Sandakans avkommor 2009?

A

Amea

Hej!

Jag undrar om det finns någon som fick ett friskt föl efter Sandakan i år. Han betäckt ca 57 ston år 2008. Mitt sto som blev dräktigt med honom vid första försöket förra året, förlorade sitt föl i våras. Det föddes en månad för tidigt och dog efter två dagar. Stoet har betäckts redan 4 gånger i år med en annan hingst och inte blivit dräktigt. Jag misstänker att det är nåt annat som ligger bakom Sandakans kastration, inte att han var hingstig. En häst blir ju inte helt plötsligt dum när den är 8 år. Det är kanske någon sjukdom han överförde till ston? Jag är tacksam för era svar och funderingar.

MVH Amea.

Sv: Sandakans avkommor 2009?

Förlåt men hur tänker du nu?

Det är mer troligt att det är ditt sto som har problem eftersom hon inte blir dräktig.

Vad för sjukdom tror du skulle ha överförts som inte märks vid de rätt hårda kontroller som avelshingstar går igenom?

Hej!

Jag undrar om det finns någon som fick ett friskt föl efter Sandakan i år. Han betäckt ca 57 ston år 2008. Mitt sto som blev dräktigt med honom vid första försöket förra året, förlorade sitt föl i våras. Det föddes en månad för tidigt och dog efter två dagar. Stoet har betäckts redan 4 gånger i år med en annan hingst och inte blivit dräktigt. Jag misstänker att det är nåt annat som ligger bakom Sandakans kastration, inte att han var hingstig. En häst blir ju inte helt plötsligt dum när den är 8 år. Det är kanske någon sjukdom han överförde till ston? Jag är tacksam för era svar och funderingar.

MVH Amea.

Det ligger ingenting annat bakom Sandakans kastration än just den anledning Flyinge har angett. Jag har sett många friska avkommor efter honom!

/Student och anställd på Flyinge

Det ligger ingenting annat bakom Sandakans kastration än just den anledning Flyinge har angett. Jag har sett många friska avkommor efter honom!

/Student och anställd på Flyinge

Men jag frågade om ni har sett något föl som föddes 2009? Jag har också sett många friska avkommor efter honom men födda tidigare.

Jag vet en som fått ett snyggt levande och numera tre månader gammalt föl efter honom.

En häst blir ju inte helt plötsligt dum när den är 8 år.

Nej naturligtvis inte. Han har garanterat haft problem med sin hingstighet hela tiden och inte blivit lugnare med åldern.

Jag såg honom som fyraåring på hingstvisning och gillade inte alls vad jag såg temperamentsmässigt. Det är inte lätt för en hingst med hormoner som svallar över.

Nej naturligtvis inte. Han har garanterat haft problem med sin hingstighet hela tiden och inte blivit lugnare med åldern.

Jag såg honom som fyraåring på hingstvisning och gillade inte alls vad jag såg temperamentsmässigt. Det är inte lätt för en hingst med hormoner som svallar över.

Och nu står han i sin nya box som valack, och är så snäll att han skulle passa som skolhäst... :)

Det är kanske någon sjukdom han överförde till ston?
DU menar alltså att hingsten skulle överföra sjukdomar via den lilla dos sperma som insemineras, bara för att ditt föl dog efter 2 dagar?
HUR tänker du då? Eller att fölet har blivit defekt och smittat stoet med sin defekt?

Nej, du får nog leta orsak till att fölet inte klarade sig någon annan stans. Det kan finnas massor med orsaker till att fölen dör.

Vad skönt för honom !

Hoppas att ha kommer att få f ina framgångar på dressyrbanan framöver !

Och nu står han i sin nya box som valack, och är så snäll att han skulle passa som skolhäst... :)

Har han lyckats "bli valack" på bara en månad?
Vad skönt!
Står han i dressyrstallet nu eller var är han?
Jag var ju där i förra veckan, men var inte runt i stallarna en massa tyvärr.

Jag var på flyinge i söndags,och han stod i dressyrstallet och mumsade hö och såg väldigt nöjd och lugn ut:laugh:

Har han lyckats "bli valack" på bara en månad?
Vad skönt!
Står han i dressyrstallet nu eller var är han?
Jag var ju där i förra veckan, men var inte runt i stallarna en massa tyvärr.

Som ulle.j redan skrivit så står han i dressyrstallet nu. Och ja, det har gått förvånansvärt fort för honom att ändra sitt temperament! Självklart kan han än så länge inte gå nära ston osv, men det är helt klart stor skillnad. :)

Det låter väldigt långsökt att det skulle vara hingstens fel att stoet fölar en månad före utsatt tid och att ett prematurföl dör är heller ingen överaskning.

Är det taget bakterieprov på stoet?

Tanken att det är Sandakans fel att ditt sto inte blir dräktigt är nog väldigt väldigt långsökt.. ;) Däremot så kan mkt väl det faktum att stoet fölade för tidigt och att fölet var sjukt ha med det att göra. Har ni tagit bakterieprov på henne så hon inte är infekterad?

Ville bara påpeka att när vi hade en kastning så berodde det på navelsträngsomvridning förmodligen och fölet dog i magen, fullgånget, och stoet fick därefter en infektion. Tror inte att hon tagit sig igen om hon inte fått behandling ganska snabbt.

Även om ditt föl föddes levande så kan ju stoet kanske inte varit riktigt redo för fölning och därmed dragit på sig en infektion? Vad vet jag.

Kanske behöver ditt sto undersökas närmare?

Senast ändrad:

Jag har sett Sandakan varje år sen han godkändes, och min åsikt är att han bara har blivit mer och mer hingstig. Det har ju funnits en anledning till att Susane inge har ridit honom... Har oxå sett flertalet friska fök efter honom som är födda i år. Att ditt sto inte blir dräktigt beror sannolikt på händelsen med fölet och har nog inget med hingsten att göra. Jag harde själv ett sto som råkade ut för samma sak i våras och henne fick vi behandla upprepade gånger innan hon blev dräktig igen.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 223
Senast: ginnies
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 637
Senast: maria_b
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: Digbil
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 651
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?