Sv: Sancisco

Åh :love:
Jag kan inte mer än säga att jag är förälskad.
Verkligen synd att han inte finns tillgänglig i sverige...
 
Sv: Sancisco

Jag har sett en del föl efter honom i Tyskland och jag hade hoppats på bättre avkommor. Jag tycker att de har dåliga halsansättning och dåligt påskjut.
Men det är min personliga åsikt!

M
 
Sv: Sancisco

Avkommorna kan tydligen vara väldigt skarpa. Har hört att Sansisco själv är väldigt skarp.
Tycker dock att de avkommor jag sett rör sig bra.
 
Sv: Sancisco

Pratar vi om samma hingst här eller?
Jag har sett åtminstone 20 alla med samma fantastiska halsansättning och rörelser.
De har varit jättetrevliga att hantera. Och det är pappa med. Han har vunnit både 30- och 70-dagarsprovet. Naturligtvis kan han bli hingstig och protestera som alla hingstar, men att han nu som 5-åring vinner M dressyr är väl ändå ett tecken på en förstklassig häst.
ScooterPU1W1257.jpg

Santa%20Maria.jpg

sissy.jpg

SaimenPU1W4315.jpg
 
Sv: Sancisco

Självklart måste väl även han lämna ok föl. Men min erfarenhet är att de jag sett har varit dåliga halsar och dåligt påskjut. Humöret på vare sig honom elller avkommorna har jag inte kommenterat dock. MEN jag har liksom Lussitago hört att avkommmorna kan vara skarpa. Men det är i mitt fall rykten så det lämnar jag med det....

Problemet är att det så lätt uppstår ryktes spridning mest gällande temperamentet på hingstarna. Man ska dock inte glömma att det behövs "nerv" på tävlingshästarna, därför kan den diskussionen bli lite skev då "fritiditsmullen Mona" vill ha en trevlig skogshäst med ball stam!
Alla vill ha en sportbil men hur många klarar av den? Det var inte riktat mot Sansisco utan generellt..

M
 
Sv: Sancisco

Tycker de ser trevliga ut i både typ och halsansättning.

Vad är det för stam på Sansisco?
 
Sv: Sancisco

Sancisco är e Sandro Hit-Rohdiamant-Grundstein.
Jag har lite svårt att förstå att hans avkommor skulle vara skarpa, de äldsta är 9 månader gamla, och de 13 som funnits här hos oss har varit supertrevliga, på alla sätt och vis. Och jag tror att de nya ägarna håller med mig.
Faktum är att Sancisco var en av 3 hingstar som togs ut av oldenburgerförbundet för att få en utmärkelse för sin fantastiska första fölårgång.
Jag har faktiskt inte sett ett Sanciscoföl med dålig halsansättning, så jag skulle gärna se en bild eller två.
Jag tror det är en hingst som skulle passat våra svenska ston alldeles utmärkt
35_VerbandPU1W9524.jpg

Saphira.jpg

spirit.jpg

SundownerPU1W9177.jpg
 
Sv: Sancisco

Sancisco är e Sandro Hit-Rohdiamant-Grundstein.
Jag har lite svårt att förstå att hans avkommor skulle vara skarpa, de äldsta är 9 månader gamla, och de 13 som funnits här hos oss har varit supertrevliga, på alla sätt och vis. Och jag tror att de nya ägarna håller med mig.
Faktum är att Sancisco var en av 3 hingstar som togs ut av oldenburgerförbundet för att få en utmärkelse för sin fantastiska första fölårgång.
Jag har faktiskt inte sett ett Sanciscoföl med dålig halsansättning, så jag skulle gärna se en bild eller två.

Sorry, har inga bilder. Tar inte bilder på föl jag inte gillar.. :angel:

Jag tycker fortfarande inte om varken hingsten eller hans avkommor. Sandro Hit lämnar hästar med mycket liten förmåga till samling vilket tyskarna själva nu märkt. Han är inte alls lika populär längre. Det ska dock bli spännande att se när Sandro Hitarna kommer upp lite mer i åldern. Se bra ut och "sprätta" med frambenen vinner man inga svår klasser med. Men vi får se...

Rohdiamant - Grundstein däremot är mer tilltalande för mig. Iom att det är du som marknadsför hingsten kanske det är lite opassande att du slänger ut bilder på avkommorna och puffar för hur bra de är. Sedan tror jag att just Sansisco kommer lite på sidan av eftersom hans avkommor ofta slumpas bort för 2-3 000 euro. Du får inte ett bra föl för de summorna enligt min mening.

Det som talar för Sansisco är att han verkar kunna bli en bra tävlingsindivid. Men å andra sidan är många Sandro Hitare det - frågan är hur många som kan gå hela vägen!

M
 
Sv: Sancisco

Eftersom Sancisco inte är godkänd i Sverige, kan man väl knappast tala om marknadsföring, men visst kan jag ordna både färsk och fryst sperma på honom. Det var väl inte det den här tråden handlade om. Jag har helt enkelt lagt ut de bilder jag har på avkommor, de är inte sorterade för att vara de bästa. Jag har flera men de finns inte på nätet någonstans.
De här fölen har inte kostat 2-3000 euro något av dem.
Föl nr 1,2 och 4 kostade 35 000,-
Nr 3 70 000,-
nr 5 28 000,-
Nr 6 55 000,-
Nr 7 60 000,-
Nr 8 45 000,-
Det är bra betalt tycker jag.
Eftersom fölen i flesta fall är regade i Mecklenburg och inte något av de stora populära förbunden, är priserna lägre, även på riktigt bra föl.
Var är inte Sandro Hit-blodet intressant längre? Sir Donnerhall tex betäcker riktigt många ston, Stedinger mfl likaså.
 
Sv: Sancisco

Jag tycker att han verkar vara mycket trevlig och bilderna på avkommorna ser bra ut! Fina gångarter ser de också ut att ha! Han är ju inte så gamal själv ännu, men har hävdat sig bra i tävlingsamanhang vad jag förstår. Ang temperament så ämnar jag inte avla fram skogshästar utan sporthästar, då får man även ta lite temperament! Sen ska de naturligtvis vara hanterbara, men det verkar ju både han och avkommorna vara?!
 
Sv: Sancisco

Du är hjärtligt välkommen hem till mig och hälsa på den absolut trevligaste individen jag träffat på!

Hon råkar vara efter just Sansisco ! , vänlig, LUGN, social, orädd, lättlastad, glad och trygg. Hon är nio månader och har det absolut trevligaste uppträdandet av alla 11 vuxna hästar i stallet.

Att hon desstuom rör sig fantasktiskt i balans,uppförsbacke, takt och schwung jag aldrig skådat på en sån liten, är ju inte heller fel.

Bestämde mig för att köpa tyskt efter att ha ägt ett sto efter Briar som var MYCKET skarp, egensinnig, het och ibland direkt farlig mot både människor och andra hästar.

Med min erfarenhet av hingstens avkommors temprament ( som förmodligen är större är din.) kan jag rekommendera Sancisco varmt till de som vill ha en häst som är vacker, talangfull och samarbetsvillig och MYCKET MYCKET snäll.

Du är välkommen när som helst.
 
Sv: Sancisco

Hetsa inte upp dig nu, jag skrev bara vad jag HÖRT.
(Förstår inte varför det ska bli så otrevligt så fort någon inte delar någon annans åsikt. Kanske inte menat så från din sida (?) men jag upplevde det så)
Jag har dock hört detta från två håll, oberoende av varandra.
Men det är väl jätteroligt och jättebra om han lämnar avkommor med bra temprament.
Självklart spelar det ju också roll hur mamman är och vilka blodslinjer man blandar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sancisco

Hei.

Jeg så denne diskusjonen, og måtte bare svare...

Jeg er selv den heldige eier av et Sancisco avkom, en hoppe på snart 9 mnd (Den mørkebrune med 4 hvite bein, bilde nr. 6 ovenfor).
Hun har i alle fall et helt supert gemytt!! Snill og letthåndtert og meget enkel å ha med å gjøre! Gangartene er også supre, med god bakbeinsaktivitet og balanse.
At Sancisco virker å være meget ridbar og har så supre resultater (sin unge alder til tross) å vise til var grunnen til at jeg valgte et avkom etter han. Og jeg har ikke angret.
Jeg vil heller ikke nøle med å anbefale Sancisco til andre hoppeeiere. ;)

Her er min hoppe, 8 mnd gammel.

Portrett5.jpg
 
Sv: Sancisco

Bestämde mig för att köpa tyskt efter att ha ägt ett sto efter Briar som var MYCKET skarp, egensinnig, het och ibland direkt farlig mot både människor och andra hästar.

Alla hästar har en mamma också...om folk inspekterade mammorna till avkommorna lite nogrannare, så skulle de flesta kunna ana vad framtiden bär med sej lite bättre.
 
Sv: Sancisco

Eftersom Sancisco inte är godkänd i Sverige, kan man väl knappast tala om marknadsföring, men visst kan jag ordna både färsk och fryst sperma på honom. Det var väl inte det den här tråden handlade om. Jag har helt enkelt lagt ut de bilder jag har på avkommor, de är inte sorterade för att vara de bästa. Jag har flera men de finns inte på nätet någonstans.
De här fölen har inte kostat 2-3000 euro något av dem.
Föl nr 1,2 och 4 kostade 35 000,-
Nr 3 70 000,-
nr 5 28 000,-
Nr 6 55 000,-
Nr 7 60 000,-
Nr 8 45 000,-
Det är bra betalt tycker jag.
Eftersom fölen i flesta fall är regade i Mecklenburg och inte något av de stora populära förbunden, är priserna lägre, även på riktigt bra föl.
Var är inte Sandro Hit-blodet intressant längre? Sir Donnerhall tex betäcker riktigt många ston, Stedinger mfl likaså.

Hyfsat betalt, under 50 000 tycker jag är B om nu hingsten är så bra, men det är vad jag tycker. Ett bra föl får man alltid betalt för. Varför är fölen reggade Mecklenburgare?

Hans eget humör vill jag inte utala mig om då jag bara sett honom riden och där var han ok. Däremot vet jag att Sandro Hit nedärver mycket temperament så det kan väl vara möjligt att han är lite vass (vilket jag även hört ryktesvägen därför har jag ej brytt mig så mycket). Men ska han nu producera tävlingshästar och inte mullehästar är väl det bra i så fall. Ska jag producera tävlingshästar vill inte jag ha "stallets största nallebjörn".

Sir Donnerhall och Stedinger betäcker mycket ston ja, men det är också klasshingstar som är otroligt bra. Om de sedan räcker hela vägen får frmtiden utvisa. Iom att du är så pass insatt kanske du kan delge oss betäcknings siffrorna för dessa hingstar. Skulle vara intressant att veta.

Däremot tycker jag att det är helt otroligt att man inte kan skriva något negativt om en hingst utan att det ska försvaras så fruktansvärt. Jag tycker inte om hingsten, tycker inte om avkommorna och skulle inte rekommendera att betäcka med honom (baserat på avkommorna jag sett). Det får man tydligen inte tycka då?
TS frågade vad vi hade för åsikter och jag svarade, så simpelt är det! Att vissa har egenintressen i hingsten är tyvärr inte mitt problem.

M
 
Sv: Sancisco

Självklart måste väl även han lämna ok föl. Men min erfarenhet är att de jag sett har varit dåliga halsar och dåligt påskjut. Humöret på vare sig honom elller avkommorna har jag inte kommenterat dock. MEN jag har liksom Lussitago hört att avkommmorna kan vara skarpa. Men det är i mitt fall rykten så det lämnar jag med det....

Problemet är att det så lätt uppstår ryktes spridning mest gällande temperamentet på hingstarna. Man ska dock inte glömma att det behövs "nerv" på tävlingshästarna, därför kan den diskussionen bli lite skev då "fritiditsmullen Mona" vill ha en trevlig skogshäst med ball stam!
Alla vill ha en sportbil men hur många klarar av den? Det var inte riktat mot Sansisco utan generellt..

M

Du tycker det är ''B'' hans första avkommor,som säljs för den prisklassen?

En sak har du lärt mig hur ''extremt'' olika vi ser på extriörer . jag skulle gärna vilja att du lägger ut en bild på avkommor du tycker har bra halsansättning.för det skulle vara kul att förstå vad du menar när du säger att Sansisco fölen har dåliga halsar.
kan du inte slänga ut en bild på nått föl så jag får se.¨

Och så undrar jag vad det ''dåliga'' med halsarna är???

Tittar man på dom bilderna så ser dom ut att ha ett bra påskjut.
Och härliga halsansättningar.
 
Sv: Sancisco

jag tycker fölen ser ut att ha just riktigt bra halsansättning ! Kanonfina halsar...

Mickaela, Hur många föl efter S har du sett totalt ? Hur många hade så dåliga halsar ? Såg du hur mammorna såg ut ?

EoG, Är priserna i kronor eller Euro ?
 
Sv: Sancisco

jag tycker fölen ser ut att ha just riktigt bra halsansättning ! Kanonfina halsar...

Mickaela, Hur många föl efter S har du sett totalt ? Hur många hade så dåliga halsar ? Såg du hur mammorna såg ut ?

EoG, Är priserna i kronor eller Euro ?

Jag ser flera 100 föl varje år (i Tyskland) och har ingen koll på hur många Sansisco föl jag sett. Rund gissning ca 25 st - och av dem var det en kanske två jag skulle kunna tänka mig! Såg på fölvisningar så jag såg mamman också. Min uppfattning är att han inte förbättrade halsarna.

M
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
653
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 250
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: Roheryn
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp