Sandakans avkommor

service

Trådstartare
Nyfiken på bilder/filmer beskrivning av era Sandakan avkommor.. allt ni kommer på :)

Ridbarhet, storlek, temprament mm.
 
Sv: Sandakans avkommor

Jag har ett sto efter Sandakan född -09. Egen uppfödning. Hon är mörkbrun och väldigt lik sin pappa fast mycket mer feminin :) Hon är knappt 160 cm än så länge men verkar växa långsamt. Om det sk. tattarmåttet stämmer bör hon bli ca 165 men jag är tveksam. Fast man vet ju aldrig! Hon kommer hur som helst alltid vara väldigt lätt i typen. Jag är å andra sidan bara 159 cm lång så det funkar ju bra ändå!

Hon är inte inriden men sutten på och hon är extremt lättlärd. Känslig fast på ett mycket positivt sätt. Hon gillar att lära sig nya saker men jag väljer att ta det lite lugnt. Vi jobbar en del från marken och hon fattar snabbt! Hon har ett härligt temperament men det är en mycket bestämd dam som man får behandla mycket vänligt men bestämt. Det har hon efter mor sin som är en riktigt tuff fuxmärr :P

Hon har fina gångarter och en takt i traven som är helt fantastisk! Tror att hon kommer ha väldigt lätt för sig på dressyrbanan bara jag fixar att matcha henne på ett bra sätt ;)

Att jag valt att inte rida in ännu är för att hon dels är född sent och inte har känts riktigt redo än. Och så har hon haft vargtänder som ställde till det lite och just nu går hon på kortisonbehandling för konstiga utslag. Så vi ligger typ 6-8 mån efter men det gör inget :) Hon ska inte säljas eller så utan hon blir min ridhäst med mål att rida medelsvår dressyr på.

Har du själv en Sandakan-häst?
 
Sv: Sandakans avkommor

Jag har tyvärr inte hört något gott om temperamentet. De jag känner till har haft problem/stora problem som börjat vid inridning.
 
Sv: Sandakans avkommor

Fast jag vet flera Sandakan-avkommor med mycket trevligt temperament! Men det verkar däremot som om många av dem är känsliga individer med en del nerv så det är nog till största del hanteringen som avgör hur de beter sig vid inridningen tex. Sen får man ju faktistk inte glömma att hästarna har en mamma också som dessutom är den som präglar avkommorna.... :grin:
 
Sv: Sandakans avkommor

Fast mycket av temperament är ärftligt. Jag har ett sto som har fyra avkommor efter tre olika hingstar. Helsyskonen är väldigt lika, de andra två med andra pappor olika och inte lika varandra heller.
 
Sv: Sandakans avkommor

måste verkligen hålla med om det!

mitt sto har 2 avkommor med olika pappor och dom är som natt och dag.. så olika både till utseende och temperamentet.

Så oavsett hur mkt stoet präglar sin avkomma kan hon inte förändra det genetiska.

vad gäller Sandakan har jag sett vackra avkommor men som sagt dåligt temperament.
 
Sv: Sandakans avkommor

Jag betvivlar inte ett ögonblick på att hingstens temperament har genomslag och att man ser att vissa hingstars temperament slår igenom mer än andra men jag tror att stoet har större betydelse än vad många tycks tro. Varför skulle man annars överhuvudtaget bry sig om vilken hingst man tar till vilket sto? Om det BARA är hingsten som har betydelse för hur avkomman blir skulle man ju kunna välja den hingst man tycker är bäst...

Sen tror jag att hanteringen från människan har ännu större betydelse! Se bara på dokumentären om Buck Brennahan (tror jag det stavas).

Om vi tar Sandakan-avkommorna tex som ju verkar vara känsliga individer med nerv (iaf de jag känner till) så tror jag att om de tas om hand av nervösa rädda personer så kan det bli total katastrof! Min skulle antagligen bli helt vidrig, precis som hennes mamma var första året jag hade henne (undrade vad i hela friden för monster jag fått hem). Men med lugn, konsekvent och bestämd hantering är hon underbar :love: det lilla hjärtat. Men hon hade lätt kunnat bli en rädd och otrygg nervös individ. Men det är min tro...
 
Sv: Sandakans avkommor

Har du någon bild eller film?:)



Angående tempramentet så har jag googlat en massa, och på youtube men dom flesta beskriver dom som relativt okomplicerade och lättlärda.
 
Sv: Sandakans avkommor

Vad är det för problem dom haft/har?
Som sagt så hittar jag faktiskt inget negativt skrivet från folk som äger avkommor själva...
 
Sv: Sandakans avkommor

Jag är tyvärr dålig på att ta bilder men har nu fått en ny kamera så jag kan göra ett försök och återkommer :)

En bekant till mig hade en Sandakan-avkomma på 5 år på bete hos sig denna sommarn och blev superförtjust i honom! Hennes kommentar efter att ha haft denna var att om hon ska köpa häst nångång ska det vara en efter Sandakan för det var den trevligaste häst hon ridig på länge :) Och att jag skulle vara lycklig som har det ;) Om man läser annonser och ser filmer på dem ser de supertrevliga ut tycker jag.
 
Sv: Sandakans avkommor

Hittade i alla fall en bild. Här är hon ett år och hon ser ungefär likadan ut :) Har inte vuxit jättemycket utan hon är fortfarande lite mindre än sin mor som står bakom.

th_Ellaettr_zpsf7a8c3fc.jpg
 
Sv: Sandakans avkommor

kl.

Har träffat 3 avkomor efter sandakan när jag jobbade som hovslagare.

Det dom hade gemensamt var att alla 3 var otroligt snygga men inte så stora och dom var totalt livrädda för allt och då tog till flygt och om det inte gick stälde de sig i ett hörn/vägg och skakade.

Alla 3 hade/har olika ägar och i olika stall.

Kram
 
Sv: Sandakans avkommor

Okej, att dom var så baserade du på vad ägarna sa eller egen upplevda händelser?
 
Sv: Sandakans avkommor

Okej, att dom var så baserade du på vad ägarna sa eller egen upplevda händelser?

Både och, man pratar en del under skoning och oftast hände det mer än en gång att hästarna flög i luften under skoning för att någon ting hände i omgivningen.

Nä Sandakan och Master hästar håller jag mej långt långt ifrån.

Kram
 
Sv: Sandakans avkommor

Men du, du frågade och jag svarade vad min o de i min bekantskapskrets anser och har erfarenhet av. Ledsen att våra erfarenheter är negativa, förstår att det är trist, men så är det.
 
Sv: Sandakans avkommor

Jag har tyvärr inte hört något gott om temperamentet. De jag känner till har haft problem/stora problem som börjat vid inridning.

Har jag också hört. Både om temperamentet generellt och vid inridningsbiten.

Jag är inte insatt, men blev inte Sandakan själv kastrerad just för hans temperament som var så besvärligt?
 
Sv: Sandakans avkommor

Från Ridsport

"Flyinge meddelar nu att 7-årige hingsten Sandakan 1078 kommer att tas ur avel och kastreras. Anledningen är att hästen är extremt hingstig, vilket hindrar honom som ridhäst.
I ett pressmeddelande berättar avelschefen Karl-Henrik Heimdahl om beslutet.
- Sandakan är en helt underbar dressyrhingst, som dock lider av att ha en mycket högt utvecklad könskaraktär och därmed en extrem hingstighet. Hingstigheten med ett mycket starkt revirtänkande och behov av total kontroll på sin omgivning gör att Sandakan inte mår tillräckligt bra. Detta förstärks ytterligare under avelssäsongen. Hingsten får därmed mycket svårt att fokusera på sin vidare dressyrutbildning. Vi har därför beslutat ta honom ur avelsverksamheten, och kommer snarast att låta kastrera honom. Det skapar mycket bättre förutsättningar för att han skall kunna utveckla den potential han har som en extremt begåvad ung dressyrhäst."
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
678
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
544
Senast: KattenJ
·
Övr. Hund Hej! Här kommer en lite konstig fråga. På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 464
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp