blir! Jag tror också att vissa hingstars temperament/beteende/utseende slår igenom mer än andra. Alltså att det kan variera mycket beroende på vilken hingst det är...
 
Sv: Sandakans avkommor

Tycker ändå att det inte luktar bra när man väljer att sälja en "extremt begåvad" dressyrhäst till körning. Oavsett om gan startar några klasser med ok resultat.

Som jag fattar det så ärhan en normal körhäst resultatmässigt på internationell toppnivå. Körhästar tävlar väl sällan varje helg, tror inte det finns såpass mycket fyrspannstävlingar att starta i?

I princip borde väl dressyrhästar kunna bli bra körhästar, det behövs ju både utstrålning och gång för att bli en bra förlöpare, det är väl snarare att kuskar sällan har den budget som krävs för att köpa in riktigt fina dressyrhästar. Men det kan ju finnas flera anledningar till varför de hade möjlighet att köpa honom som körhäst, hade han inte presterat så mycket på dressyrbanan innan kastreringen så kanske han inte var astronomiskt dyr? Eller så hittade kusken en bra sponsor. Eller så var det någon annan anledning. Men jag tror inte vad skräp som helst i hästväg blir en bra fyrspannshäst på internationell nivå, så lätt är det nog inte att prestera i den grenen.
 
Sv: Sandakans avkommor

Och vilken typ av häst tror du att körhästar är då? Lämpar sig knäppa oregerliga svårhanterade hästar i fyrspann?

Kanske osäkra, känsliga hästar som mår bäst när de får arbeta tillsammans med andra hästar i en flock? En sån häst kan ju säkert få trygghet och arbetsro i ett fyrspann, snarare än ensam på dressyrbanan.
 
Sv: Sandakans avkommor

Jag har ett sto född 08 efter Sandakan :love:
163 i mankhöjd men kan nog växa någon cm till, hennes helbror slutade tydligen inte växa förrän han var 8(!)
Supertemperament, väldigt okomplicerad och otroligt snäll att hantera.
Pigg, alert och väldigt känslig att rida men så klok och lättlärd och visar stor kapacitet inom både hoppning och dressyr :laugh:
Visst kan även hon gå på bakbenen in från hagen, sparka bakut när hon inte får som hon vill osv men då beror det snarare på att hon har fått vila en dag för mycket än på pappas "taskiga temperament"

Ursäkta bildbomben :)

29dgyrn.jpg


awdkrp.jpg


2cf4ho8.jpg


1g17yt.jpg


301mra0.jpg


9pt3f6.jpg


b4dgdk.jpg
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
678
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
544
Senast: KattenJ
·
Övr. Hund Hej! Här kommer en lite konstig fråga. På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 464
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp