Sv: Sancisco

Hjelpe meg, hvorfor er du så interessert i å rakke ned på Sancisco? :confused:
Du har for lengst fått frem ditt poeng med at DU synes de avkommene DU har sett var dårlige. Ja vel. Men det er DITT synspunkt, og dine evner til å vurdere kvaliteten på føll er det vel ingen her som kjenner. Eller er du dommer?
Og du har ingen grunn til å bli fornærmet når jeg vektleger oldenburgerforbundets uttalelser fremfor dine. Noe annet ville ha vært galskap! Jeg vet ikke hvem du er, du kan som nevnt være 16 år og aldri ha eid en hest for alt jeg vet...
Utover dine synspunkter på det du har sett, har vel heller ikke du mer å bidra med i denne diskusjonen. Teller ditt synspunkt mer enn andres siden du forsøker så hardt å motbevise det andre sier?

Hvorfor prøver du på død og liv å trekke kvalitetene til alle de føllene du IKKE har sett i tvil? Når resultater fra føllskuer og forbund tilsier at kvaliteten er meget høy? Du forsøker å få det til å høres ut som om han har "slumpet til" å få noen bra avkom, men at majoriteten er meget dårlige. Hadde dette vært tilfelle hadde han vel ikke blitt nominert av forbundet for sin føllårgang?? Kan du ikke bare vedgå dette, og innrømme at de føllene du har sett kanskje heller var unntaket enn regelen?

Og nivået på diskusjonen er det i alle fall ikke du som trekker opp, når du ber folk gå og leke i sandkassen fordi de reagerer på det du skriver. Jeg får heller ikke inntrykk av at du er seriøs hesteoppdretter ut fra det du skriver. Du fremstår mer som en hissig tenåring, dessverre...
 
Sv: Sancisco

Hjelpe meg, hvorfor er du så interessert i å rakke ned på Sancisco? :confused:
Du har for lengst fått frem ditt poeng med at DU synes de avkommene DU har sett var dårlige. Ja vel. Men det er DITT synspunkt, og dine evner til å vurdere kvaliteten på føll er det vel ingen her som kjenner. Eller er du dommer?
Og du har ingen grunn til å bli fornærmet når jeg vektleger oldenburgerforbundets uttalelser fremfor dine. Noe annet ville ha vært galskap! Jeg vet ikke hvem du er, du kan som nevnt være 16 år og aldri ha eid en hest for alt jeg vet...
Utover dine synspunkter på det du har sett, har vel heller ikke du mer å bidra med i denne diskusjonen. Teller ditt synspunkt mer enn andres siden du forsøker så hardt å motbevise det andre sier?

Hvorfor prøver du på død og liv å trekke kvalitetene til alle de føllene du IKKE har sett i tvil? Når resultater fra føllskuer og forbund tilsier at kvaliteten er meget høy? Du forsøker å få det til å høres ut som om han har "slumpet til" å få noen bra avkom, men at majoriteten er meget dårlige. Hadde dette vært tilfelle hadde han vel ikke blitt nominert av forbundet for sin føllårgang?? Kan du ikke bare vedgå dette, og innrømme at de føllene du har sett kanskje heller var unntaket enn regelen?

Og nivået på diskusjonen er det i alle fall ikke du som trekker opp, når du ber folk gå og leke i sandkassen fordi de reagerer på det du skriver. Jeg får heller ikke inntrykk av at du er seriøs hesteoppdretter ut fra det du skriver. Du fremstår mer som en hissig tenåring, dessverre...

*delvis knapplån*

Om du vill veta är jag inte domare så nej. Men jag har under flera år arbetat inom Hannover Verband och ibland inom Oldenburg Verband så joo jag är nog rätt insatt - och du jag är inte 16 år - men tro det du. Och jag tycker att diskussionen är på sandlådenivå när argumenten tryter och ni bara lyfter hingsten till skyarna och i princip anklagar mig för lögn för att jag säger vad jag tycker. Så gör inte vuxna människor, anser jag.

Jag är inte ute efter att som du uttrycker det "racka ner" på Sansisco. Avkommorna har inte imponerat på mig. Tydligen har de gjort det på dig, grattis. Det jag blir förbannad över är att man inte får tycka något här. Jag har även skrivit att jag gärna ändrar uppfattning, finns det så många fina föl så lägg som sagt var ut video för allmän beskådan. Tycker jag att de föl som jag sett har haft dåligt påskjut och dåligt ansatta halsar så ska jag plötsligt bevisa det och fram med fakta. :confused: Tror inte det, jag har annat för mig. TS frågade jag svarade. Detta påminner mycket om en diskussion om Stravinsky xx här på Buke för ett tag sedan.

Ja, jag tycker att era resonemang är häpnadsväckande. Vadå att jag ska hålla mig till fakta? Vems fakta? Oldenburger Verbands? Oldenburgerförbundet har alltså gett honom utmärkelsen enbart baserat på "en handfull" avkommor (flertal med premie). Är en handfull - vad fem stycken. Tror du själv att ett så stort förbund baserar något sådant på en handfull avkommor. Verkar konstigt tycker jag.
Mer troligt är i så fall att det är baserat på många fler avkommor (vilket jag tror). Jag har inga tvivel på att han har fått utmärkelsen om ni nu tror det. Men vet du? När jag åker ner till kansliet nästa gång ska jag försöka kolla upp vad han lämnat.

Har han då fått många avkommor borde han visst haft med avkommor på auktionerna. Hingstägare brukar göra mycket för att få avkommor (framförallt ur de första årgångarna) för att hingsten "ska synas". De brukar tom bjuda själv på fölen för att få upp priserna.

Auktioner i Tyskland - är som jag nog nämnt tidigare - en måttstock för marknaden. Vad som efterfrågas. Hur en ny hingst tas emot av köparna etc etc. Om EoG nu är insatt i tysk avel borde hon veta det tycker jag.

Framtiden får utvisa vad Sansisco lämnar. Jag blev som sagt var besviken när jag såg fölen, men jag kommer säkert se fler föl och kommer kanske att ändra mig. Jag hade stora förväntningar på avkommorna då Sansisco själv är en bra hingst. Men det betyder tyvärr inte alltid att de lämnar bra avkommor. Lägg som sagt var gärna ut filmer om ni hittar några.

Trots era kommentarer har jag ingenting emot hingsten även om ni tror det.


M
 
Sv: Sancisco

Nehe. Jag har i alla fall sett dåligt påskjut på avkommorna! Dessutom har jag inte kommenterat EoG: s fölbilder.

Nej, jag kommer inte att försöka få fram bilder på Sansisco föl. Varför då? Leta själv om det intresserar dig. Videoklipp kan du se på EoG hemsida. Det kan hon själv lägga ut här, men tvivlar på att så kommer ske :smirk:

Kan även passa på att tillägga att jag (trots Sansiscos fina avkommebedömning) inte sett en enda fölunge utagen till någon av Elitauktionerna där (de jag varit på). Hur kan det komma sig. De bästa fölungarna väljs ut, varför har inte han någon med?
Det jämfördes med Stedinger och Sir Donnerhall, de hade många avkommor som var uttagna. Konstigt tycker jag!

Än en gång: De fölungar jag sett har inte varit bra! Inte en enda av dem jag såg blev premie. De finns säkert men inte de jag sett. Det är skillnad på att se en fölunge på bild eller se den röra sig.

Jag har ingen lust att argumentera på denna nivå, fortsätt ni. De som vill avla på honom GÖR DET, jag väljer att inte göra det - efter sett hans avkommor. FÖR MIG finns det många mer intressanta hingstar!

Någon av alla extriörintresserade här kan väl starta en tråd och disskutera extriöra för/nackdelar, defekter, arvbarhet, kontra hållbarhet mm mm in absurdum. Där kanske det skulle kunna komma fram något konstruktivt :smirk:

M

Jag blir lite förvånad att min, så till synes oskylldiga undran rörde upp så starka känslor! Jag vill bara säga att om man inte tycker om hingsten så är väl det okey, men sluta skriva i tråden då. Jag tror att vi förstått att du inte gillar honom och hans avkommor, utan tycker bättre om Stedinger och Sir Donnerhall, valet är fritt. I så fall behöver du nog inte heller känna något "hot" från; vad andra anser, fina Sansiscos avkommor. Sedan är det ju bara att grattulera om du lyckas producera så fina och dyra fölungar. Vi andra hårt arbetande uppfödare här i Sverige är vanligtvis inte så privilegade vad gäller att få betalt.
Hoppas nu att tråden i stället kan fokusera på de som faktiskt har en avkomma och att de kan se för och nackdelar med dessa.:)
 
Sv: Sancisco

Jag blir lite förvånad att min, så till synes oskylldiga undran rörde upp så starka känslor! Jag vill bara säga att om man inte tycker om hingsten så är väl det okey, men sluta skriva i tråden då. Jag tror att vi förstått att du inte gillar honom och hans avkommor, utan tycker bättre om Stedinger och Sir Donnerhall, valet är fritt. I så fall behöver du nog inte heller känna något "hot" från; vad andra anser, fina Sansiscos avkommor. Sedan är det ju bara att grattulera om du lyckas producera så fina och dyra fölungar. Vi andra hårt arbetande uppfödare här i Sverige är vanligtvis inte så privilegade vad gäller att få betalt.
Hoppas nu att tråden i stället kan fokusera på de som faktiskt har en avkomma och att de kan se för och nackdelar med dessa.:)

Jag slutar gärna att skriva i tråden, men jag måste få försvara mig när andra anser att jag inte kan tycka så, eller hur? Sålänge ni ger f**n i mig så struntar jag med glädje i detta - tro mig! Du frågade faktiskt om någon hade åsikter om hingsten, om du ville höra negativa elle positiva saker framgick inte :D . Jag ber om ursäkt om du bara ville höra positiva saker. Visste inte heller att tråden var till för dem som har en avkomma efter honom, vilket du tydligen vill nu då. I så fall kanske tråden skulle ligga på Gnägg i stället.

Ärlig talat är jag inte så förstjust i Stedinger / Sir Donnerhall heller ;) De var bara att de kom på tal. Båda lämnar dock otroligt fina avkommor om man lägger på (för dem) rätt ston.

Jag tycker att det är otroligt synd att det inte går (eller är svårare) att få betalt för bra hästar här hemma, vi har mycket bra hästar här också. Vad gäller att få betalt för mina hästar/föl så är jag mer än nöjd. Mitt tips till att få ut pengar för sitt jobb är att använda toppstammade prestation ston i aveln och till det plussa på en topphingst.

Än en gång, ber om ursäkt för att jag skrev något negativt i Sansiscos hyllningstråd. Lycka till med din egen fina avkomma!

M
 
Sv: Sancisco

Förlåt, men varför frågar du om åsikter om hingsten om du inte vill ha svar?

Klart jag vill ha svar, vilket jag också fått, men jag tyckte att tråden fastnat lite på aktioner och halsar hit och dit. Men man får tycka och tänka vad man vill, inte sant?
 
Sv: Sancisco

Jag slutar gärna att skriva i tråden, men jag måste få försvara mig när andra anser att jag inte kan tycka så, eller hur? Sålänge ni ger f**n i mig så struntar jag med glädje i detta - tro mig! Du frågade faktiskt om någon hade åsikter om hingsten, om du ville höra negativa elle positiva saker framgick inte :D . Jag ber om ursäkt om du bara ville höra positiva saker. Visste inte heller att tråden var till för dem som har en avkomma efter honom, vilket du tydligen vill nu då. I så fall kanske tråden skulle ligga på Gnägg i stället.

Ärlig talat är jag inte så förstjust i Stedinger / Sir Donnerhall heller ;) De var bara att de kom på tal. Båda lämnar dock otroligt fina avkommor om man lägger på (för dem) rätt ston.

Jag tycker att det är otroligt synd att det inte går (eller är svårare) att få betalt för bra hästar här hemma, vi har mycket bra hästar här också. Vad gäller att få betalt för mina hästar/föl så är jag mer än nöjd. Mitt tips till att få ut pengar för sitt jobb är att använda toppstammade prestation ston i aveln och till det plussa på en topphingst.

Än en gång, ber om ursäkt för att jag skrev något negativt i Sansiscos hyllningstråd. Lycka till med din egen fina avkomma!

M

Det klart att du får försvara dig, och nej jag var inte bara ute efter positiva kommentarer, men det kändes som om tråden fastnat lite, tackar dock för att få tipset att han kan lämna dålig hals ansättning och bör nog inte väljas till ston med dålig hals och dåligt bakskjut. Detta är bra tips och kommentarer, konstruktivt. Jag ska också ta med det i övervägandet i mitt val. Jag har dessutom ett ungt sto, så vi får se hur jag gör. Tycker dock att han ser fin ut och en del av fölen är väldigt fin! Lycka till med aveln och jag måste bara av nyfikenhet fråga vilka hingstar du tycker om?:banana:
 
Sv: Sancisco

Hittade denna gamla tråd, hade varit intressant att veta vem den här Mickaela verkligen var. Med facit i hand tävlar Sancisco internationell Grand Prix dressyr, är elitpremierad och fick ett fantastiskt första blup här i Sverige. Den första avkomman vi själv gjorde, sir Cisco, är idag godkänd hingst i Tyskland, Norge, Danmark (ettstolicens). Han var finalist (fälttävlan) i Bundeschampionatet som 5-åring, kvalad även som 6-åring, uttagen till unghäst-VM, kvalad i år till NM och unghäst-VM, och de satsar på OS. Flera av de svenskimporterade avkommorna har haft stora framgångar i Falsterbo och Breeders och tävlar idag svår dressyr, tex Strolchi och Primero Hit.
Sancisco hade en avkomma med i unghäst-VM i dressyr i augusti som placerade sig i finalen.
Tyvärr är han såld idag (ryktet säger 1,7 miljoner euro) och inte i avel, nya ägarna har också ensamrätt på den frysta sperman.
Jag tror bara det är Sir Cisco som är i avel av hans söner idag, och även han förbättrar avkomman avsevärt både vad gäller typ, halsansättning och gång. Vi har en tvååring här som var fantastisk som föl men i dagsläget inte är klar för premiering, det verkar som om de kan vara lite sena i sin utveckling.
Vi som trodde mycket på Sancisco fick rätt ;)
 
Sv: Sancisco

Jag tror bara det är Sir Cisco som är i avel av hans söner idag, och även han förbättrar avkomman avsevärt både vad gäller typ, halsansättning och gång. Vi har en tvååring här som var fantastisk som föl men i dagsläget inte är klar för premiering, det verkar som om de kan vara lite sena i sin utveckling.
Vi som trodde mycket på Sancisco fick rätt ;)

Jeg vet lite om Sancisco, men jeg har en Sir Cisco-åring, som jeg er meget fornøyd med! De kan nok være litt sene i utviklingen ja, det var jo Cisco også. Men han har blitt edel, langbeint og med lang, flott hals akkurat som sin pappa, som har preget i hvert fall dette avkommet i veldig høy grad eksteriørt. Gangartene ser veldig bra ut med stort pluss for galoppen, som jeg også ville forbedre fra mammaen.

Det er også en veldig vennlig hingst, høflig og lettlært, prater like mye som pappa men har fått sine gode sider fra både mamma og pappa :)
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
653
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 250
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: Roheryn
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp