Sv: Sancisco

Du tycker det är ''B'' hans första avkommor,som säljs för den prisklassen?

En sak har du lärt mig hur ''extremt'' olika vi ser på extriörer . jag skulle gärna vilja att du lägger ut en bild på avkommor du tycker har bra halsansättning.för det skulle vara kul att förstå vad du menar när du säger att Sansisco fölen har dåliga halsar.
kan du inte slänga ut en bild på nått föl så jag får se.¨

Och så undrar jag vad det ''dåliga'' med halsarna är???

Tittar man på dom bilderna så ser dom ut att ha ett bra påskjut.
Och härliga halsansättningar.

Ja jag tycker priserna är B, men de brukar avspegla kvaliteen på fölen och marknadens förväntningar på hingsten. Är det euro priserna är det bra, då är det Sir Donnerhall klass.
Känner du till marknaden på bra föl i Tyskland?

Menar du foton på avkommor till Sansisco så har jag inga. Fotar inget som inte intresserar mig.
Kan säkert rota fram ett foto på ett annat dåligt föl om du vill. Dålig halsansättning är - just dålig halsansättning. Lågt ansatta halsar, i vissa fall hjorthalsar / "helikoptermodell". Gillar inte jag, men det finns säkert människor som söker sådana.

Än en gång - jag skriver vad jag tycker och efter mina erfarenheter. Vad har ni för problem med det? Vill ni försvara eller till och med använda honom. Gör det!

M
 
Sv: Sancisco

Här är två exempel på halstyper jag sett på de tyska fölvisningarna efter ovan nämnda hingst:

Lågt ansatt hals:

Lgtansatthals.jpg


Jag kan acceptera en något lägra ansatt hals på en hopphäst men på en dressyrhäst är det ett stort no no för mig. Tyvärr har jag sett alltför många avkommor för att tro på slumpen.

Tunn hals:

Tunnhals.jpg


Sett flera med tunna halsar också, men lågt ansatta halsar har varit helt klart överrepresenterat.

M
 
Sv: Sancisco

Priserna är i kronor, och de föl som jag lagt ut bilder på finns i Sverige och i Norge idag + några till. Det ska bli oerhört spännande att få följa dessa individer i framtiden. Det enda fölet vi fick e Sancisco i år exporterade vi till tyskland och fick rätt bra betalt för. Han hade 9 på sin gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Sancisco

Ha, föl nr 4 är mitt, hämtad för en vecka sedan och redan hemmastadd, den mest urtrevliga individ jag träffat, pigg och vaken men stencool, älskar att bli borstad och när någon grejar med honom, då glömmer han att äta och står bara och njuter!

Hans exteriör är definitivt hans största tillgång just nu, gången har vi inte sett så mycket av än... i leran...
 
Sv: Sancisco

Funderar lite... hingsten gör ju inte hela fölungen, jag kan tänka mig att man använt Sansisco till en del ston med svag överlinje som typförbättrare. Även om han själv är av god typ kan han kanske inte uppväga alla exteriöra brister hos stona...
 
Sv: Sancisco

Om du sett 25 Sanciscoavkommor så vet du också varför de är regade i Mecklenburg. Frågan är var du har varit och sett så dåliga Sanciscoföl. För det måste finnas en grupp ston någonstans som förärver sig extremt dåligt.
I slutringen på elitfölchampionatet i just Mecklenburg var de andraplacerade hingstfölen båda efter Sancisco och även bland stofölen var 2 st. Det var 31 % av de föl som var med där (för dem som inte vet så är slutringen = finalen)
Saphira som Stinemor ovan har vann det regionala fölchampionatet, och hingstfölet överst kom 4:a i ett dressyrfölchampionat, där även vinnande fölet var efter honom, liksom den andra 4:e placerade och även nr 6.
Vad gäller priserna så tror jag att en svensk "vardagsuppfödare" inte kan förvänta sig att få så mycket pengar för sitt föl som vad en del av dessa kostat.
Kritiserar man en hingst så får man räkna med att få mothugg om folk inte har samma uppfattning eller hur?
 
Sv: Sancisco

Om du sett 25 Sanciscoavkommor så vet du också varför de är regade i Mecklenburg. Frågan är var du har varit och sett så dåliga Sanciscoföl. För det måste finnas en grupp ston någonstans som förärver sig extremt dåligt.
I slutringen på elitfölchampionatet i just Mecklenburg var de andraplacerade hingstfölen båda efter Sancisco och även bland stofölen var 2 st. Det var 31 % av de föl som var med där (för dem som inte vet så är slutringen = finalen)
Saphira som Stinemor ovan har vann det regionala fölchampionatet, och hingstfölet överst kom 4:a i ett dressyrfölchampionat, där även vinnande fölet var efter honom, liksom den andra 4:e placerade och även nr 6.
Vad gäller priserna så tror jag att en svensk "vardagsuppfödare" inte kan förvänta sig att få så mycket pengar för sitt föl som vad en del av dessa kostat.
Kritiserar man en hingst så får man räkna med att få mothugg om folk inte har samma uppfattning eller hur?

Jag har inga problem med mothugg. :D Jag säger vad jag tycker och angående priserna så låg åtminstone ett på mina "slump priser" och några stycken var och nafsade på dem 35 000 = drygt 3000 euro. Jag förstår att du inte vill att någon säger något negativt då du själv "slumpar" bort avkommor till honom. På den ena du har video på kan man se vad jag menar, dålig bakbensaktivitet. De andra kan jag inte säga något om, kunde tyvärr inte öppna videon.

Varför skulle inte en "vardagsuppfödare" kunna förvänta sig att få betalt? Speciellt om de då använder en sådan bra hingst som tex du anser Sansisco vara (som förärvare)?

Angående tex Sir Donnerhall gick hans dyraste föl för 45 000 euro och inget föl under 10 000 euro på den auktionen jag var på. Så visst får man vad man betalar för.

Statisken för honom på championatet som du presenterar ser ju bra ut. Tyvärr sitter bilden på de föl jag sett inetsat. Vet du på ett ca hur många ston han betäcker per år?
Hur har han förärvt sig i Oldenburg? Konkurransen är större där än i tex Mecklenburg.

M
 
Sv: Sancisco

Nu pratar vi inte om auktioner i Verden eller Vechta. Dessa auktioner speglar inte verkligheten i Tyskland. Jag kan skaffa fram ett Sir Donnerhall föl för 2000 euro om du vill ha det också. Och 35 000,- = nästan 4000 euro.
Du föder ju själv upp hästar, får du verkligen ut dessa astronomiska priser?
Ja, Sancisco förärver sig lika bra i Oldenburg som i Mecklenburg. Uttagningen (3 oldenburgerhingstar totalt) till den utmärkelse han kan få är just för hans nedärvning av överlinje, halsansättning och rörelser.
Mecklenburg har inga auktioner alls, det är ett förbund väldigt likt ASVH, och som man kan associera till svenska förhålladnen vad gäller priser på hästar och dyl.
Och allvarligt talat ett föl är inte värt de astronomsika summor du nämner. Det fnns ingen vanlig männsika som har råd med det.
Sancisco är ung, och ägs inte av någon av de "stora" uppfödarna i Tyskland. Han är stationerad i gamla öst, har inte hunnit göra så mycket väsen av sig i Bundeschampionat etc. Han har bara en årgång född ännu (betäckte mellan 50-75 ston förra året) Dessutom har, Mecklenburg, som jag nämnt tidigare, och som du borde vet, inte den status som tex Hannoveranerförbundet har.Och inga penningstinna amerikaner/Schockemöhle mfl som har pengar att strö på en auktion.
Och momsen på tyska hästar är bara 7 %, vilket alltså gör att en tysk uppfödare får behålla mkt mer av köpeskillingen gentemot sin svenska kollega.
 
Sv: Sancisco

Jag får bra betalt för mina föl. Jag har bra ston som jag lägger på med bra hingstar, får då bra föl som jag kan ta bra betalt för. För mig en enkel ekvation. Skulle aldrig sälja ett föl under 5-6000 euro. Jag vet vad jag har för föl!

Momsen i Tyskland tycker jag om. :D Vi har våra ston i Tyskland (billigare uppehälle), betäcker med fina hingstar och får dessutom riktigt bra betalt för fölen. Marknaden är mycket bättre där. Det jag menar är att jag tycker att priserna på Sansiscos avkommor är dåliga och de brukar spegla marknadens intresse. Har du ett bra sto kan du regga henne i tex Oldenburg, få Oldenburgreggade föl och låta dem gå på auktionerna.
Jag kan också hittta Sir Donnerhall föl billigt, Sandro Hit föl också, men de är helt enkelt inte bra.

Jag avslutar diskussionen nu. Jag tycker inte om hingsten, för mig är han en besvikelse i aveln. Förstår att du vill lyfta fram honom då du säljer billiga föl efter honom. Jag tror inte att han kan föra aveln framåt, det finns många bra hingstar i Tyskland som förärver sig mycket mycket bättre (vilket du säkert har åsikter om också!).

Trevlig Lucia!

M
 
Sv: Sancisco

Jag vet ju att du inte tänker svara mer, men man låter inte ett oldenburgerföl gå en auktion, man blir utvald, fast det vet du väl redan. Att rega sina ston i Oldenburg och bo i Mecklenburg är visst ett alternativ, men då har du bara ett tillfälle att visa ditt föl, ett tillfälle att visa ditt 3-årssto. Använder de sig av Mecklenburgerförbundet har de många fler tillfällen till detta, något jag också skulle föredra.
Det förvånar mig att du momsar dina hästar i Tyskland överhuvudtaget, det är det inte många småuppfödare som gör, och att vara svensk med ett företag i Tyskland är ytterst komplicerat och ovanligt.
Jag håller fortfarande inte med dig vad gäller fölpriser, de föl som säljs utanför auktionerna kostar inte mer, även om de är bra.
Och om du har ett bra koncept så grattis till dig, men för de allra flesta är det inte så.
Jag försvarar inte Sancisco bara för att jag har förmedlat föl efter honom, jag tycker det ÄR en bra hingst oavsett. Det har inget ekonomiskt intresse alls.
Vad gäller Sandro Hits "dalande" popularitet så läs sista nr av Züchterforum.
 
Sv: Sancisco

Mickaela.

Hur i hela friden skall jag kunna ta dig för att vara en seriös uppfödare när du uttrycker dig om att en hingst som fått 1!! årgång föl ( som dessutom hövdat sig mycket bra på visningar) som en besvikelse i aveln? :confused: Att uttrycka sig om förärvning i det tidiga skedet känns ju bara skrattretande.



Detta dessutom när hingsten i fråga blivit uttagen som en av tre som en lovande förvärvare av oldenburg förbundet, samt vunnit 30 och 70 dagars provet. (där även tempramentet vägs in.)


Jag vet inte vem du är, men på grund av dina påstående skulle jag bli ärligt förvånad om du är en dag över 16 år och äger någon häst överhuvudtaget.....

Förövrigt så undrar jag vad din små svartvita teckningar har med sanciscos förärvning att göra? Skall man debattera skall man göra det med fakta, var är din?
 
Senast ändrad:
Sv: Sancisco

Mickaela.

Hur i hela friden skall jag kunna ta dig för att vara en seriös uppfödare när du uttrycker dig om att en hingst som fått 1!! årgång föl ( som dessutom hövdat sig mycket bra på visningar) som en besvikelse i aveln? :confused: Att uttrycka sig om förärvning i det tidiga skedet känns ju bara skrattretande.



Detta dessutom när hingsten i fråga blivit uttagen som en av tre som en lovande förvärvare av oldenburg förbundet, samt vunnit 30 och 70 dagars provet. (där även tempramentet vägs in.)


Jag vet inte vem du är, men på grund av dina påstående skulle jag bli ärligt förvånad om du är en dag över 16 år och äger någon häst överhuvudtaget.....

Förövrigt så undrar jag vad din små svartvita teckningar har med sanciscos förärvning att göra? Skall man debattera skall man göra det med fakta, var är din?

Joo du. Blir det personpåhopp går jag gärna in i tråden. Nu är jag riktigt förbannad. Vem f**n är du? Jag föder upp hästar som jag får bra betalt för. Jag ser alla nya hingstars första årskullar och jag åker bla runt på sk brennterminen när fölen bedöms och brännmärks så visst ser jag föl. Angående hingstars första fölårgång kan jag berätta att i Holland är det många oroliga hingstägare när avelskommissionen åker runt och tittar/bedömmer hingstens första årskull. Ska han vara kvar i aveln eller inte? Ja det beror på fölen. Så visst kan man bedömma en hingst på hans första föl!! är du så okunnig är det ditt problem - inte mitt! Så hoppa på någon annan du - här har du hoppat på fel kvinna!

Mina små svartvita teckningar - som du så fint beskriver dem - visar på vad en lågt ansatt hals är. Jag blev tillfrågad att visa ett föl med ett sådant fel som de föl jag sett efter Sansisco. Därav de insatta bilderna!

Av ditt inlägg att dömma så tycker jag att du verkar vara fruktansvärt okunnig för att uttala dig i ärendet. Men du kanske har en avkomma efter honom också!

Gå du ut och fortsätt leka i sandlådan du!

M
 
Sv: Sancisco

Mickaela. Förövrigt så undrar jag vad din små svartvita teckningar har med sanciscos förärvning att göra? Skall man debattera skall man göra det med fakta, var är din?


Förstår inte vilken fakta jag måste presentera. Frågan var vad vi tyckte om Sansisco. Jag svarar med att de föl JAG sett inte sett bra ut. Ska jag presentera fakta då? Ring till förbundet själv om du intresserad dig så.

Jag har sagt vad jag tycker!

M
 
Sv: Sancisco

Det er synd at Mickaela har sett så mange (etter hennes syn) dårlige føll etter Sancisco. Men når Oldenburgerforbundet nominerer han som en av tre til årets beste føllårgang- da velger i alle fall jeg å vektlegge deres vurderinger fremfor hennes!! :smirk:
 
Sv: Sancisco

Det er synd at Mickaela har sett så mange (etter hennes syn) dårlige føll etter Sancisco. Men når Oldenburgerforbundet nominerer han som en av tre til årets beste føllårgang- da velger i alle fall jeg å vektlegge deres vurderinger fremfor hennes!! :smirk:

Oh en ny användare :smirk: . Välkommen!

Kan börja med att säga att jag kan bedömma ett bra föl och ett mindre bra, tack!

Jag tycker också att det är synd att jag bara sett dåliga föl efter honom. Jag har heller inte motsatt mig att han fått utnämningen av Oldenburgerförbundet. Toppen! Då har han lämnat något bra (OBS ej ironisk).

Frågan var fortfarande vad vi tyckte om hingsten och jag har tyvärr bara sett mindre bra avkommor. Men uppenbarligen har han lämnat bra också - det har jag inte sagt! Men de jag sett har inte varit bra!

Konstigt att det verkar vara så många här som förstår så sakta!

EoG som har sådana kontakter gällande Sansisco, lägg in några bra videor på Sansisco föl. Den på din hemsida (den videon jag kunde se) representerar vad jag sagt om att de föl jag sett ej "kommer bakifrån". Jag har inga problem att ändra uppfattning utan utgår från egna erfarenheter, dvs de föl jag sett!
ÄN EN GÅNG JAG BERÄTTAR VAD JAG SETT UR HANS FÖLÅRGÅNG! Tycker ni inte om det - trist!

Skulle gärna se lite fina föl röra sig bra efter honom ( inte heller det ironiskt).

M
 
Sv: Sancisco

jag vill se en bild på en riktigt hæst som du sæger har bra halsansættning.

o sen skulle ja vilja att du visa mig en bild på en sancisco avkomma med dålig hals.

skulle vara kul att se vad du menar
 
Sv: Sancisco

jag vill se en bild på en riktigt hæst som du sæger har bra halsansættning.

o sen skulle ja vilja att du visa mig en bild på en sancisco avkomma med dålig hals.

skulle vara kul att se vad du menar

Som jag skrev tidigare har jag inte fotat någon Sansisco avkomma. Med risk för att låta bitsk (vilket inte är meningen) så fotar jag inte föl som jag inte gillar. Varför skulle jag det? För att kunna bevisa för Buke att jag sett dåliga föl?

Alla som är inne på avel borde veta hur en dålig (i detta fallet lågt ansatt hals) ser ut. Annars anser inte jag att man är en seriös uppfödare.

Hinner inte nu, men ska fixa fram några bilder på bra halsar.

M
 
Sv: Sancisco

Som jag skrev tidigare har jag inte fotat någon Sansisco avkomma. Med risk för att låta bitsk (vilket inte är meningen) så fotar jag inte föl som jag inte gillar. Varför skulle jag det? För att kunna bevisa för Buke att jag sett dåliga föl?

Alla som är inne på avel borde veta hur en dålig (i detta fallet lågt ansatt hals) ser ut. Annars anser inte jag att man är en seriös uppfödare.

Hinner inte nu, men ska fixa fram några bilder på bra halsar.

M

Såklart ja vet vad lågt ansatt hals ær.
Men ja skulle vilja se bilder på hans avkommor som har det.
Inte nån av dom som EoG visar har dåliga halsar.
kanon fina individer på alla dom bilderna.

O dåligt påskjut har inte ja sett på nån av dom sansisco avkommor ja sett iaf.

førsøkt ta fram bilder så får ja se vad du menar med Sancisco avkommor med dåliga halsar o gærna en video klipp på en sancisco med dåligt påskjut
 
Sv: Sancisco

Såklart ja vet vad lågt ansatt hals ær.
Men ja skulle vilja se bilder på hans avkommor som har det.
Inte nån av dom som EoG visar har dåliga halsar.
kanon fina individer på alla dom bilderna.

O dåligt påskjut har inte ja sett på nån av dom sansisco avkommor ja sett iaf.

førsøkt ta fram bilder så får ja se vad du menar med Sancisco avkommor med dåliga halsar o gærna en video klipp på en sancisco med dåligt påskjut


Nehe. Jag har i alla fall sett dåligt påskjut på avkommorna! Dessutom har jag inte kommenterat EoG: s fölbilder.

Nej, jag kommer inte att försöka få fram bilder på Sansisco föl. Varför då? Leta själv om det intresserar dig. Videoklipp kan du se på EoG hemsida. Det kan hon själv lägga ut här, men tvivlar på att så kommer ske :smirk:

Kan även passa på att tillägga att jag (trots Sansiscos fina avkommebedömning) inte sett en enda fölunge utagen till någon av Elitauktionerna där (de jag varit på). Hur kan det komma sig. De bästa fölungarna väljs ut, varför har inte han någon med?
Det jämfördes med Stedinger och Sir Donnerhall, de hade många avkommor som var uttagna. Konstigt tycker jag!

Än en gång: De fölungar jag sett har inte varit bra! Inte en enda av dem jag såg blev premie. De finns säkert men inte de jag sett. Det är skillnad på att se en fölunge på bild eller se den röra sig.

Jag har ingen lust att argumentera på denna nivå, fortsätt ni. De som vill avla på honom GÖR DET, jag väljer att inte göra det - efter sett hans avkommor. FÖR MIG finns det många mer intressanta hingstar!

Någon av alla extriörintresserade här kan väl starta en tråd och disskutera extriöra för/nackdelar, defekter, arvbarhet, kontra hållbarhet mm mm in absurdum. Där kanske det skulle kunna komma fram något konstruktivt :smirk:

M
 
Sv: Sancisco

Du har verkligen fastnat i dina auktioner.
Som jag skrev ovan har inte Mecklenburgerförbundet någon sådan, och ägaren har valt att inte visa fram Sancisco för Hannoveranerförbundet, så där kan inte avkommorna väljas. De avkommor som är regade oldenburg är endast en handfull (flertalet med premie), medans Stedinger, Sir Donnerhall mfl har sina största föl regade där.
Kan du inte vara snäll och berätta var du varit på "Brenntermin" och tittat på Sanciscoföl, både jag och hingstägaren är mycket intresserade av det, det hjälper ju henne i förslag av hingst om hon vet vilka ston han förärver sig så väldigt illa.
Tyvärr har jag inte möjlighet att spara video på sålda hästar för jag har inte obegränsat med plats på mitt webhotell, men jag skickar gärna via e-mail.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
653
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 250
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: Roheryn
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp