Sandakans avkommor

Sv: Sandakans avkommor

Tycker ändå att det inte luktar bra när man väljer att sälja en "extremt begåvad" dressyrhäst till körning. Oavsett om gan startar några klasser med ok resultat.

Fast det förstår jag inte, körning är ju inget skitenkelt att pyssla med, och definitivt inte på den nivån.
 
Sv: Sandakans avkommor

Jag har en valack e.Sandakan, född -07. Köpte honom som fölunge och har ridit in och utbildat honom själv. Har visat honom på rådgivande, 3-års test och kvalitetsbedömning med bra resultat. Han är kanske 167-168 cm och har väldigt fin sida, 898 på exteriören. Han har varit underbar i all hantering och det var inga som helst problem att rida in honom. Hade honom som hingst tills han var tre, och han var hur snäll som helst då också. I år har han haft lite "5-årstrots", det han gör är att han vänder/kastar sig åt andra hållet när det inte passar - inget värre än så. Tävlar honom i dressyr upp till LA:4 (65%). Jag gillar honom otroligt mycket!!!
 
Sv: Sandakans avkommor

Jag har en valack e.Sandakan, född -07. Köpte honom som fölunge och har ridit in och utbildat honom själv. Har visat honom på rådgivande, 3-års test och kvalitetsbedömning med bra resultat. Han är kanske 167-168 cm och har väldigt fin sida, 898 på exteriören. Han har varit underbar i all hantering och det var inga som helst problem att rida in honom. Hade honom som hingst tills han var tre, och han var hur snäll som helst då också. I år har han haft lite "5-årstrots", det han gör är att han vänder/kastar sig åt andra hållet när det inte passar - inget värre än så. Tävlar honom i dressyr upp till LA:4 (65%). Jag gillar honom otroligt mycket!!!


Kul och höra någon mer som är nöjd.

Har nu fått hem min Sandakan fröken :)
Verkar vara en stabil fröken trots åldern 3.
Hon är endast sutten på utan problem, så har lite jobb framöver.
Hon ska få landa lite sen så ska vi nog försöka sätta igång.
Hon är ca 1,70 idag och något hög bak, men lätt i modellen.
Ska bli spännande och se vad det blir av oss.
 
Sv: Sandakans avkommor

Grattis till din Sandakan-tjej! Och lycka till! Kommer bli kanon!

Då ligger våra i samma fas.... Har tänkt att kravla mig upp på henne här nu och påbörja inridningen på allvar. Mitt bekymmer är att vi har lite dåligt med ridmöjligheter hemmavid så det får bli korta stunder på vägen fram och tillbaka och sen får vi lasta och åka till ridhus. Men det behöver vi ju träna på också ;)
 
Sv: Sandakans avkommor

Tycker ändå att det inte luktar bra när man väljer att sälja en "extremt begåvad" dressyrhäst till körning. Oavsett om gan startar några klasser med ok resultat.

Det är en allmän missuppfattning att hästar som inte duger till annat blir körhästar. En körhäst som ska vara framgångsrik på internationell toppnivå måste röra sig minst lika bra som en dressyrhäst av högsta kvalité. Den ska inte bara röra sig vackert, den ska också dra en vagn på ett antal hundra kilo samtidigt.
Det är också en fördel att ha en hopphästs mod i en körhäst.

Som någon nämnde tidigare så ligger problemet i att kuskar ofta inte har ekonomi att köpa de bästa gångartshästarna. Prispengar är inte något som kuskar är bortskämda med. Vinner man SM (enbet) får man tex 1500 kr och då kostar tävlingen iaf det dubbla.

En körhäst behöver ha riktigt bra psyke. En häst som är stökig i vagnen blir farlig inte bara för sig själv och sin kusk utan också för omgivningen. Det är långt ifrån alla hästar som klarar av att vara körhäst. Jag skulle inte ha några betänkligheter att avla på en individ som visat att den fungerar framför vagnen om vi nu pratar mentalitet.
 
Sv: Sandakans avkommor

En lite uppdatering då. Jag har pratat med både Mattias Jansson, Flyinge och Fredrik Persson.
De säger alla såhär: Han gick emot skänkeln, hade ingen framåtbjudning, utan var "lite knäckt" Flyinge skickade honom till Tyskland för tillridning eftersom gielen inte redde ut det. Tyskarna piskade honom och det blev värre, sen kastrerades han, åkte till Fredrik som körde in honom och satte honom i fyrspannet för att få honom att bjuda-det hjälpte! Han hittade tryggheten, o gasen och tillbaka till hans fantastiska elasticitet och temperament. Han går dessutom som förlöpare!!

Självklart har vi en sandakanavkomma på samvetet. köpte honom som föl och sålde honom som fyraåring. Markne rekommenderade honom till hans elev när hon provtränade för honom. (Hon visade honom på kvalite, vi visade honom på treårs.
Han är 176 nu som sexåring. han var 173 på treårs och kvalitet, så han växte långsamt. Han hade oxå problem med framåtbjudning, men var å andra sidan gudasnäll, jobbade själv i en lite för hög form, kanske vårt fel. Vi är inte vana vid att våra treåringar bär sig själv, men så hade vi tömkört honom sen han var ett..

Han är en vacker stolt häst som idag tävlar både dressyr o hoppning.

filmklipp från när han är tre.
http://www.facebook.com/photo.php?v=485629312873&l=1159813387530191526

http://www.facebook.com/photo.php?v=10150156931642874&l=622875134243829405
 
Senast ändrad:
Sv: Sandakans avkommor

Kul att få lite mer info. Jag rider också en Sandakanavkomma, en rejäl och ganska lång häst, men med ett ädelt och mycket vackert huvud. En flott, vacker häst att titta på. Mycket snäll, inte känslig alls, utan tar det mesta med ro. Mycket trevlig mun, lätt att samla och korta sig utan att bli spänd. Tre jämna gångarter, hoppar snällt och gör sitt bästa, men har ett ganska svagt avstamp och hoppar lite otympligt.

På minussidan är att man kunde önska mer energi och mer vakenhet, har inte så mycket bjudning och behöver väckas lite med mycket tempoväxlingar för att bli på alerten. Har inte lika stort register framåt som tillbaka i gångarter, gångarterna är jämna men inte särskilt stora eller uttrycksfulla.
 
Sv: Sandakans avkommor

Kul och se lite film och höra lite mer info :)

Min fröken är nu 4 ½.
Lite skador(olyckor) har gjort att vi är efter i utbildningen.
Hon är trevlig och hade lite svårt i början och hitta bjudningen (unghäst)
men nu är hon en framåt och positiv fröken.
ca 1,70 bär sig själv och är allmänt trevlig och rida.
Hoppa har vi inte börjat med än men löshoppar gör hon, men kanske ingen blivande 1,60 häst men räcker för det jag vill ha iaf.
 
Sv: Sandakans avkommor

*kl

Har en sexårig Sandakanunge i stallet jag står i. Verkar vara en mkt snäll men otroligt känslig häst, såpass känslig att den tänder till på allt och är rentav besvärlig. Nervös. Mkt flockbunden och blir hysterisk om den lämnas själv inne eller tas in ensam i stallet etc. Det kan ju dock bero mkt på miljö, det vet jag inte, men det är inte en häst som faller mig i smaken temperamentsmässigt.
 
Sv: Sandakans avkommor

Nu kan jag presentera min Sandakan häst här också. Jag har ett sto f 2007 e Sandakan, som jag haft i några veckor nu. Jag är övervägande mycket nöjd med hennes temperament, utan att för den det säga att hon är helt okomplicerad!

Men det positiva är känsligheten, när man jobbar med henne är det ibland som om tankeöverföring verkar fungera! Det är en härlig känsla!

Sen är hon ett fuxstoO_o, strax över 160 cm, med ganska ordinär (ibland symaskin!) trav, men bra skritt och balanserad galopp. Lite kort och kompakt modell, antar att mödernet bidragit till detta.

Så för mig är hon en liten pärla, även om det nog krävs en del jobb för att få den där känsligheten med sig och inte emot sig. Hon gillar verkligen inte om jag blir arg på henne, då kan hon stirra upp sig totalt, så hon har gjort mig till en lugnare mer metodisk människa:p.
 
Sv: Sandakans avkommor

Jag har en väldigt trevlig valack 2007, efter Sandakan. Cool och guda-snäll, snygg i kroppen och bär sig själv. Kan bli lite lång, och man får väcka honom lite för att få ordentlig framåtbjudning, men han jobbar alltid på bra i normala gångarter och tar korrigeringar med ro.
Känns också som telepati emellan oss, gillar verkligen hans temperament. Åker alltid själv med honom på träningar o tävlingar o han är helt cool, kan binda honom utanför transporten när jag byter om o fixar utan problem.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
678
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
544
Senast: KattenJ
·
Övr. Hund Hej! Här kommer en lite konstig fråga. På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 464
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp